- Udostępniono 2,6 km drogi ekspresowej S7 oraz węzeł Grębałów w Krakowie, będące częścią IV obwodnicy miasta
- Nowy odcinek S7 łączy węzeł Grębałów z węzłem Nowa Huta, a pełne ukończenie obwodnicy planowane jest na jesień 2024 r.
- Budowa węzła Grębałów obejmowała modernizację infrastruktury, w tym nowe wiadukty, ścieżki rowerowe i zbiorniki retencyjne
- Zachęcamy do oddawania głosów w ankiecie, która znajduje się na końcu artykułu
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kierowcom 2,6 km drogi ekspresowej S7 oraz nowy węzeł Grębałów. Nowo otwarty odcinek S7 łączy węzeł Grębałów z węzłem Nowa Huta. To fragment wschodniej obwodnicy Krakowa, który stanowi ważny element całej inwestycji. Pierwszy odcinek tej trasy został oddany do użytku niemal 15 lat temu, w listopadzie 2010 r., a kolejne fragmenty sukcesywnie powstawały w następnych latach.
Poznaj kontekst z AI
- Przeczytaj także: Nowa droga ekspresowa połączy autostradę A1 i trasę S7. GDDKiA sugeruje, kiedy pojadą nią pierwsze auta
Kiedy otwarto najnowszy odcinek trasy S7?
W 2017 r. kierowcy zyskali 4,5 km drogi pomiędzy węzłami Nowa Huta i Przewóz, gdzie powstał najdłuższy most w Krakowie — 700-metrowa przeprawa wantowa. W grudniu 2024 r. oddano do ruchu 13,3 km trasy S7 między węzłami Widoma i Mistrzejowice, co umożliwiło pełne połączenie Warszawy z Krakowem drogą ekspresową. Ostatni brakujący fragment, od Mistrzejowic do Grębałowa, ma zostać ukończony jesienią przyszłego roku. Węzeł Mistrzejowice będzie największym tego typu obiektem w Małopolsce i połączy Północną Obwodnicę Krakowa z trasą S7, umożliwiając zjazd w kierunku Mistrzejowic i Wzgórz Krzesławickich.
Po zakończeniu tej inwestycji Kraków stanie się drugim miastem w Polsce, po Łodzi, z pełną obwodnicą o długości blisko 60 km. Większość ringu będzie składać się z dróg szybkiego ruchu: autostrady A4 (27 km), S7 (11,7 km) i S52 (15,6 km). Wyjątek stanowi niespełna 3 km drogi krajowej nr 94 między węzłami Modlnica i Modlniczka, która w przyszłości ma zostać rozbudowana o trzeci pas i dostosowana do standardu drogi ekspresowej.
Jaką trasę ma nowy odcinek drogi ekspresowej S7?
Odcinek S7 oddany do użytku w poniedziałek rozpoczyna się na węźle Grębałów, który łączy trasę ekspresową z ul. Kocmyrzowską — drogą wojewódzką nr 776 prowadzącą do Buska-Zdroju. Z ronda nad S7 można również skręcić w ul. Łowińskiego w stronę Mistrzejowic i Kombinatu. Obecnie rondo jest jednopasowe, ale po otwarciu kolejnego fragmentu S7 liczba pasów wzrośnie miejscami nawet do trzech.
Jak podkreśla GDDKiA, budowa węzła Grębałów była jednym z najważniejszych i najbardziej wymagających elementów tej części inwestycji. W ostatnich latach teren przeszedł ogromną metamorfozę — zniknęły stare wiadukty tramwajowe, pamiętające czasy kolei do Kocmyrzowa, a jednopasmowa ul. Kocmyrzowska została zastąpiona nowoczesną, dwujezdniową arterią. Powstały nowe nasypy, wiadukty, ścieżki rowerowe, chodniki oraz zmodernizowana linia tramwajowa. Na samym węźle wybudowano 11 obiektów, w tym trzy wiadukty tramwajowe, a także osiem zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności prawie 7 mln litrów. W pobliżu odtworzono również schron amunicyjny "Dłubnia".
Trasa od węzła Grębałów biegnie na południowy wschód, a następnie skręca na południe, omijając po prawej stronie zabudowania dawnej wsi Krzesławice, obecnie będącej częścią Nowej Huty. Po lewej stronie znajduje się największa w Krakowie Zajezdnia Tramwajowa — Nowa Huta. Dalej droga schodzi w głęboki, 8-metrowy wykop, nad którym poprowadzono nowohucką Oś Pracy — Aleję Solidarności, łączącą Plac Centralny z Kombinatem Metalurgicznym. Dzięki temu rozwiązaniu droga ekspresowa została ukryta i nie zakłóca widoku na historyczne budynki dawnego Centrum Administracyjnego Huty, znane jako "Pałac Dożów". To przykład, jak nowoczesna infrastruktura może harmonijnie współgrać z zabytkowym układem urbanistycznym.
Jakie ograniczenia dla kierowców na nowym odcinku trasy S7?
Nowo otwarty odcinek S7 został udostępniony kierowcom na zasadzie przejazdu po placu budowy. Ruch odbywa się jednym pasem w każdym kierunku, a obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km na godz. W miejscach, gdzie kierowcy muszą zmieniać jezdnię, prędkość jest dodatkowo ograniczona do 40 km na godz. Na jezdni w kierunku Warszawy, w rejonie zamkniętego zjazdu na ul. Ujastek Mogilski, trwają jeszcze ostatnie prace związane z układaniem nawierzchni. Po ich zakończeniu przywrócony zostanie wyjazd z S7 na ul. Ujastek Mogilski, jednak zjazd z tej ulicy na trasę S7 pozostanie zamknięty przez kilka kolejnych miesięcy.
Odcinek S7 Grębałów — Nowa Huta to południowa część ponad 18-kilometrowej trasy pomiędzy Widomą a Nową Hutą. Inwestycja otrzymała ponad 534 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Całkowity koszt prac wyniósł niemal 1,7 mld zł. Za realizację odpowiada konsorcjum firm Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
- Przeczytaj także: Autostrada A2 wydłuży się o 16 km na wschód. Decyzja już zapadła