Jest to już drugi silnik Diesla konstrukcji Hondy – pierwszy ma pojemność 2,2 litra. Motor 1,6 i-DTEC został opracowany specjalnie na rynek europejski i jest pierwszym z serii„Earth Dreams Technology”. Jednostka generuje 120 KM mocy i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego (przy 2000 obr./min.), emituje 94 gramy CO2 na kilometr i zużywa według danych producenta 3,6 l oleju napędowego na 100 km.
Nowy silnik Diesla jest produkowany w brytyjskiej fabryce Hondy w Swindon. Dedykowana linia produkcyjna jest zdolna wyprodukować do 500 sztuk jednostek dziennie (w cyklu dwuzmianowym, co 138 sekund powstaje jeden gotowy silnik). Nowa linia będzie wykorzystywana zarówno do produkcji jednostki 1,6 l i-DTEC, jak i większego silnika 2,2.
Motor 1.6 i-DTEC trafi na początku 2013 roku do oferty nowej Hondy Civic. W późniejszym terminie jednostka ta będzie mogła napędzać również model CR-V IV generacji.