- Kupujący powinni uważać w przypadku używanych samochodów z zagranicy sprzedawanych na fakturę VAT
- Mogą zostać oszukani i mieć problemy związane z nieuregulowanym podatkiem, czasami to znaczna kwota
- Na interpelację poselską odpowiedział przedstawiciel ministerstwa finansów
Jak opisują posłowie Jan Kanthak, Grzegorz Lorek, Rafał Bochenek i Michał Woś, proceder wygląda następująco: auto jest kupowane za granicą na fikcyjną firmę (zarejestrowaną na tzw. "słupa"), ta płaci kwotę netto i dalej sprzedaje sprowadzony pojazd w kraju. Transakcje są realizowane na podstawie faktur VAT-marża, ze stawką VAT "ZW." (zwolnioną) lub na 0 proc. VAT.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPo jakimś czasie problemy spadają na nabywcę
Nieświadomy kupujący rejestruje samochód w wydziale komunikacji i normalnie go użytkuje. Po kilku miesiącach, a nawet latach, urząd skarbowy identyfikuje zaległość podatkową, jednak firmy, która była odpowiedzialna za import pojazdu, już nie ma, została zlikwidowana. W efekcie konieczność zapłaty podatku z odsetkami spada na końcowego nabywcę pod ryzykiem zatrzymania pojazdu do czasu zakończenia postępowania.
Tak wygląda unikanie płacenia pełnej stawki 23 proc. VAT przy sprzedaży samochodów importowanych.
Posłowie spytali, czy ministerstwo jest świadome skali tego procederu; jakie działania zostały dotychczas podjęte w celu rozwiązania problemu; jakie zmiany legislacyjne są planowane, żeby wyeliminować takie praktyki; czy planowane są akcje informacyjne do obywateli; czy resort współpracuje z samorządami, żeby uszczelnić system weryfikacji zapłaty podatku VAT.
Resort wyjaśnia i uspokaja
Odpowiedzi z upoważnienia ministra finansów udzielił Zbigniew Stawicki, podsekretarz stanu i zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).
Zapewnił, że ministerstwo finansów i KAS monitorują i identyfikują zagrożenia dla skutecznego poboru podatku VAT oraz podejmują działania mające na celu uszczelnienie systemu. Mechanizm wskazanego oszustwa podatkowego jest znany w resorcie, a w walce z oszustwami ma pomóc prowadzona cyfryzacja KAS.
W obszarze tym, w zakresie obrotu samochodami, tylko w okresie od stycznia 2023 r. do września 2024 r. zostało przeprowadzonych przez Krajową Administrację Skarbową ponad 500 kontroli celno-skarbowych i podatkowych, w których łącznie ustalono nieprawidłowości na kwotę ponad 238 mln zł
- poinformował Zbigniew Stawicki.
Dodał, że przedstawione w interpelacji schematy oszustwa nie są efektem złych przepisów, a wynikają z jego nieprzestrzegania. Nieprawidłowości w rozliczeniach VAT przy obrocie pojazdami samochodowymi na podstawie art. 113 (zwolnienie podmiotowe) oraz art. 120 (procedura marży) są eliminowane podczas kontroli prowadzonych przez organy skarbowe.
Dodatkowo w odniesieniu do kwestii dotyczącej przenoszenia odpowiedzialności za uregulowanie zaległości podatkowych VAT na końcowego nabywcę samochodu chciałbym wyjaśnić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują rozwiązań polegających na obciążaniu obowiązkiem zapłaty należnego VAT finalnego nabywcy samochodu lub, bardziej ogólnie, towaru, w przypadku gdy dostawca dokonał oszustwa podatkowego lub nie wywiązał się z płatności VAT. Ewentualne negatywne skutki podatkowe w przypadku uczestnictwa w oszustwie mogłyby dotyczyć wyłącznie podatników i być związane z odmową prawa do odliczenia VAT naliczonego. Taka odmowa prawa do odliczenia obwarowana jest szeregiem warunków i koniecznością udowodnienia przez organ podatkowy, że podatnik świadomie uczestniczył w oszustwie podatkowym, tj. wiedział lub powinien był wiedzieć, że przez nabycie towarów uczestniczył w transakcji związanej z oszustwem w zakresie VAT
- zapewnił urzędnik.