W 1998 r. model nagrodzono prestiżowym wyróżnieniem "Car of the year". Ale czas biegnie, fani Alfy musieli czekać aż sześć lat na większe zmiany. Utwierdziły one w przekonaniu, że włoski producent nie zamierza wycofywać się z wcześniej obranego kierunku. Co oferuje nowa "156"? Więcej agresji, luksusu we wnętrzu i zmodernizowany silnik.Spod ręki Giorgetto GiugiaroW porównaniu z poprzednikiem największe zmiany przeszła przednia część samochodu. Charakterystyczny dla marki wlot powietrza z firmowym logo (niemal identyczny jak w modelu 147) obecnie zajmuje honorowe miejsce. Ku niemu zbiegają się przetłoczenia na masce oraz nowe reflektory oddzielone niewielkimi wlotami powietrza. Całość nadaje sylwetce więcej temperamentu, agresywności i swoistego dynamizmu, którego też nie brakowało poprzednikowi. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że tył auta niczym się nie różni. Jednak to tylko pozory. Da się zauważyć obniżenie znaczka firmowego podkreślanego przez delikatne przetłoczenia w górnej i dolnej części klapy bagażnika oraz nieco inny kształt świateł i zderzaka. Poza tym bryła zachowała swój sportowy image z mocno pochyloną szybą przednią i wznoszącą się ku tyłowi linią nadwozia formującą sylwetkę w kształt klina. Z dodatków podkreślających wygląd auta można dokupić felgi ze stopów lekkich (seryjnie montowane są stalowe, 15-calowe) lub światła ksenonowe.Oryginalną stylistykę znajdziemy również we wnętrzu. Co prawda, zmiany ograniczono do wprowadzenia nowych materiałów tapicerskich (w wariancie Progression z możliwością indywidualnego wyboru), dodatków wykończeniowych oraz nowego systemu audio, ale forma kokpitu się nie zmieniła. Zasiadamy tu na wygodnych, dobrze wyprofilowanych fotelach z możliwością regulacji w szerokim zakresie. Trójramienna kierownica i gałka zmiany biegów seryjnie jest obita skórą (w najbogatszej wersji Progression opcjonalnie mogą być wykończone również w drewnie). Wygląd dwóch głęboko osadzonych zegarów, konsoli środkowej oraz plastiku użytego do budowy deski rozdzielczej jest niezmieniony. Podstawową wersją wyposażeniową będzie teraz Impression dostępna z silnikami: 1.6, 1.8, 2.0 JTS i 1.9 JTD. Seryjnie można liczyć m.in. na klimatyzację (w bogatszym wykończeniu Progression dwustrefową), elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie (w Progression również tylne) oraz komputer pokładowy.Nowe spojrzenie na dieslaPod maskę trafił zmodernizowany, 5-cylindrowy turbodiesel o poj. 2,4 l. Dzięki zastosowaniu systemu Common Rail drugiej generacji, podwojeniu ilości zaworów i zwiększeniu efektywności turbiny jego moc wzrosła ze 150 do 175 KM, a moment z 305 aż do 385 Nm. Zredukowano spalanie i emisję substancji szkodliwych. Efekt - silnik aż rwie się do pracy, miękko przyspiesza w całym zakresie obrotów, nie wydając przy tym przeraźliwych odgłosów. Nadal podstawowym motorem będzie dobrze znany również z modelu 147 120-konny silnik o poj. 1.6, który pomimo niewielkiej pojemności nieźle radzi sobie z ważącym1300 kg autem. Godna uwagi będzie jednostka benzynowa 2.0 JTS z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oprócz bardzo dobrej dynamiki i niskiego spalania jest przyjazna dla środowiska (spełnia normę spalin Euro 4). Jako jedyna opcjonalnie może współpracować z sekwencyjną skrzynią biegów (Selespeed). Fanów dynamicznej jazdy zadowoli najmocniejszy w gamie 2,5-litrowy silnik V6 o mocy 192 KM. Do 100 km/h rozpędza auto w 7,3 s. Poza tym oferta będzie obejmować znane z poprzednika silniki: 1.8/140 KM i 1.9 JTD w dwóch wariantach mocy 115 i 140 KM.W kierunku sportowych ambicjiAuto prowadzi się bardzo lekko i przyjemnie. Jazdy testowe przeprowadzone na krętych drogach oraz autostradach potwierdziły precyzję układu kierowniczego oraz wysoką skuteczność rozbudowanego niezależnego zawieszenia. Z przodu zastosowano układ czworoboczny z podwójnymi wahaczami i stabilizatorem, natomiast z tyłu kolumny McPhersona z dźwigniami bocznymi dolnymi, drążkami reakcyjnymi i również stabilizatorem. Sportowe nastawy zawieszenia są rozsądnym kompromisem pomiędzy bezpieczeństwem przy rozwijaniu wysokich prędkości a komfortem. W przypadku przecenienia przez kierowcę swoich możliwości nad bezpieczeństwem czuwa system ABS oraz VDC (stabilizujący tor jazdy, który seryjnie występuje w 2.0 JTS i 2.5 V6 oraz 2.4 JTD w wykończeniu Progression).Alfa Romeo 156 w nowej formie będzie dostępna w Polsce od września. Wtedy też poznamy jej ceny.
Galeria zdjęć
Odmłodzona laureatka
Odmłodzona laureatka
Odmłodzona laureatka
Odmłodzona laureatka
Odmłodzona laureatka
Odmłodzona laureatka