Polo IV oferowane będzie więc w postaci trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka, ale już raczej nie jako sedan, kombi czy coupé. Opracowane wspólnie z Seatem wersje nadwoziowe Classic i Variant nie cieszyły się widocznie dostatecznie dużym powodzeniem rynkowym. W planie pozostaje natomiast Polo Spider, rasowy kabriolecik, który gotowy powinien być około wiosny 2003 r.Nowe wydanie Polo w swoich rozwiązaniach technicznych w dużej mierze odpowiada Skodzie Fabii. W czeskim aucie jako pierwszym zastosowano nową płytę podłogową PQ24, którą w przyszłości (rok modelowy 2002) wykorzystywać będzie także Seat. Mała Skoda uchodzi za najprzestronniejszy samochód w swojej klasie, ale nowe Polo będzie z nim w tej dziedzinie ostro konkurować.Dysponując rozstawem osi 2,46 m i o około 10 cm większą długością niż dotychczas, Volkswagen zaoferuje przyzwoitą przestronność, również pasażerom podróżującym na tylnej kanapie. Bez zmian pozostanie raczej pojemność bagażnika (245 l) i zbiornika paliwa (45 l). Nadwozie o zwartej sylwetce, zaprezentowane na zdjęciach komputerowych, zostało nowocześnie wystylizowane. Dwie pary okrągłych reflektorów sprzyjają oryginalności "twarzy", która dzięki nim zręcznie uplasuje się pomiędzy Lupo, z jego dwoma dużymi i dwoma malutkimi okrągłymi lampami, a Golfem z dwiema parami reflektorów pod wspólnym kloszem.Pożądanym efektem ubocznym miłej oku stylistyki jest wyraźna poprawa właściwości aerodynamicznych. Współczynnik Cx spadł z 0,32 w dotychczasowym modelu do 0,285. Mimo relatywnie dużej powierzchni czołowej małe VW stawia opływającemu je powietrzu zdecydowanie mniejszy opór niż konkurencyjne modele.Zawieszenie Polo IV nie będzie się bardzo różniło od Polo III. Z tyłu znajdzie w nim zastosowanie znana oś zespolona, przy czym rozstaw kół będzie większy, różnice wystąpią także w łożyskowaniu. Zawieszenie przednich kół będzie zawierać - jak poprzednio - trójkątne wahacze poprzeczne i kolumny resorujące. Nowość stanowi za to cała elektronika, która zapewnić powinna zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa jazdy. Oferta sięgnie od ABS-u i EBV (rozdział siły hamowania) poprzez układ kontroli stabilności ESP, układ zapobiegający poślizgowi podczas przyspieszania ASR po blokadę mechanizmu różnicowego EDS (w najmocniejszych wersjach). Ponadto instalowane będą szersze opony niż dotychczas i komplet czterech hamulców tarczowych w większości modeli.W dziedzinie bezpieczeństwa pasywnego Polo zdaje się na airbagi czołowe i boczne. Kurtyn powietrznych raczej nie należy się spodziewać. Za dopłatą dostępne będą reflektory ksenonowe, wycieraczki z czujnikiem deszczu i znane z innych modeli VW pakiety techniczne i zimowe.Na szczególną uwagę w programie Polo zasługiwać będzie nowe GTI, które na to legendarne oznaczenie rzeczywiście zasługuje. Z zewnątrz rozpoznaje się GTI po (na szczęście) skromnych w wyglądzie elementach typu spoiler, zderzaki i progi, poza tym po 15-calowych polerowanych alufelgach. Nadwozie sportowego Polo zostanie obniżone o około 20 mm, a zawieszenie wyraźnie usztywnione. Początkowo Volkswagen zamierzał ten model "uzbroić" w 170-konny 2,3-litrowy V5, ostatecznie jednak zdecydowano się na znany z innych produktów grupy VW turbodoładowany silnik 1.8 z pięcioma zaworami na cylinder, który - podobnie jak w Audi TT - osiągać będzie moc 180 KM. Podwyższenie mocy do 225 KM (jak w mocniejszej wersji TT) - można by osiągnąć bez większego problemu, ale bez zastosowania napędu na cztery koła trudno byłoby tyle mechanicznych koni skutecznie wykorzystać. Zgodnie z przewidywaniami Polo GTI, którego wejście na rynek planowane jest na wiosnę 2002 r., ma przyspieszać do "setki" w 7,5 s, mknąć z maksymalną prędkością 225 km/h i przeciętnie zużywać 7,5 l benzyny 98-oktanowej na 100 km. Cena? W Niemczech mówi się o kwocie zdecydowanie mniejszej niż 40 tys. marek. Obok zupełnie niezależnego stylistycznie Polo GTI, mały Volkswagen oferowany będzie w wariantach wyposażeniowych Basis, Trendline, Comfortline i Highline. Przewidywana jest bardzo szeroka gama silników. Należą do niej jednostki benzynowe 1.2 8V/55 KM, 1.2 16V/65 KM, 1.4 16V/75 KM, 1.4 16V/100 KM, 1.8T 20V/180 KM oraz diesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa: 1.4 TDI/75 KM, wolno ssący 1.9 SDI 8V/64 KM, 1.9 TDI 8V/100 KM. Około połowy 2002 r. spodziewany jest 130- konny turbodiesel 1.9 TDI. Również na 2002 r. zapowiadane są jednostki benzynowe FSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wersja 1.4 osiągać ma moc 85 KM, 1.6 - 115 KM.
Nowe spojrzenie (na) Polo
Ależ to Polo urośnie! Czwarta generacja małego Volkswagena - podobnie jak nowe modele konkurentów (debiutująca w tym roku Corsa, spodziewana w przyszłym Fiesta) - zyskuje nową wielkość. Jednak planowany pierwotnie stopniowy rozwój rodziny modeli został na razie przez strategów koncernu VW zatrzymany.