Zdobył wiele nagród, m.in. tytuł "Auto nr 1" w Czechach i Austrii, a w Chorwacji, Słowacji i na Litwie ogłoszono go samochodem roku. W europejskiej edycji "Car of the Year" Fabia zajęła zaszczytne czwarte miejsce. To duży sukces, jednak model ten ma także wielu przeciwników. Większość z nich zarzuca jej mało atrakcyjną stylistykę tylnej części nadwozia. Dlatego też zaprezentowana po raz pierwszy na salonie paryskim odmiana kombi przyciąga uwagę wyglądem tyłu. Łukowata linia dachu tuż za tylnym słupkiem łagodnie, bez żadnych załamań schodzi ku dołowi, łącząc się poprzez szybę z pokrywą bagażnika. Szerokie tylne słupki oraz wysoko poprowadzona linia okien dają poczucie bezpieczeństwa i świadomości, że auto jest zaprojektowane i wykonane według najnowszych światowych trendów. Ale nie tylko design potwierdza, że Skoda Fabia jest solidnie skonstruowana. Przeprowadzone przez Euro-NCAP badania zderzeniowe zdają się potwierdzać pozytywne opinie. Fabia Combi zdobyła bowiem w crash-teście aż cztery gwiazdki na pięć możliwych.Stylistyka i bezpieczeństwo - to priorytety tego auta. Jednak atrakcyjny wygląd tego modelu nie zawsze idzie w parze z funkcjonalnością. Szerokie słupki mogą utrudnić cofanie, duży kąt szyby pogarsza widoczność do tyłu, a mocno zaokrąglona krawędź dachu obniża wysokość przestrzeni bagażowej. Także mało praktyczna - szczególnie przy wkładaniu bagaży - może okazać się wysoka krawędź załadunku. Wszystkie te "efekty" spowodowały obniżenie pojemności bagażnika w porównaniu do starszego modelu Felicia. Przestrzeń bagażowa Fabii to 426 l w standardzie, zaś po rozłożeniu tylnej kanapy 1225 l. Odpowiednie wartości dla Felicii to 447 i 1475 litrów. Różnica jest na szczęście niewielka, a wynik - w obydwu przypadkach - niezły. Ładowność Fabii Combi jest spora, wynosi bowiem 515 kg. Po rozłożeniu foteli bagażnik daje spore możliwości, można w nim przewozić przedmioty o długości nawet do 1,5 metra. W bagażniku znajdziemy także gniazdko 12-woltowe oraz punkty mocowania ładunku. Przestrzeń bagażowa standardowo posiada wymiary: głębokość min./ wysokość min. 990/672 mm. Wnętrze kombi jest identyczne jak w hatchbacku. Kokpit wykonany z dobrej jakości materiałów jest funkcjonalnie zaprojektowany. Na przednich fotelach nawet wysokie osoby mają sporo przestrzeni, z tyłu jest już nieco gorzej. Ustawienie właściwej pozycji za kierownicą jest możliwe dzięki regulacji siedzenia na wysokość i kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach. Podobnie jak w krótkiej Fabii znajdziemy tu wiele schowków, w tym dwa klimatyzowane (opcja). Nowością w kombi jest ukryta za tylną kanapą (w rolecie) mała podłużna skrytka np. na parasol.Do napędu kombi przewidziano sześć wersji silnikowych; cztery benzynowe i dwa diesle. Podstawowa jednostka to ośmiozaworowy silnik 1.4 o mocy 68 KM spełniający normę emisji EU4. Jednostka ta dostępna jest również w wersji zubożonej, zapewniającej emisję spalin EU2. Kolejne wersje to silniki 1.4 o mocy 75 KM i 100 KM - obydwa szesnastozaworowe, spełniąjące normę EU4. Najmocniejszą jednostkę benzynową stanowi ośmiozaworowy silnik 2.0 o mocy 115 KM. Zapewnia on przyspieszenie od zera do "setki" w 10,1 s. Diesle reprezentują jednostki z wtryskiem bezpośrednim: wolno ssąca SDI o mocy 64 KM i 100-konna turbodoładowana TDI.Każda wersja silnikowa standardowo współpracuje z manualną pięciostopniową skrzynią biegów. Dla silnika 1.4 16V o mocy 75 KM producent przewiduje także opcjonalny montaż czterostopniowej przekładni automatycznej.Konstrukcja zawieszenia kombi jest bardzo zbliżona do hatchbacka. Na przedniej osi znajdziemy kolumny McPhersona, trójkątne wahacze poprzeczne oraz stablizator. Zawieszenie tylne zaś zaopatrzone jest w oś zespoloną, sprężyny śrubowe i amortyzatory teleskopowe oraz stabilizator. Układ hamulcowy posiada z przodu tarcze wentylowane, a na tylnej osi bębny lub tarcze (1.4/100 KM, 2.0/115 KM). Układ kierowniczy seryjnie wspomagany jest elektrohydraulicznie.Producent oferuje model Combi w trzech wersjach wyposażenia. Podstawowy - Classic - standardowo zawiera airbag kierowcy, wspomaganie układu kierowniczego, immobiliser, dzieloną tylną kanapę (1/3:2/3) oraz regulację kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach. W pośredniej Comfort i bogatszej Elegance znajdziemy m.in. drugą poduszkę powietrzną, centralny zamek, ABS, komputer pokładowy. Opcjonalnie dla niektórych wersji silnikowych i wyposażeniowych za dopłatą oferowany będzie ESP, ASR, system nawigacji satelitarnej, czujniki cofania oraz poduszki boczne. W chwili obecnej nie jest jeszcze znana cena, wyposażenie ani wersje silnikowe, które znajdą się w ofercie na polski rynek. Fabii Combi możemy spodziewać się w salonach w drugim kwartale przyszłego roku. W Niemczech auto już jest w sprzedaży i za podstawową wersję 1.4 Classic trzeba zapłacić 22 tys. DEM. Skoda objęta jest roczną gwarancją mechaniczną, 10-letnią na perforację blach i 3-letnią na lakier. Janusz Borkowski
Galeria zdjęć
Piękno tkwi w ... kombi
Piękno tkwi w ... kombi
Piękno tkwi w ... kombi