Logo
WiadomościAktualnościOplowska ofensywa

Oplowska ofensywa

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Menedżerowie z Rüsselsheim mogą odetchnąć. Vectra i Astra trzeciej generacji rozproszyły ciemne chmury, które zaczęły się zbierać nad firmą.

Po nowy kompakt w Europie Zachodniej ustawiają się kolejki, a sprzedaż przynosi zyski. Marka jest coraz mocniejsza, podobnie jak pozycja Carla-Petera Forstera, którego zasługi w Oplu zostały ostatnio docenione i zdolny menedżer został szefem europejskiej centrali GM. Kilka tygodni temu w Madrycie zaprezentowano Astrę Caravan (w sprzedaży od jesieni), ale to nie koniec nowości tego modelu:- wiosną 2005 r. zadebiutuje 3-drzwiowa Astra GTC;- jesienią 2005 r. wystartuje Zafira II (produkcja w Bochum i Gliwicach) oparta na przedłużonej płycie Astry Caravan;- na początku 2006 roku gamę uzupełni Astra coupécabrio.200-konna wersja GTC z turbodoładowanym silnikiem benzynowym to nieostatnie słowo Opla. Wersja OPC ma mieć 240 KM i stanowić konkurencję dla najmocniejszego Golfa R32. Poza tym firma myśli o odmianie Eco V, która wyposażona w silnik Diesla i specjalny, aerodynamiczny pakiet ma spalać 4 l/100 km. Następca Astry kabriolet nie będzie już budowny przez Bertone, lecz GM-owski zakład w belgijskiej Antwerpii. Pierwsze egzemplarze zaczną zjeżdżać z taśm montażowych najprawdopodobniej już pod koniec 2005 roku, pełne moce przerobowe fabryka osiągnie kilka miesięcy później. Nadwozia to jednak nie wszystko. Już niedługo możemy się spodziewać w Astrze nowych silników: - jesień 2004 r. -turbodiesel 1.9 z filtrem cząstek stałych, 150 KM; - wiosna 2005 r. - 2.0 OPC Turbo, 240 KM; - połowa 2005 r. -turbodiesel 1.9, 180 KM, 400 Nm; - koniec 2005 r. - turbodiesel OPC 1.9 z warstwowym doładowaniem, 212 KM; - początek 2005 r. - 1.6 CNG (LPG), 140 KM; - 6-przełożeniowa manualna przekładnia do 2.0 Turbo i 150-konnego CDTI; - nowa, 6-stopniowa skrzynia automatyczna; - przekładnia Easytronic w przyszłości do silników o mocy do 125 KM.W 2002 roku zakończyła się produkcja flagowej Omegi. Nie oznacza to jednak, że firma zupełnie odpuściła sobie ten segment rynku. Kolejna generacja auta ma powstawać we współpracy z Holdenem, Buickiem, Pontiakiem i Saabem. Podstawą nowej konstrukcji zostanie płyta podwoziowa z tylnym napędem o nazwie Zeta, która ma być produkowana przez GM w liczbie 100 tys. sztuk (od 2007 roku). Oprócz Omegi z nowej platformy ma korzystać także m.in. Saab 9-9 - szlachetna limuzyna wyposażona w widlasty, 8-cylindrowy silnik. Najprawdopodobniej nowa Omega stylistycznie będzie się opierała na zaprezentowanej w 2003 roku koncepcyjnej Insigni (niewykluczone także, że taką właśnie nazwę pojazd otrzyma). Premiera najprawdopodobniej za 3 lata. Oprócz sedana na rynek ma trafić także odmiana kombi. Co się tyczy samych silników, to jednostki V6 i V8 mają pochodzić z półki GM. Gorzej z dieslami - tu firma będzie musiała jeszcze popracować lub zaopatrzyć się u innego producenta. Początkowo Opel liczył się ze sprzedażą na poziomie 50 tys. aut rocznie, obecne założenia to około 22,5 tys. Omeg. Bardzo duże nadzieje zespół Opla wiąże z kolejną generacją Corsy, która powinna wystartować już za dwa lata. Kompaktowe auto podzieli płytę podłogową z kompletnym zawieszeniem z kolejną generacją Fiata Punto, który na rynku pojawi się już w 2005 roku. Włosko-niemiecka współpraca konstrukcyjna powinna przynieść oszczędności rzędu 20 procent. Celem inżynierów jest stworzenie auta, które będzie stanowiło nowe standardy pod względem aerodynamiki oraz wyposażenia - przykładem ma być Astra. Wspólne podwozia,wspólne silniki Klienci Corsy, którzy lubią dynamiczną jazdę, będą mogli w przyszłości wybrać mocniejsze diesle Fiata oraz nowe, benzynowe silniki Twinport. W planach firmy jest nawet wersja OPC wyposażona w turbodoładowany silnik 1.6 o mocy 175 KM. Pod względem wersji nadwoziowych nowa Corsa nie zmieni się bardzo - nadal wytwarzana będzie wersja Combo oraz Tigra Twin Top. Co innego wnętrze. Radioodtwarzacz i nawigacja satelitarna otrzymają oddzielne wyświetlacze, całkowicie zmieni się także konsola środkowa, siedzenia, a kolumna kierownicza będzie regulowana w dwóch płaszczyznach. Rewolucja czeka nas także pod względem wyposażenia - takie dodatki jak sterowanieniektórymi funkcjami odtwarzacza i komputera pokładowego za pomocą głosu, cyfrowe radio czy też karta chipowa zamiast kluczyków są w tej klasie na razie nieznane. W 2006 roku należy się spodziewać także Frontery II. Samochód powstanie na płycie podłogowej o nazwie Theta (ma na niej powstać aż 6 różnych modeli crossover). Koncept pochodzi z Tech Center w Detroit, ale produkcja ma się odbywać od początku 2006 roku w koreańskich fabrykach GM Daewoo. Powód to wytwarzanie tam siostrzanego modelu C100 oraz znacznie mniejsze niż w Europie czy USA koszty produkcji. Stylistycznie wzorem zostanie Astra. Auto otrzyma niezależne zawieszenie oraz dołączany napęd 4x4. Pod maską znajdziemy diesla 1.9 o mocy 125 lub 150 KM oraz dwa silniki benzynowe - 2.2 (150 KM) oraz 2.6 V6 (195 KM).

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy: