Auto Świat Wiadomości Aktualności Sprzedaż nowych samochodów w Polsce. Tak zmienia się rynek w 2025 roku

Sprzedaż nowych samochodów w Polsce. Tak zmienia się rynek w 2025 roku

Materiał reklamowy na zlecenie marki
OTOMOTO

Początek roku przyniósł spore zmiany na rynku nowych samochodów. Dane OTOMOTO Insights pokazują, że liczba ogłoszeń rośnie, zainteresowanie kupujących wzrasta, a preferencje klientów zaczynają się przesuwać w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań. Czy to trwały trend czy chwilowy skok wynikający z lepszej dostępności modeli? Sprawdzamy, co naprawdę dzieje się na motorynku.

OTOMOTO Insights: Nowe samochody w Polsce. Jakie trendy kształtują rynek w 2025?
OTOMOTO Insights: Nowe samochody w Polsce. Jakie trendy kształtują rynek w 2025?Żródło: istock
  • Nowe auta cieszą się coraz większym zainteresowaniem, a liczba kupujących w lutym była o 24 p.p. wyższa niż rok wcześniej – dowiadujemy się z aktualnego raportu OTOMOTO Insights
  • Hybrydy umacniają swoją pozycję, a ich udział w rynku wzrósł do 17,4%. Klienci coraz częściej wybierają je jako kompromis między oszczędnością a ekologią
  • Chińskie marki stopniowo zdobywają rynek, osiągając 3% udziału w ogłoszeniach i 4,7% w rejestracjach. Dobre ceny i bogate wyposażenie przyciągają coraz więcej kupujących
  • Leasing i wynajem długoterminowy odgrywają kluczową rolę w zakupach nowych aut. Klienci coraz rzadziej decydują się na jednorazowy wydatek, wybierając elastyczne formy finansowania

Profesjonalni sprzedający nowe samochody mają powody do optymizmu. W lutym średnia dzienna liczba aktywnych ogłoszeń wzrosła o 3 procent w porównaniu do stycznia, a w perspektywie roku ten skok wyniósł aż 13 procent. To nie tylko efekt większej podaży, ale także sygnał, że dealerzy coraz lepiej dostosowują swoją ofertę do rynkowej rzeczywistości. Jeszcze ciekawiej wygląda kwestia zainteresowania kupujących. Z danych OTOMOTO Insights dowiadujemy się, że wskaźnik liczby klientów poszukujących nowych samochodów był w lutym aż o 24 punkty procentowe wyższy niż rok wcześniej. To jeden z największych wzrostów w ostatnich miesiącach i znak, że rynek zaczyna wracać do równowagi po okresie niedoborów i problemów z dostępnością nowych modeli.

Dane sugerują, że trend ten może przełożyć się na lepsze wyniki rejestracji w marcu, choć na pełny obraz trzeba jeszcze chwilę poczekać. Jeśli wzrost popytu się utrzyma, dealerzy mogą spodziewać się intensywnej wiosny; zwłaszcza w segmencie hybryd, które zdobywają coraz większą popularność.

Benzyna w odwrocie, hybrydy i elektryki na fali wznoszącej

Polacy nadal kochają samochody benzynowe, ale ich dominacja na rynku zaczyna słabnąć. Jeszcze w styczniu 2025 roku stanowiły 53,7 procent wszystkich ogłoszeń, ale w lutym ich udział spadł do 52,7 procent. Widzimy za to, że hybrydy zyskały na znaczeniu, zwiększając swój udział z 16,6 do 17,4 procent. To także efekt szerokiej oferty producentów, którzy masowo wprowadzają na rynek nowe modele oparte na technologii spalinowo-elektrycznej.

W segmencie samochodów w pełni elektrycznych widać stabilizację. Ich udział utrzymał się na poziomie 6,3 procent, podobnie jak hybryd plug-in, które stanowią obecnie 3,9 procent wszystkich nowych aut wystawionych na OTOMOTO. Stałe zainteresowanie pojazdami niskoemisyjnymi to konsekwencja kilku czynników – rosnącej świadomości ekologicznej kierowców, wysokich cen paliw i zachęt finansowych dostępnych dla kupujących elektryki. Coraz lepsza infrastruktura ładowania oraz rozwijający się rynek leasingu sprawiają, że samochody hybrydowe i elektryczne przestają być postrzegane jako wybór wyłącznie dla entuzjastów nowych technologii.

Czy europejscy producenci powinni się obawiać?

Jeszcze kilka lat temu samochody chińskich producentów stanowiły rynkową ciekawostkę, ale dziś zaczynają zdobywać realne udziały w segmencie aut nowych. W lutym 2025 roku marki z Państwa Środka odpowiadały już za 3 procent wszystkich aktywnych ogłoszeń na OTOMOTO, a ich udział w rejestracjach wyniósł 4,7 procent. To ogromny skok w porównaniu z rokiem poprzednim, kiedy chińskie auta miały zaledwie 1,2 procent rynku.

Co napędza ten wzrost? Przede wszystkim atrakcyjny stosunek ceny do wyposażenia. Chińskie marki często oferują bogate specyfikacje w cenie, za którą europejski producent dostarcza podstawową wersję swojego modelu. Po drugie, kluczowym atutem chińskich aut jest silna obecność w segmencie elektryków i hybryd. Nie oznacza to jednak, że chińskie samochody całkowicie zdominują rynek. Polscy kierowcy nadal są ostrożni wobec nowych marek, a lojalność wobec sprawdzonych graczy, takich jak Volkswagen, Toyota czy Hyundai, wciąż pozostaje wysoka.

Kupujemy na raty

Większe zainteresowanie nowymi samochodami to nie tylko efekt dostępności modeli, ale również coraz większej roli leasingu i najmu długoterminowego. Dla wielu klientów jednorazowy wydatek na nowe auto jest zbyt dużym obciążeniem, dlatego elastyczne formy finansowania stają się standardem.

Jak podkreśla Łukasz Domański, New Cars & Financing Director, "dostępność instrumentów finansowych, takich jak leasing czy najem długoterminowy, ma kluczowe znaczenie dla wzrostu sprzedaży nowych samochodów". — Obserwujemy, że coraz więcej klientów biznesowych i indywidualnych decyduje się na te rozwiązania, ponieważ pozwalają one na elastyczne zarządzanie budżetem oraz uniknięcie wysokiego jednorazowego wydatku – dodaje ekspert OTOMOTO Lease.

Rynek nabiera tempa. Co czeka nas dalej?

Początek 2025 roku pokazuje, że rynek nowych samochodów w Polsce ma się dobrze, a popyt rośnie szybciej niż w ubiegłym roku. Większa liczba ofert, zainteresowanie hybrydami i elektrykami oraz coraz silniejsza obecność chińskich marek to tylko niektóre z trendów, które warto śledzić. Sprzedawcy, którzy potrafią wykorzystać dane i elastycznie dostosować swoją ofertę, mają szansę na rekordowe wyniki sprzedaży w nadchodzących miesiącach.

ZOBACZ WIĘCEJ: Pełna wersja najnowszego raportu OTOMOTO Insights

Materiał reklamowy na zlecenie marki
OTOMOTO