Logo
WiadomościAktualnościPierwsze pozytywne trendy na rynku

Pierwsze pozytywne trendy na rynku

Pierwsza połowa roku była bardzo trudnym okresem dla rynku transportowego. Kryzys gospodarczy mocno zredukował popyt na ciężarówki w całej Europie, a ich ceny zauważalnie spadły.

Ciężarówki
Rzeczpospolita
Ciężarówki

Wydawało się, że miesiące wakacyjne nie mogą przynieść większych zmian na rynku polskim, tymczasem od połowy roku można zaobserwować stabilizację popytu na samochody ciężarowe. Wzrosło szczególnie zainteresowanie  pojazdami używanymi, oferowanymi w bardzo atrakcyjnych cenach, chociaż nie przekłada się to jeszcze znacząco na ilość sprzedawanych samochodów. W przypadku transakcji zdecydowanie dominuje wymiana pojazdu starszego na nowszy. Oznacza to tylko odmładzanie flot, a nie powiększenie ich taboru.

Największe zainteresowanie dotyczy ciągników siodłowych do transportu międzynarodowego spełniających normę Euro 5. Od kilku miesięcy ich ceny są stabilne, a drobne wahania w Polsce uzależnione są od ruchów kursu Euro. Norma Euro 5 jest obowiązującą od października bieżącego roku w Unii Europejskiej i stąd stosunkowo duży popyt na te pojazdy w całej Europie. Ciężarówki starsze, nie spełniające Euro 5, zdecydowanie tracą na popularności, a jedyny popyt jest na najmłodsze Euro 3 i 4. Pojazdy starsze niż pięć lat nie znajdują już praktycznie nabywców w kraju i są sprzedawane na eksport do krajów arabskich lub afrykańskich. Ich ceny są już jednak bardzo niskie i nie przekraczają 10 tys. Euro. Patrząc z perspektywy czasu to właśnie samochody starsze najbardziej straciły na wartości w wyniku kryzysu. Kupowane dwa, trzy lata temu w wysokich cenach w okresie hossy rynkowej, teraz są praktycznie niesprzedawalne.

Rynek samochodów dystrybucyjnych, o DMC do 18 ton, nadal przeżywa regres. Zainteresowanie nimi, podobnie jak samochodami dostawczymi, jest bardzo małe i świadczy o kryzysie na rynku krajowym. Coraz trudniej również znaleźć nabywców na ciężarówki konstrukcyjne, szczególnie wywrotki. Wydaje się, że po latach intensywnych zakupów tego typu pojazdów, rynek w końcu się nasycił. Na niekorzyść importerów samochodów używanych wpływa sytuacja producentów, którzy wciąż mają na stokach duże ilości nowych samochodów budowlanych. Zdecydowana większość z nich spełnia normę Euro 4 i dealerzy będą starali się za wszelką cenę sprzedać je w ciągu kilku najbliższych miesięcy. To oznacza kolejny spadek cen.

Rynek nowych i używanych samochodów ciężarowych od lat podlega tym samym trendom. Stabilizacja popytu na pojazdy używane powinna przełożyć się na sprzedaż nowych, trudno  jednak przewidzieć, jak szybko to nastąpi. Z pewnością należy jednak całą sytuację potraktować jako pozytywny trend, na który z niecierpliwością oczekuje rynek. Sprzedaż nowych samochodów ciężarowych w Polsce spadła w przeliczeniu rok do roku o ponad 60%.

Ze względu na ilość starszych używanych ciężarówek w Polsce, ich notowania wciąż są niezależne od kursu Euro. Jednak jego spadek w ciągu kilku ostatnich miesięcy sprawił, że import najbardziej poszukiwanych pojazdów ożywia się, co może oznaczać powrót w najbliższym czasie do normalnych relacji kursowych na rynku.