Wiadomości Aktualności Odcinkowy pomiar prędkości zaskarżony. Kierowca domaga się wyłączenia kamer

Odcinkowy pomiar prędkości zaskarżony. Kierowca domaga się wyłączenia kamer

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Niespełna miesiąc temu niemiecki sąd nakazał wyłączyć jeden z odcinkowych pomiarów prędkości w Hanowerze. Teraz tego samego domaga się polski kierowca z Tychów. Sprawa trafiła już do sądu.

Odcinkowy pomiar prędkości
Auto Świat / Archiwum
Odcinkowy pomiar prędkości

Marek Jarocki, kierowca z Tychów, pozwał Inspekcję Transportu Drogowego, czyli operatora odcinkowych pomiarów prędkości, za naruszanie jego dóbr osobistych, w tym prawa do prywatności i ochrony wizerunku. Według portalu brd24.pl, kierowca domaga się przed katowickim sądem demontażu kamer, dzięki którym funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości w Tarnowskich Górach na drodze krajowej numer 11, między ulicami Karola i Gliwicką. Powodem skargi jest bezprawne rejestrowanie wszystkich samochodów przejeżdżających tym odcinkiem drogi – nawet tych, które nie przekroczyły dopuszczalnej prędkości.

W pozwie czytamy, że informacje zbierane w chwili wjazdu do strefy dotyczą absolutnie wszystkich przejeżdżających pojazdów, nawet jeśli kierujący nie popełnili wykroczenia, a nawet nie są podejrzani o jego przekroczenie. Informacja zbierana jest tylko dlatego, że hipotetycznie w przyszłości ( poruszając się danym odcinkiem drogi), kierujący może popełnić wykroczenie, którego prawdopodobieństwo jest nikłe – popełnia je mniej niż 1 proc. pojazdów poruszających się tą droga.

W rozmowie z brd24.pl Marek Jarocki stwierdził, że bodźcem do złożenia pozwu był marcowy wyrok sądu w Hanowerze, który nakazał wyłączyć podobny system. U naszych zachodnich sąsiadów uznano, że sposób działania urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości jest niezgodny z prawem. Kierowca z Tychów pozwał zatem ITD i wskazuje, że odcinkowy pomiar prędkości narusza jego dobra osobiste, w tym prawo do prywatności i ochrony wizerunku. Jarocki twierdzi że wyrok z Hanoweru daje podstawy do tego, żeby polski sąd zdecydował podobnie, tym bardziej że w niemieckim orzeczeniu odwoływano się do prawa unijnego, które obowiązuje także w Polsce.

Wyrok w tej sprawie będzie istotny dla przyszłości odcinkowych pomiarów prędkości, jeśli bowiem sąd przychyli się do żądań kierowcy z Tychów, da tym samym furtkę do skarżenia innych systemów tego typu na polskich drogach. W Polsce aktualnie mamy 29 odcinkowych pomiarów prędkości.

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk