Do Polski przybył Marc Bocque z Dyrekcji Strategii Marki i Komunikacji, jeden z najwybitniejszych specjalistów od spraw związanych z ochroną środowiska i bezpieczeństwem w firmie Peugeot.

Marc Bocque spotkał się z przedstawicielami rządu oraz instytutów i stowarzyszeń pozarządowych, a także z dziennikarzami. W spotkaniach uczestniczyli także Martin Alloiteau z Dyrekcji Komunikacji oraz Stefano Casadio - Prezes Peugeot Polska. Konferencję prowadził Andrzej Nosiński.

Spotkanie poświęcone zrównoważonej mobilności pomiędzy ochronąśrodowiska, a motoryzacją - co podkreślił Stefano Casadio - ma ogromną wymowę w kontekście konferencji klimatycznej, która w najbliższych dniach odbędzie się w Poznaniu.

Marc Bocque w swoim wystąpieniu poruszył dwa aspekty: sprawy związane z relacją: ochrona środowiska - Peugeot i przemysł motoryzacyjny oraz kwestię bezpieczeństwa.

Dwa podstawowe działania, które stają przed społeczeństwami XXI wieku to edukoacja emisji CO2 i poprawa jakości powietrza.

Zauważalne zwiększenie emisji dwutlenku węgla spowodowało, że państwa będące członkami Narodów Zjednoczonych osiągnęły już porozumienie, co do wpływu działalności człowieka za zmiany klimatyczne. Obecnie występuje największe stężenie CO2 w atmosferze, jak też największa szybkość przyrostu w historii.

Peugeot jest i chce być zaangażowany w proces ochrony środowiska, czyli wielkości emisji CO2. Nie jest tajemnica, że ze względu na prognozowany wciąż wzrost cen ropy naftowej należy dążyć do maksymalnego zmniejszenia spalania w samochodach.

Wbrew różnym opiniom, transport stanowi jednak jedynie 13,5 procenta emisji gazów cieplarnianych. Komisja Europejska jest bliska przyjęcia ustawy o zmniejszeniu po 2012 roku emisji CO2 poprzez poszczególne modele samochodów do 130 g / km.

Aby to osiągnąć potrzebne jest zintegrowane podejście, uwzględniające wiele czynników, m. in. biopaliwa, infrastrukturę drogową, plan transportu miejskiego itp.

Od 2001 roku Peugeot sprzedał 1,3 miliona samochodów emitujących poniżej 120 g / km CO2. W tej kategorii pojazdów firma zajmuje 16 procent europejskiego rynku! Aż 40 procent sprzedawanych w 2007 pojazdów Peugeot, emitowało poniżej 130 g / km.

We wszystkich fabrykach koncernu obowiązuje ISO 14001. Wspólnie z Fordem Motor zainwestowano 2,2 miliarda euro w inwestycje na rozwój, badania i produkcję silników diesla. Z kolei w taki sam program dotyczący silników benzynowych, wspólnie z BMW zainwestowano 620 milionów euro.

Podczas salonu w Paryżu Peugeot pokazał prototyp Prologus, który emituje 109 g / km CO2 - czyli tyle samo co niewielki 107. A przecież jest to auto duże, rodzinne. Jego prezentacja planowana jest już podczas salonu w Genewie w marcu 2009 roku...

Jeśli chodzi o alternatywne napędy, to problem leży w tym, że badania i nowe technologie powodują znaczny koszt produkcji (może się zdarzyć, że ludzi nie będzie stać na kupno takich pojazdów...). Przeszkodami do usunięcia są: cena, masa i wymiary.

Trwają prace nad samochodami mikrohybrydowymi i pełnohybrydowymi czy ogniwami paliwowymi. Prowadzony jest szeroko zakrojony, 40-letni projekt mecanatu ekologicznego i naukowego (biotypy Peugeot pochłaniające węgiel w Amazonii - 2 miliony zasadzonych drzewek w celu długofalowego badania relacji między ponownym zalesianiem, sekwestracją CO2 i regulacja klimatu) oraz m. in. eksperymenty z wytwarzaniem biodiesla w Brazylii.

Ważnym jest też, że począwszy od modelu 207odzyskiwanych jest w recyklingu aż 95 procent pojazdu.

W kwestii dotyczącej bezpieczeństwa badania Peugeot obejmują pięć faz: normalne prowadzenie, niebezpieczeństwo, zaistnienie sytuacji wypadkowej, wypadek oraz sytuację powypadkową. Testy bezpieczeństwa wykonywane są na podstawie rzeczywistych wypadków (ekspertyzy laboratorium wypadków i biomachaniki PSA - Renault). Punktem wyjścia do badań wypadkowych jest fakt, że systemy mają przy zderzeniu dwóch aut jadących z prędkością 64 km / godz. zaledwie 100 milisekund na uratowanie życia kierowcy i pasażerom...

Pięć modeli z gamy Peugeot posiada pięć gwiazdek w testach EuroNCAP.

Wynalazkiem Peugeot jest "Złota godzina". Jest to system SOS - w samochodzie znajduje się guzik. Pspba uwięziona w pojeździe w wyniku wypadku naciska go i SMS jest przesyłany do centrum alarmowego. Operator próbuje sie natychmiast łączyć telefonicznie z poszkodowanym. Gdy jest to niemożliwe - występuje brak połączenia (lub gdy w samochodzie eksplodowała poduszka powietrzna)- natychmiast zawiadamia służby ratunkowe. Miejsce zdarzenia wskazuje GPS.

Marc Bocque zastrzegł jednak wyraźnie: chodzi o przyspieszenie pomocy ofiarom, a nie o wyręczanie państwa w systemie ratownictwa!

- W najbliższym czasie będzie się bardzo wiele w motoryzacji zmieniało - konkludował gość z Francji.W dniu dzisiejszym ie ma jednak jednego rozwiązania omawianych problemów, istnieje wiele rozwiązań. Brak jest jednolitego kalendarza i wdrożeń dla różnych stref geograficznych. Peugeot walczy o środowisko naturalne i jest to rzecz niepodważalna! Koncern posiada innowacyjne technologie. Innowacyjną przeciwwagą technologiczną jest zapewne silnik hybrydowy HDi. Nie jest sztuką zbudować samochód napędzany elektrycznie. Ale musi on móc pokonać dystans satysfakcjonujący właściciela. I musi mieć dostęp do ładowania akumulatorów na parkingu. Tymczasem wystarczy, że ktoś zatarasuje takie miejsce parkingowe i natychmiast pojawiają sie kłopoty... Są to więc problemy szersze, nie tylko konstrukcyjne. Na zakończenie pragnę jeszcze raz podkreślić: Peugeot angażuje się też mocno w programy i prace związane z bezpieczeństwem na drodze.

Nie wszyscy wiedzą, że przemysł motoryzacyjny jest strategiczną dziedziną w Europie. Co dziesiąty pracownik na kontynencie pracuje w branży samochodowej! Jest to kluczowy sektor gospodarki, inteligencji i badań... Bo rok rocznie klienci wydają 500 miliardów Euro na zakup pojazdów, a podatki z przemysłu motoryzacyjnego sięgają 360 miliardów euro...

Blue Lion

Od wielu lat Peugeot dobrowolnie inwestuje w rozwój ochrony środowiska, mając na celu dobro przyszłych pokoleń. Program "Blue Lion" podkresla ekologiczne zalety samochodów sprzedawanych przez Markę.

Logo ekologiczne "Blue Lion" jest przyznawane pojazdom, które w najwyższym stopniu respektują środowisko naturalne. Świadczy ono o nieustannym wysiłku jaki wkłada Peugeot w redukcję emisji CO2 do atmosfery oraz w poprawę jakości powietrza poprzez rozwijanie specyficznych technologii.

Aby otrzymać to oznaczenie dany model musi spełniać następujące kryteria:

• poziom emisji CO2 mniejszy lub równy 130g/km dla pojazdów zasilanych paliwem pochodzenia kopalnego'• 158g / km dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym wyposażonych w filtr cząstek stałych FAP i przystosowanych do zasilania biodieslem B30 (równym 130g / km w pomiarze uwzględniającym dane pełnego cyklu emisji od momentu wydobycia paliw do etapu eksploatacji samochodu);• 200g / km dla pojazdów zasilanych bioetanolem E85 (równy 120g / km w pomiarze uwzględniającym dane pełnego cyklu emisji od momentu wydobycia paliw do etapu eksploatacji samochodu);• model z zasilaniem na gaz ziemny (minus 20 proc. emisji CO2 w porównaniu z samochodami benzynowymi);• produkcja pojazdu w zakładach mających certyfikat ISO 14001;• projekt konstrukcyjny zapewniający odzysk materiałów i energii na poziomie 95 proc. po zakończeniu eksploatacji.

Wszystkie nowe technologie, z zastosowaniem których uda się w jeszcze większym stopniu zredukować szkodliwe zanieczyszczenia zasłużą na przyznanie tego oznaczenia.

Ochrona środowiska – od dawna priorytetem strategicznym Peugeot

Pierwszy wkład Peugeot w stworzenie bardziej ekologicznego samochodu sięga początku lat 80, kiedy to podpisano umowę dotyczącą oszczędzania energii w ramach rozpowszechniania programu VERA.

W 1994 Peugeot wprowadził na rynek pierwsze pojazdy zasilane gazem ziemnym GNV. Wykorzystanie tego paliwa pomogło zredukować emisję CO2 o około 20 proc. w porównaniu z zastosowaniem w silnikach benzynowych benzyny.

W 1995 zaprezentowano model 106 Elektryczny. Ten wyjątkowy samochód - "zero emisji"stał się najczęściej sprzedawanym samochodem elektrycznymw Europie.

W 1998 po raz pierwszy zastosowanosilnik wysokoprężny HDi, dzięki któremu uzyskano 20 proc. oszczędności w eksploatacji w stosunku do silnika Diesela z bezpośrednim wtryskiem i taką samąoszczędność emisji CO2.

W 2000 roku w modelu 206 2.0 / HDi ograniczono emisję CO2 do 120 g / km.

W tym samym roku Peugeot wprowadził na rynek model 607, w którym zastosował, po raz pierwszy na światowym rynku, filtr cząstek stałych (FAP). Ta innowacja techniczna okazała się ogromnie istotnadla poprawy jakości powietrza i znalazła zastosowanie kolejno w modelach 307. 807, 206, 406, 407, 207, 1007 i 306. Dzięki zastosowaniu tej technologii udało się zmniejszyć emisję cząstek stałych do granicy mierzalności.

Rok 2002 jest rokiem wprowadzenia drugiej generacji silników Diesela HDi, które powstały w ramachwspółpracy Peugeot z Fordem. Silniki 1.4 / HDioraz 1.6 HDi charakteryzują się niskim zużyciem oraz 20 proc. ograniczeniem emisji zanieczyszczeń w porównaniu do konwencjonalnego silnikaDiesela z wtryskiem. Ponadto,silnik 1.4 / HDi, w który jest wyposażony model 206, emituje zaledwie 112 g / km CO2(bądź blisko 5 ton CO2 na 100 000 km) czyli o 48 g mniej niż jego poprzednik z silnikiem 1.9 D.

Pojawienie się w 2005 roku automatycznej skrzyni biegów przyczyniło się do obniżenia o około 5 proc. zużycia paliwaoraz emisji gazów cieplarnianych.

Dzięki tym dwóm innowacjom w modelu 308 1.6 / HDi FAP 80 kW (110 KM) udało się osiągnąć szczególnie niską wartość w zakresie emisji zanieczyszczeń równą 120 g / km.

W innej wersji tego samegomodelu 1.6 / HDi 66 kW (90 KM) miedzy innymi dzięki poprawie aerodynamiki, unowocześnieniom motoryzacyjnym oraz innym innowacjom technologicznym takim jak choćby opony Michelin Energy Saver,również udało się osiągnąć korzystne parametry odznaczające się pozytywnym wpływem na środowisko.

W roku 2006 współpraca z BMW zaowocowała pojawieniem się nowej rodziny silników turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa (THP). Oferując korzyści w postaci od 10 do 15 proc. mniejszego zużycia paliwa oraz redukcję emisji CO2, jednostki napędowe te gwarantują doskonałe osiągi oraz większy komfort jazdy w stosunku do rynkowych standardów. I tak, dla porównania, model 207 1.6 / THP 110 kW (150 KM) emituje 166 g / km CO2 a jego poprzednik 206 2.0 / 100 kW (136 KM) 185 g / km.

Kolejnym owocem współpracy Peugeot oraz BMW jest wprowadzenie nowego wariantu benzynowej jednostki zwanej VTi. Oszczędność jaką można osiągnąć przy jej zastosowaniu wynosi ok 30 proc. przy niskich obrotach i ok. 10 proc. przy średnich.

Nowy model 207 1.6 / Vti 88 kW (120 KM) emituje 145 g / km CO2 podczas gdy jego poprzednik z silnikiem 1.6 / 80 kW (110 KM) - 166 g / km.

Biopaliwa

Od dawna Peugeot angażujesię w działania na rzecz biopaliw,które przyczyniają się do natychmiastowego ograniczeniaefektu cieplarnianego w zakresie całego parku samochodowego.

Obecnie można zastosować paliwo mieszanew proporcji 10 proc. etanolu w benzynie bez stosowania zmian w technologii budowy silników oraz 30 proc. biodiesela w oleju napędowym:większość pojazdów z silnikiem Diesela parku PSA Peugeot Citroen jeździ na 30 % mieszance oleju napędowego z biodieselem, przy bezawaryjnych łącznych przebiegach powyżej 14 milionów kilometrów!

Europa i Francja zaangażowały się w rozwój biopaliw mając na celu zredukowanie gazów pochodzenia kopalnego.

W uzupełnieniu do istniejących już rozwiązań, na stacjach benzynowych we Francji stopniowo wprowadza się nowe paliwo (E 85) składające się w 85 proc. z etanolu pochodzenia roślinnego i 15 proc. benzyny bezołowiowej. Nowe paliwo może być wykorzystywane tylko przez pojazdy specjalnie zaadoptowane do tego celu, które jednak mogą działać zarówno z wykorzystaniem benzyny, bioetanolu jak również mieszaniny tych dwóch składników.

Według niektórych ekspertów, maksymalny zysk związany z wykorzystaniem E 85 może wynosić do 70 proc. biorąc pod uwagę cały cykl produkcji czyli od momentu wydobycia paliw do eksploatacji samochodu.

Opierając się na doświadczeniu zdobytym na rynku brazylijskim, Peugeot wprowadził na rynek szwedzki, holenderski i francuski pojazdy zasilane bioetanolem pod nazwą BioFlex.

Technologia hybrydowa HDI - technologią jutra

Kolejnym krokiem mającym istotne znaczenie w redukcji zużycia jest zastosowanie technologii hybrydowej HDi. Technologia ta przynosi znaczne oszczędności w zużyciu oraz redukcję CO2 rzędu 35 proc. w porównaniu do klasycznego silnika Diesela.

Badania prowadzone od momentu zaprezentowania pierwszego pojazdu koncepcyjnego -Hybrydowego 307 HDi uzasadniają podjętą strategię i wybór obranych technik.

W kolejnym Hybrydowym modelu 308 HDi zaprezentowanym w 2007 roku podczas salonu we Frankfurcie zastosowano silnik termiczny1.6 / HDiFAP o 80 kW (22 KM) oraz silnik elektryczny o mocy 16 kW (22 KM). Jego zużycie przy średnich obrotach jest równe 3,4 l /100 km przy emisji 90 g / km CO2, co oznacza 38 proc. zysku w porównaniu do 308 HDi.

Ogniwo paliwowe

Peugeot zaangażowany się również w rozwój technologii ogniwa paliwowego (PAC), czego efektem jestkilka pojazdów koncepcyjnych będących ilustracją postępu w tej dziedzinie.

Model 207 Epure stanowi symbol przyjemności prowadzenia i poszanowania środowiska i odgrywa podwójną rolę szczególnie atrakcyjnego samochodu koncepcyjnego dającego przedsmak ostatnio wylansowanego modelu 207 CC oraz innowacyjnego samochodu pokazowego wyposażonego w najnowszą wersję ogniwa paliwowego GENEPAC, opracowanego w ramach współpracy z Komisją Energii Atomowej.

Po samochodach pokazowych TAXI PAC ( 2000 ), H20 ( 2002 ) i Quark ( 2004 ) samochód Epure stanowi nowy etap w zakresie mocy, sprawności i zawartości ogniwa paliwowego (przy zasięgu ok. 350 km i prędkości max 130 km / godz.).

Źródła węgla: mecenat ekologiczny wg Peugeota

Od 1998 roku Peugeot jest zaangażowany w wielki projekt mecenatu ekologicznego, którym jest stworzenie źródła węgla w Amazonii. Ma on na celu, przez realizację żywego prototypu na wielką skalę i w odległej perspektywie czasowej(40 lat), zbadanie zależności między zalesianiem i gromadzeniem węgla atmosferycznego i regulacją klimatu. W latach 1999-2004 zasadzono 2 miliony drzew.

Ponadto, projekt ten propaguje ideę biodywersyfikacji co oznacza, że zamiast wykorzystywać jeden gatunek o szybkim wzroście, który byłby szczególnie produktywny, posadzono ponad 50 gatunków drzew. Ta biodywersyfikacja będzie również bezpośrednio wpływać na różnorodność fauny, umożliwiając powrót niektórych gatunków do nowego masywu leśnego.

Bilans

Reasumując całokształt innowacji wprowadzonych z korzyścią dla środowiska naturalnego pozwala grupie Peugeot na zajęcie szczególnego miejsca w zakresie redukcji emisji CO2.

• 1000 000 samochodów sprzedanych przez Peugeot w Europie od 2001 roku emitowało poniżej 120 g/km CO2;• 49 proc. samochodów (tj. 276 000 sztuk) sprzedanych w pierwszym semestrze 2007 w Europie posiadało emisje CO2 niższe niż 140 g / km;• 28 proc. samochodów (tj.155 000 sztuk) sprzedanych do końca czerwca 2007 w Europie emitowało mniej niż 120 g / km;

Pojazdy Peugeot z oznaczeniem Blue Lion

ModelSilnik- skrzynia biegów Emisja Co2 (g / km)107 1,0e 12V - manualna109107 1,0e 12V - 2-Tronic 109107 1,4 HDi 54 KM -manualna1091007 1,4 HDi 70 KM-manualna1241007 1,6 HDi 90 KM -manualna125206 1,4 HDi 70 KM -manualna112207 SW 1,6 HDi 90 KM -manualna123207 SW 1,6 HDi FAP 90 KM- manualna131'207 SW 1,6 HDi FAP110 KM- manualna 131'207 1,4 HDi 70 KM -manualna120207 1,6 HDi 90 KM -manualna120207 1,6 HDi FAP 90 KM -manualna125207 1,6 HDi FAP 110 KM -manualna126207 1,6 HDi 110 KM -manualna129207 CC 1,6 HDi FAP 110 KM- manualna136'307 Break 1,6 HDi FAP 110KM - manualna134'307 Break 2,0 HDi FAP 136KM - manualna148'307 SW 1,6 HDi FAP 110 KM- manualna134'307 SW 2,0 HDi FAP 136 KM- manualna148'307 SW / Break 1,6BioFlex - manualna 169''308 1,6 HDi 90 KM -manualna120308 1,6 HDi FAP 90 KM -manualna125308 1,6 HDi FAP 110 KM -manualna125308 1,6 HDi FAP 110 KM -BMP6120308 2,0 HDi FAP 136 KM -manualna145'Partner 1,4 GNV -manualna146'''407 SW 1,6 HDi FAP 110 KM- manualna 140'407 1,6 HDi FAP 110 KM -manualna140'407 2,0 HDi FAP 136 KM -manualna155'407 Coupe 2,0 HDi FAP 136KM - manualna156'

' - 158 g / km - biodiesel + FAP'' - 200 g / km - Bioflex''' - GNV (gaz ziemny)