Sam fakt, że jest "długi weekend" nie oznacza automatycznie, że przy dystrybutorach trzeba więcej wydać. Ewentualne ruchy mogą się pojawić dopiero w drugiej części przyszłego tygodnia i wynieść nie więcej niż kilka groszy. Przełom października i listopada przyniesie z kolei ważne rozstrzygnięcia na rynkach międzynarodowych, które będą przecież też oddziaływać na Polskę.

Mijający tydzień na rynkach naftowych na świecie, zgodnie z oczekiwaniami e-petrol.pl sprzed tygodnia, nie przyniósł większych zmian sytuacji. W ciągu tygodnia na hurtowym rynku paliw w Europie Zachodniej zarówno benzyny, jak i oleje napędowe praktycznie nie zmieniły swoich cen. Przełom października i listopada może przynieść jednak w tym względzie pewne zmiany.

W dobiegającym końca tygodniu ceny w rafineriach były kształtowane w oparciu głównie o kurs dolara i zmiany cen na rynkach światowych. Wyraźniejsze ruchy cenowe były zauważalne dopiero w ostatnich dniach. W porównaniu z piątkiem (22 października) o 0,4-0,54 proc. wzrosły średnie hurtowe ceny benzyn, oznacza to, że dziś 1000 litrów najpopularniejszej benzyny 95 można kupić w cenie 3466 zł netto. Olej napędowy również podrożał i kosztuje dziś średnio w sprzedaży hurtowej 3350,50 zł netto za 1000 litrów, to o niespełna 0,7 proc., czyli 23 zł więcej, niż przed tygodniem. Ze względu na stosunkowo małe zmiany, w sprzedaży hurtowej utrzymuje się dystans pomiędzy cenami benzyny i diesla. Jeszcze przed tygodniem benzyna była tańsza od diesla o 120 zł, a dziś różnica wynosi 115 zł.

Biodiesel równy olejowi

Od 15 października w cenniku hurtowym Grupy Lotos olej napędowy jest wyceniany jednakowo jak biodiesel (B100). Może to świadczyć o zrealizowaniu przez koncern wymogów Narodowego Celu Wskaźnikowego, co przestaje wymuszać konieczność sprzedawania go w niższej cenie. Jeśli chodzi o ceny na stacjach (tych koncernów i operatorów niezależnych, które oczywiście biodiesel oferują) to od kilku tygodni widać również systematycznie zmniejszanie się dystansu między tradycyjnym, naftowym olejem napędowym a biodieslem.

Zbliżenie cenowe nie nastąpiło jeszcze w ofercie PKN Orlen. W roku ubiegłym właściwie już od połowy września można było zaobserwować zbliżanie się poziomów cen obu gatunków paliwa. Wtedy także najbardziej zbliżyły się one w sprzedaży detalicznej. Przed zimą spada nieco zainteresowanie paliwami z biokomponentami lub biopaliwami, co wynika z fizykochemicznych właściwości tego rodzaju produktów. Dla biopaliw jest to zazwyczaj "martwy sezon".

Na stacjach paliw droższe były tylko benzyny

Na stacjach paliw ostatni tydzień przyniósł korektę cen benzyn. Benzyna bezołowiowa 95 kosztowała średnio w sprzedaży detalicznej 4,56 zł/l, kierowcy silników Diesla płacili za litr paliwa do swoich samochodów 4,35 zł. Cena autogazu po wrześniowej podwyżce teraz pozostaje na niemal stałym poziomie - w tym tygodniu wynosiła przeciętnie w kraju 2,29 zł/l.

Prognoza cenowa

Od soboty, 30 października, drugi krajowy producent paliw może wprowadzić zmianę do swojego cennika hurtowego. Prognozy e-petrol.pl wskazują na możliwość niewielkich podwyżek cen benzyn w Grupie Lotos, w przypadku oleju napędowego i opałowego przewidywane są korekcyjne obniżki.  W najbliższych dniach nie powinien zmienić się hurtowy cennik paliw w PKN Orlen.

Tych kierowców, którzy pewnie planują dalsze wyjazdy na przełomie października i listopada w związku z nadchodzącym Dniem Wszystkich Świętych, obliczenia firmy doradczej e-petrol.pl mogą napawać optymizmem, bowiem ostatnie niewielkie wahania cen paliw w rafineriach oznaczają, że na stacjach benzynowych obecny poziom średnich cen może się utrzymać przez kolejne kilka dni. Nie należy obawiać się jakichś radykalnych zwyżek tylko dlatego, że idzie dłuższa przerwa od pracy.