Dziennikarze mieli okazje odbycia pierwszych jazd nowymi samochodami.
- Moja osobista dygresja: pracuję w branży motoryzacyjnej od 1973 roku, roku wielkiego kryzysu na rynkach naftowych – powiedział Dyrektor Generalny Peugeot Polska, Stefano Casadio. Kryzysy nie są więc mi obce... Taka sytuacja wiąże się koniecznością lansowania nowych modeli! Bo kryzysy się zaczynają, a potem kończą... I to właśnie czynimy, wprowadzając na rynek trzy nowości. Jednym z nich jest model 308 CC, kolejny coupe – kabriolet w ofercie Peugeot. A nasza marka – trzeba to podkreślić – jest pionierem w seryjnej produkcji takich samochodów: tradycje sięgają połowy lat trzydziestych.
Przyjrzyjmy się nowemu modelowi, który na konferencji został zaprezentowany przez Andrzeja Nosińskiego, Dyrektora ds. Kontaktów Zewnętrznych Peugeot Polska.
Peugeot prekursorem
Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie w 1998 roku,Peugeot zaprezentował koncept 20 "serduszko", który wzbudził emocje, uwielbienie, pożądanie...Przywodzi on na myśl eleganckie modele 401, 601 i 402 „Eclipse” z lat 30-tych, w nowoczesnym samochodzie, który jest jednocześnie, zgodnie z życzeniem, coupé lub kabrioletem, dzięki wykorzystaniu - składanego do bagażnika - sztywnego dachu.
W latach 2000 i 2003, cechy te skonkretyzowały się z powodzeniem pod postacią modeli 206 CC 2+2, a następnie 307 CC z czterema miejscami, demokratyzując tym samym w XXI wieku tę koncepcję uważaną dotychczas za elitarną.
Kontynuując sukces pierwszej generacji, na drogi wyjechała 207-ka CC, a wiosną wyjedzie 308-ka CC...
Pod koniec listopada 2008, firma Peugeot wyprodukowała blisko 632 000 sztuk samochodów w wersji coupé kabriolet , przeznaczonych dla amatorów „sztuki przyjemnego życia” , dzięki czemu marka Lwa stała się światowym liderem w tej kategorii.
Od wypuszczenia na rynek w 2003 roku serii 307 CC, segment samochodów rekreacyjnych średniej klasy uległ znacznej modyfikacji, dzięki intensywnemu rozwojowi oferty kabrioletów z twardym składanym dachem kosztem kabrioletów o miękkiej kopule dachowej, które nie są tak wielofunkcyjne i bardziej delikatne.
Model 307 CC był dla większości klientów podstawowym samochodem rodzinnym, wybieranym ze względu na inteligentną koncepcję i linię, docenianym w trakcie używania za komfort, wysoką jakość wyposażenia i zachowanie na drodze.
308-ka, która zdążyła już zastąpić 307-kę, zarówno jeśli chodzi o hatchbacka, jak i SW, wykorzystując z powodzeniem atuty swojej poprzedniczki, zapoczątkowała zupełnie nową generację dzięki nowoczesności i silnej osobowości.
Stworzona w tym samym duchu co 308-ka, czteroosobowa wersja 308 CC wykorzystuje oryginalne atuty swojej poprzedniczki, czerpie z „ducha modelu 307 CC” i korzysta z wiedzy i umiejętności marki Peugeot, jeśli chodzi o tworzenie kabrioletów coupé, ale przede wszystkim stanowi jedyną w swoim rodzaju obietnicę przyjemności: to niezwykła zdolność do dostosowywania się do pór roku oraz optymalnego wykorzystania możliwości kabrioletu.
Estetyka z charakterem...
Dzięki starannie dopracowanej bryle, zarówno jeśli chodzi o coupé, jak i kabriolet, sylwetka 308-ki CC jest nowoczesna i dynamiczna, zwarta, prezentując niezwykłą grę świateł.
Niska, z dużą pochyloną szybą przednią,doskonale wymodelowaną pokrywą silnika, wspaniale wyrzeźbionymi płaszczyznami bocznymi, z szybami otoczonymi chromowanymi listwami, spektakularnym diodowym światłom, wykorzystującym technologię kurtyny czerwonego światła -po prostu 308-ce CC nie brakuje charakteru.
Peugeot 308 CC w porównaniu z rodzinąModel308 hatchback308 CC207 CCDługość (mm)+ 1244440+ 43Szerokość (mm)+ 21817+ 58Wysokość (mm)- 721426+ 2Rozstaw osi (mm)- 32605=Rozstaw kół przednich (mm)=1526+ 29Rozstaw kół tylnych (mm)=1521+ 15
Kabina pasażerska przywołuje na myśl ducha modeli „Grand Tourisme”. Wyprofilowane przednie siedzenia mają wbudowaną w podstawę zagłówków stylizowaną kratkę nawiewu powietrza „ Airwave” (funkcja ogrzewania karku).
Siedzenia tylne przejmują tę unikalną stylistykę i oferują niezwykle wygodne jak na kabriolet miejsca.
Ekskluzywność podkreśla również, na każdym z siedzeń,zarys metalowych uchwytów bocznych, przywołujących dynamikę i solidność. Całości dopełniają : typowo sportowa kierownica oraz specjalne wykończenie zegarów i centralnej konsoli z czarnej laki.
W wersji sportowej lub „haute couture”, 308-ka CC wykończona jest materiałem dodającym dynamizmu, elementami skórzanymi lub w pełni skórą. To unikalne w tym segmencie wykończenie dotyczy całej kabiny pasażerskiej. Czarny, Vintage lub Grège, te mocne i zróżnicowane kolory pasują do oferowanej gamy kolorów nadwozia: „tendencyjna” Perłowa Biel, subtelny cienisty Brąz Ziemiz pomarańczowym akcentem, jak również unikalne odcienie błękitu, czerwieni, czerni i szarości...
Samochód jest po prostu ładny!
Komfort
308-ka CC wzięła sobie za cel poszerzenie zakresu korzystania z wersji kabriolet przy zachowaniu zadziwiającego poziomu komfortu, na który składa się:
- budowa i nachylenie przedniej szyby oraz obniżenie siedzeń przednich sprzyjające ochronie przeciw powiewom powietrza;- automatyczna klimatyzacja dostosowująca się inteligentnie do konfiguracji kabrioleta, umiejąca rozpoznać i dopasować moc nawiewu, temperaturę i kierunek, w zależności od ustawień i warunków na zewnątrz kabiny (nasłonecznienie, temperatura zewnętrzna ...);- podgrzewane przednie siedzenia (siedziska i oparcia);- system „windstop”, siatka zapobiegająca powstawaniu zawirowań powietrza, która po użyciu, składa się na cztery części i jest chowana do specjalnego schowka pod podłogą bagażnika (lub do pokrowca, jeśli jest koło zapasowe);- system „Airwave” (ogrzewanie karku), prawdziwy szal ciepłego powietrza, który rozprowadza na szyje pasażerów siedzących na przednich siedzeniach regulowany strumień powietrza (temperatura, natężenie i kierunek).
System ten, umieszczony w każdym z zagłówków, składa się z ceramicznej nagrzewnicy (CTP - Control Temperature Program) i dmuchawy. Pokrętło, umieszczone na wylocie powietrza pozwala na skierowanie strumienia i dostosowanie go do wzrostu pasażera.
Na konsoli centralnej można, za pomocą osobnych przycisków o czterech położeniach, regulować temperaturę/natężenie nadmuchu powietrza.
Szeroka gama usług WIP ( the World In Peugeot)
W skład WIP wchodzą: radioodtwarzacz CD MP3, radioodtwarzacz CD MP3, gniazdo USB i Zestaw głośnomówiący, Nav - oferta zestawu do nawigacji zawierająca radioodtwarzacz CD MP3, funkcję Bluetooth i nawigację z kolorowym składanym ekranem 7″ 16/9, Com 3D, oferta zestawu do nawigacji wysokiej jakości z twardym dyskiem 40 GB i funkcjąJukebox, radiodtwarzaczem CD MP3, zintegrowanym telefonem, funkcją Bluetooth, gniazdem USB i kolorowym składanym ekranem 7″ 16/9 z wyświetlaniem w 3D.System ten umożliwia dostęp do usług Peugeot oraz pakiet Hi-fi JBLTM, dzięki któremu dźwięk jest dostosowywany do konfiguracji kabriolet.
Automatyczny, składany dach
308-ka CC wykorzystuje rozwiązanie z 307 CC: składany w dwóch miejscach dach z ruchomym daszkiem o niewielkiej powierzchni i wielką tylną szybą z barwionego szkła atermicznego, która odsuwa się od słupków tylnej szyby bocznej w momencie rozkładania, zapewniając więcej miejsca w bagażniku.
Czas składania i rozkładania dachu został skrócony do 20 sekund i można go regulować nawet podczas jazdy z prędkością wynoszącą maksymalnie 12 km / godz.
Mechanizm dachu wykorzystuje pięć siłowników, wbudowaną grupęelektropompy, specjalny przewód w bagażniku zasilający różne układy kinematyczne – łączniki mechanizmu, zamki, wzmocnione pantografy 4- i 7-osiowe. Całość jest sterowana za pomocą elektronicznego modułu, który wydaje polecenie opuszczenia wszystkich czterech szyb o około 50 mm przed rozpoczęciem operacji.
Koncepcja i logika działania czujników i zamków zostały zoptymalizowane, aby zapewnić lepszą niezawodność, dzięki zastosowaniu ciągłego monitorowania czujników i nowych blokad antyhałasowych.
Aby zapewnić jak najlepszą szczelność dachu, podczas otwierania drzwi system powoduje opuszczenie szyb o 20 mm a następnie ich dociśnięcie (short drop). Jest on sterowany przez czujnik o zwiększonej czułości wykorzystujący pole magnetyczne. W kilka milisekund wykrywa on rękę, która zbliża się do klamki zewnętrznej i przekazuje informacje do układów elektronicznych drzwi, które opuszczają szybę, aby zwolnić uszczelkę.
Proces otwierania dachu może być obserwowany dzięki animacji wyświetlanej na kolorowym chowanym ekranie, który wyświetla również komunikaty dotyczące funkcjonowania dachu.
Odblokowanie i uchylenie pokrywy bagażnika jest sterowane zdalnie za pomocą odpowiedniego przycisku na pilocie.
Bagażnik, zarówno w wersji coupé, jak i w kabriolecie...
Tylna część nadwozia 308-ki CC została szczególnie dopracowana, aby pogodzić elegancki i dynamiczny styl oraz rozsądną pojemność bagażnika w obu konfiguracjach.
Szerokość między nadkolami zwiększyła się o 27 mm do 1017 mm, długość bagażnika przy podłodze wynosi 781 mm (+ 6 mm w porównaniu z wersją 307 CC).
W wersji coupé, objętość bagażnika wynosi403 dm3 VDA, zwiększając się o 53 dm3 w stosunku do 307-ki CC (w tym 15 dm3 VDA schowka pod podłogą bagażnika). Pojemność wynosi 465 litra.
Odległość od podłogi bagażnika do pokrywy wynosi 581 mm i jest większa o 7 mm w stosunku do 307-ki CC.
W wersji kabriolet, system składanego w dwóch miejscach dachu z tylną szybą, która odsuwa się od słupków tylnej szyby bocznej, okazał się bardzo skuteczny, jeśli chodzi o przestrzeń bagażową.
Całkowita objętość bagażnika pod żaluzją wynosi226 dm3 VDA lub 266 l, w tym schowek pod podłogą, zwiększając się w stosunku do 307-ki CC o 22 dm3 lub 34 l).
Wysokość od podłogi bagażnika do żaluzji wynosi 304 mm (+ 20 mm w stosunku do 307-ki CC).
Wykonany na sposób szkatułki, bagażnik jest starannie wykończonywelurowymi obiciami bocznymi, wykładziną o pięknej fakturze; posiada chromowane zaczepy, pasy mocujące trójkąt ostrzegawczy i siatkę pozwalającą na praktyczne ułożenie bagażu. Każda konfiguracja bagażnika dysponuje swoim własnym źródłem oświetlenia – jedno z nich, umieszczone na pokrywie bagażnika, pozwala oświetlić bagażnik pionowo, drugie zaś, znajdujące się na ściance bocznej oświetla część pod roletą.
Pod wykładziną podłogi, dostępna jest ogromna przestrzeń pozwalająca na uporządkowanie rzeczy w wydzielonych i zamkniętych przegrodach, w głębi znajduje się skrzynka narzędziowa i zestaw do naprawy opon, poniżej złożony jest system windstop i ewentualnie trójkąt ostrzegawczy, co pozwala pozostawić jeszcze nieco wolnego miejsca.
Efekt przeciwdrganiowy
308-ka CC oferuje komfort przeciwdrganiowy dzięki wzmocnionej i zoptymalizowanej konstrukcji, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo bierne i komfort. Tak więc, podłużnice ramy są wzmocnione na zewnątrz, aby zapewnić jak największą sztywność na skręcanie, centralna część podłogi i wzmocnienie poprzeczne zostały podwojone,słupek przedni został wzmocniony stalą o wysokiej granicy plastyczności, ściana oparć tylnych siedzeń została wzmocniona za pomocą podwójnej blachy i skrzyżowanych ściągów pomiędzy pałąkami.
Elementy usztywniające są zamocowane pod nadwoziem za pomocą prowadnic zmodyfikowanych w stosunku do tych używanych w 307-ce CC, przednie i tylne są zachowane, podczas gdy środkowe, skrzyżowane, o grubości 7 mm są specyficzne dla modelu 308 CC.
Dwa dampery zostały zainstalowane na tylnej belce podłużnejco pozwala przenosić drgania nadwozia tak jak w modelu 307 CC, ale ich optymalizacja pozwoliła na zredukowanie ich masy o 4 kg.
Komfort akustyczny i bezpieczeństwo
308-ka CC w konfiguracji coupé oferuje komfort akustyczny.
Jako czteromiejscowy coupé - kabriolet, 308-ka CC wykorzystuje szerszy rozstaw kół i poszerzone nadwozie w stosunku do 307-ki CC, jak również konstrukcję siedzeń przednich sprzyjającą większej ilości miejsca dla nóg pasażerów siedzących z tyłu oraz komfortowi wszystkich użytkownikówpojazdu.
Konstrukcja 308-ki CC została wzmocniona, aby wytrzymać i rozproszyć energię uderzeń czołowych i bocznych. Została również wyposażona w innowacyjne i inteligentne systemy zabezpieczające – kabriolet zobowiązuje. Tak więc, siedzenia przednie są wyposażone w boczną poduszkę powietrzną chroniącą klatkę piersiową i miednicę oraz jedyną na świecie boczną poduszkę powietrzną chroniącą głowę, co gwarantuje skuteczną ochronę wszystkich części ciała, niezależnie od pozycji siedzenia.
W przypadku wykrycia zagrożenia wywróceniem, wysuwane pałąki uruchamiane pirotechnicznie tworzą w ciągu kilku milisekund (krócej niż mrugnięcie oka) bezpieczną przestrzeń dla pasażerów.
Elementy zwiększające funkcjonalność, które świadczą o wykorzystaniu w modelu 308 CC całej wiedzy, aby zadowolić prawdziwych koneserów: automatyczna, zdalnie sterowana blokada wewnętrznych schowków (schowek główny i schowek pod podłokietnikiem środkowym), blokada drzwi i selektywne odblokowanie, bardzo praktyczne przy parkowaniu z„otwartym” dachem, równoczesne sterowanie wszystkimi czterema szybami, funkcja specjalna „dostęp do miejsc tylnych”, w wersji z siedzeniami sterowanymi elektrycznie, oświetlenie powitalne diodowe umieszczone w lusterkach zewnętrznych.
Silniki
W pierwszej fazie sprzedaży, oferowane są dwa dynamiczne i elastyczne silniki obsługiwane przez ręczną skrzynię biegów z sześcioma przełożeniami, chyba, że ktoś woli skrzynię automatyczną…
Jest to silnik 1.6 l THP o mocy 110 kW (150 KM) – z momentem obrotowym 240 Nm przy 1 400 obr. / min. z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa lub silnik 2.0 l HDi FAP Euro 5 o mocy 103 kW (140 KM) – z momentem obrotowym 320 Nm przy 2000 obr. / min.
Obydwa - co podkreślił Andrzej Nosiński, są bardzo oszczędne i przyjazne dla środowiska.
Wkrótce w ofercie pojawia się nasteponne dwa silniki w gamie Euro 5 bardzo zaawansowane technologicznie: silnik 1.6 l VTio mocy 88 kW - 120 KM (160 Nm przy 4250 obr. / min., skrzynia ręczna z sześcioma przełożeniami) oraz 1.6 l HDiFAP o mocy 82 kW-112 KM (270 Nm przy 1750 obr. / min., skrzynia ręczna z sześcioma przełożeniami).
Prowadzenie
Nie mieliśmy okazji przejechania zbyt wielu kilometrów.
Ale już po niedługiej podróży można stwierdzić, że 308 CC pozwala kierowcy na bezpieczną i przyjemną jazdę, zapewniając komfort kierowcy i pasażerom.
Szeroki rozstaw kół, zmniejszony prześwit, skuteczne zawieszenia powodują, że emocji i przyjemności odczuwa się wiele.
Dynamiczny silnik pozwala na bezpieczne manewry wyprzedzania.
Hamulce tarczowe o wymiarach 302 x 26 mm sprawiają, że samochód "staje dęba", a system ESP, montowany w standardzie pozwala kierowcy nawet na nieco ekstrawagancka jazdę.
I choć pogoda prezencji w Ułężu sprzyjała - było słonecznie i ciepło, jadąc włączyłem sobie podgrzewanie fotela i oczywiście system „Airwave”.
CENY
WersjaSilnikCena brutto (PLN)SPORTbenzynowy 1,6 (120 KM)88 200SPORTdiesel 1,6 (110 KM)97 300SPORT PACKbenzynowy 1,6 (150 KM)99 900SPORT PACK1,6 (150 KM) - benzynowy automat104 900SPORT PACKdiesel 2,0 (136 KM)105 500
Zdjęcia: Marcin Karaczun i Peugeot