Takie oszczędności można uzyskać, stosując się do prostych rad trenerów Szkoły Jazdy Renault.

Eko-jazda oznacza sposób prowadzenia samochodu, który jest równocześnie ekologiczny i ekonomiczny. Ekologiczny - ponieważ zmniejsza negatywne oddziaływanie samochodu na środowisko naturalne, ekonomiczny - gdyż pozwala na realne oszczędności paliwa.

"Przy założeniu, że przeciętnie kierowca pokonuje rocznie 15 tysięcy kilometrów, poruszanie się zgodnie z zasadami eko-jazdy daje ok. 150 zaoszczędzonych litrów. Oznacza to, że w portfelu kierowcy zostaje rocznie około 700 zł" - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - "Jeśli pokonywany dystans jest dłuższy, tym bardziej możemy odczuć oszczędności."

Głównym założeniem eko-jazdy jest prowadzenie samochodu w sposób płynny i przewidywalny. "Ekonomiczny i ekologiczny styl jazdy dla wielu kierowców oznacza zmianę przyzwyczajeń i wyeliminowanie błędnych nawyków" - dodaje Zbigniew Weseli. Kierowcy powinni pamiętać, że jedną z podstawowych zasad eko-jazdy jest zmiana biegu na wyższy już w momencie, kiedy silnik osiąga ok. 2000 obr./min w przypadku silników wysokoprężnych oraz ok. 2400 obr./min dla silników benzynowych.

Przy prędkości 50 km/h i większej auto powinno jechać na 5. biegu. Optymalnie, jeśli to możliwe, samochód powinien poruszać się ze stałą prędkością. Istotne jest także umiejętne hamowanie. "Powinno się ono odbywać poprzez redukcję biegów" - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - "Dojeżdżając do skrzyżowania, samochód nie powinien znajdować się na biegu jałowym, czyli na tak zwanym "luzie". Jest to niezgodne z zasadami eko-jazdy, ale przede wszystkim bardzo niebezpieczne. Gdy zaistnieje nagła sytuacja na drodze, kierowca w toczącym się aucie nie ma możliwości wykonania szybkiego manewru - może to zrobić dopiero po włączeniu biegu. W obliczu zagrożenia, kiedy liczy się każdy ułamek sekundy, na taki manewr może już nie wystarczyć czasu" - ostrzegają trenerzy.

Oprócz wszystkich elementów związanych z prowadzeniem samochodu, wpływ na eko-jazdę ma także to, co i jak przewożone jest w aucie. Bagażnik nie powinien zawierać niepotrzebnych rzeczy, o których kierowca zapomniał lub przewozi je "na wszelki wypadek". Bagażnik dachowy i specjalne instalacje do przewożenia rowerów, tak często używane podczas wakacyjnych wypraw, powinny być demontowane natychmiast gdy kierowca już ich nie używa.

ZASADY EKO-JAZDY

Zmieniaj biegi w optymalny sposób

- Redukuj biegi, gdy obroty spadają do ok. 1 000 obr./min.

- Zmień bieg na wyższy, gdy prędkość obrotowa osiąga ok. 2 000 obr./min w silnikach wysokoprężnych i ok. 2 400 obr./min w silnikach benzynowych.

- Z prędkością 50 km/h powinno się jechać na czwartym lub piątym biegu.

Prowadź płynnie

- Jeżeli tylko można, utrzymuj stałą prędkość (powyżej 40 km/h).

- Hamuj silnikiem i jak najmniej używaj pedału hamulca.

Przyspieszaj w kontrolowany sposób

- Do prędkości 60 km/h: lepiej dynamicznie przyspieszać, żeby szybko przełączyć bieg na piąty.

- Powyżej 60 km/h należy przyspieszać w umiarkowany sposób.

Umiejętnie pokonuj zjazdy i podjazdy

- Utrzymuj stałą prędkość na zjeździe.

- Zwolnij nieco na podjeździe, nie zakłócając jednak ruchu drogowego.

Świadomie korzystaj z silnika

- Nie rozgrzewaj silnika przed jazdą, nawet w zimie.

- Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika.

Eksploatuj samochód w racjonalny sposób

- Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu.

- Jeśli niezbędne jest włączenie klimatyzacji, unikaj zbyt dużych różnic między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną (różnica temperatur nie powinna być większa niż 5°C).

- Nie zostawiaj niepotrzebnych rzeczy, które obciążają samochód.

- Zdejmij bagażnik dachowy i poprzeczki jak tylko przestaniesz z nich korzystać.

*Przy założeniu 15-procentowej oszczędności wynikającej z zastosowania zasad eko-jazdy na przykładzie samochodu z silnikiem benzynowym, spalającym średnio 6,7 l/100 km.