Sportowa nutka nowego studium na razie nie pojawia się w seryjnych modelach marki, to jednak ma się zmienić wraz z przebiegającą „emocjonalizacją” designu.
„Joyster to trzydrzwiowe kompaktowe auto z napędem na przednie koła przeznaczone do aktywnego spędzania wolnego czasu, charakteryzujące się wyjątkowo dynamiczną stylistyką,” czytamy w komunikacie prasowym Skody. Przeanalizujmy przynajmniej część tej informacji. Słowo „kompaktowe” oznacza przynależność do klasy małych samochodów. Aczkolwiek Joyster ma tylko troje drzwi, rozmiary zewnętrzne niewiele będą się różnić od nowej Fabii, prawdopodobnie to samo można powiedzieć o podzespołach auta, które na razie pozostają tajemnicą. Nowość ma u potencjalnych klientów wyzwalać przynajmniej tyle pozytywnych emocji, co nowe Mini, jednak jego cena w wypadku produkcji seryjnej pozostałaby na bardziej ludowym poziomie.
Troje drzwi po wielu latach
Efektowny żółty kolor nadwozia jakby wlewał Skodzie nową krew w żyły. Joyster ubiega się przede wszystkim o młodszą generację klientów i to nie tylko designem, ale również wieloma modnymi elementami. Do tych należą najnowocześniejsze technologie komunikacyjne na desce rozdzielczej czy wymienialne kolorowe elementy wykończenia. Studium nie może się obejść bez ekstremalnie dużych kół ze stopów lekkich, które dzisiaj nawetmodelu seryjnym nie byłyby tak nierealne, jak kiedyś.
Stylistyce Joystera dominuje wyraźny, szeroki grill, który swoim kształtem nawiązuje do modeli produkcyjnych marki Skoda. Niskie przednie lampy, wykorzystujące nowoczesne technologie LED, podkreślają agresywność przodu. Trójwymiarowy design widoczny jest także na bokach studium, masywne nadkola zapewniają autu uczucie siły i suwerenności. Linię boczną kabiny przesunięto do przodu, czym nawiązano do krótkiego tylnego zwisu. Dzięki swojej kompaktowej długości Joyster wygląda na szerokiego, a dzięki temu jego sylwetka jest sportowa i dynamiczna. Kilka rozwiązań stylistycznych z Roomstera pojawiło się także na Joysterze: ciemne słupki A, przypominające kokpit samolotu czy szybę kasku, duży dach panoramiczny, w tym wypadku z możliwością odsunięcia jego przedniej części.
Wnętrze charakteryzuje wykorzystanie technologii informacyjnych. Znajdziemy tu również cztery osobne fotele kubełkowe. Na tylnej części oparć przednich siedzeń zainstalowano pojemne schowki, w których schować można wszystko, co jest młodemu człowiekowi potrzebne do życia – laptop, iPod czy kamerę cyfrową. Podczas jazdy siedzenie pasażera można złożyć do przodu, a zarazem otworzyć klapę schowka, dzięki czemu jest on łatwo dostępny kierowcy. W razie potrzeby można obie skrzynki wyjąć z uchwytów i dzięki zintegrowanym paskom korzystać z nich jak z plecaka.
Na desce rozdzielczej tradycyjny zestaw audio został zastąpiony specjalną szyną, na której można przymocować najnowszą generację notebooka typu UMPC (Ultra Mobile PC). Obsługiwany jest on wyłącznie przez wyświetlacz dotykowy i charakteryzuje się wysoką wydajnością i minimalnym zużyciem energii. Komputer można wykorzystać również poza samochodem, w szkole czy w domu, jako medium do przechowywania plików multimedialnych lub organizer. Kiedy kierowca zainstaluje go na szynie, przekształca się on w centrum sterowania wszystkich systemów informacyjnych i rozrywkowych zainstalowanych na pokładzie. Podróżni mogą więc wykorzystać komputer UMPCdo telefonii internetowej, magazynowania ulubionych plików muzycznych czy jako nawigację satelitarną. W dodatku umożliwia on według potrzeb czy upodobań podróżnych ustawić poziom wewnętrznego oświetlenia, oczywiściewyświetla on też wszystkie informacje techniczne o stanie auta, ciśnieniu w oponach, temperaturze oleju czy ewentualnych usterkach. Żeby z komputera można było korzystać w jakichkolwiek warunkach bez obaw o uszkodzenie, wyświetlacz pokryto specjalną warstwą zapobiegającą zadrapaniom. UMPC zarazem służy jako dziennik pokładowy, z którego skorzystają autoryzowane stacje obsługi podczas napraw i przeglądów okresowych.
Indywidualizacji można poddać również kolorystykę wnętrza. Obie połowy deski rozdzielczej pokryto elastycznymi materiałami, które łatwo można zamienić na inne o odmiennym odcieniu. Zrobione są one z wysokiej jakości elastycznego materiału i przyczepia się je do uchwytów pod przednią szybą i na dolnej krawędzi deski rozdzielczej.
Pomijając chromowane, srebrne i tytanowe elementy wnętrza, futurystyczną kierownicę i nowoczesną elektronikę pokładową, całość jest zaskakująco prosta, a więc w tej klasie samochodów łatwo byłoby przenieść ją do produkcji seryjnej.
Dwuczęściowa tylna klapa
W weekendy z Joystera ma się stać partner na wieczorne imprezy. Mocny zestaw audio zapewni odpowiedni nastrój, piękną pogodą podróżni mogą się delektować pod gołym niebem dzięki unikatowemu rozwiązaniu dwuczęściowej klapy bagażnika. Wewnętrzna część klapy jest bowiem wyposażona w składany moduł, który po rozłożeniu utworzy kanapę o nośności 150 kg, przeznaczoną dla dwóch osób. Zarówno siedziska, jak i oparcia wykończono taką samą tapicerką, jak pozostałe części wnętrza.
Tył jest jednym z elementów, które dotychczas skrzętnie ukrywano. Proste kształty poszczególnych powierzchni z tyłu korzystają z nieco amerykańskiego stylu z masywnym plastikowym pasem, który optycznie łączy lampy umieszczone w słupkach po obu stronach tylnej szyby. Charakterystyczna litera C zgodna z aktualnym „nocnym stylingiem” Skody w tym wypadku pewnie będzie miała bardziej beztroski charakter.
Komunikat prasowy zakończono trochę niejasnym akapitem, który pozostawiamy do waszej analizy: „Joyster to prezentacja przyszłego rozwoju podstawowych elementów designu samochodów marki Skoda, zarazem pokazuje drogę, którą stylistyka samochodów kompaktowych do aktywnego spędzania wolnego czasu w przyszłości obierze. Joyster zbudowano także w zgodzie ze sloganem reklamowym Skody „Simply Clever”, tak więc oferuje on przemyślane rozwiązania i pomysłowe detale, które łatwo skonstruować i wyprodukować, i wbrew wysokiej wartości innowacyjnej pozwalają utrzymać atrakcyjną dla kupujących cenę auta.”