Logo
WiadomościAktualnościPazerne towarzystwa

Pazerne towarzystwa

Autor Krzysztof Koniuszewski
Krzysztof Koniuszewski

Interesy konsumentów są często lekceważone przez towarzystwa ubezpieczeniowe - wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Urząd skontrolował dziewięć firm (PZU, Warta, Uniqa, Compensa, Allianz, Cigna, Link 4, Tryg oraz Samopomoc).

Do każdej miał zastrzeżenia. Najczęstsze nadużycie firm ubezpieczeniowych to niejasne dla konsumentów sformułowanie umowy. TUiR Warta jest wzorcowym przykładem stosowania nieczytelnych umów autocasco. Klient, by zrozumieć treść, musi zapoznać się z aneksem, który zmienia pierwotny sens dokumentu.Zakłady ubezpieczeniowe ograniczają też możliwość odstąpienia od umowy, ustanawiając wysokie koszty manipulacyjne w wysokości 15-20 proc. składki podlegającej zwrotowi.Nieuwzględnianie podatku VAT przy wypłacie odszkodowania to kolejne nadużycie stosowane przez firmy ubezpieczeniowe. Według Sądu Najwyższego poszkodowany powinien otrzymać kwotę w pełni pokrywającą poniesioną szkodę. Niektóre zakłady do jej wyceny przyjmują bardzo obniżoną wartość części zamiennych (np. Uniqa przy wycenie kosztów naprawy uwzględnia 70 proc. wartości netto kosztów części zamiennych, Tryg - 70 proc. dla aut młodszych niż 3-letnie, 50 proc. dla pojazdów mających więcej niż 3 lata).Zakłady ubezpieczeniowe utrudniają też dostęp do dokumentacji zgromadzonej podczas likwidowania szkody. Jedna strona kserokopii z akt dotyczących szkody kosztuje w Compensie 4 zł, za ponad 30 stron trzeba zapłacić łącznie 400 zł!

Autor Krzysztof Koniuszewski
Krzysztof Koniuszewski
Powiązane tematy: