- W zeszłym roku w Polsce sprzedano zaledwie 82 ciężarówki marki Kamaz
- W najnowszym modelu Kamaz wykorzystał kabinę nowej generacji stosowaną w Mercedesie Actros
- W ciężarówce pojawi się funkcja autopilota, którą opracowano w Rosji
- Silnik do nowej ciężarówki Rosjanie opracowali wspólnie z niemiecką firmą Liebherr
Kto jeszcze pamięta firmę Kamaz? W PRL charakterystyczne ciężarówki łatwo było spotkać na polskich budowach. Do dziś jeszcze gdzieniegdzie można natknąć się na egzemplarze, których historia wywodzi się wprost z czasów PRL. Przy odrobinie szczęścia można nawet spotkać nowe samochody (w zeszłym roku w Polsce sprzedano zaledwie 82 auta, z czego większość stanowiły wywrotki, żurawie samojezdne oraz wersje dla straży pożarnej). Nie jest jednak ich zbyt wiele. Konkurencyjne produkty zachodnich marek cieszą się w naszym kraju znacznie większym powodzeniem.
Być może sytuacja zmieni się za sprawą nowej rodziny ciężarówek. Rosjanie na targach Comtrans 2017 właśnie zaprezentowali swój najnowszy model 54901 w którym wykorzystano najnowsze rozwiązania znane m.in. z flagowych ciężarówek Mercedes Actros. Z Actrosa pochodzi m.in. duża kabina, którą na potrzeby Kamaza zmodyfikowano.
Inżynierowie z Rosji opracowali m.in. zupełnie nowe wnętrze oraz silnik diesla o pojemności 12 litrów (powstał przy współpracy z firmą Liebherr). Jednostka z układem wtryskowym Common Rail spełnia wymagania normy Euro 5. Dostępna będzie w sześciu wariantach mocy (od 380 – 550 KM). Być może pojawi się także wersja o mocy 700 KM, którą Kamaz zapowiadał przy okazji ogłoszenia współpracy z Liebherr.
Kamaz 54901 będzie wyposażony w automatyczną skrzynię biegów ZF Traxon, oś przednią o zwiększonym obciążeniu, większe zbiorniki paliwa (od 700 l do 1200 l), ramę ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Przeglądy mają się odbywać do 150 000 km. Deklarowany resurs silnika wynosi aż 1,5 miliona kilometrów.
W środku kierowca znajdzie zaawansowany system multimedialny z 10 calowym ekranem dotykowym. System ma być podłączony do internetu, by podróżujący mogli się skontaktować się np. z innymi użytkownikami. Kamaz obiecuje nawet własny system monitoringu i zarządzania flotą oparty o rosyjski system satelitarny ERA-GLONASS. Będzie także nawigacja nad którą pracuje lokalny dostawca, czyli dobrze znany w Polsce Navitel.
Kamaz zapowiedział także cały pakiet systemów wspomagających kierowcę. Kierowca będzie mógł skorzystać z funkcji autopilota (własne rozwiązania Kamaza), asystenta pasa ruchu i jazdy w korku oraz wspomagania przy skręcaniu w trudniejszych miejscach.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo