Poszczególne elementy samochodu T-250, bo pod takim kryptonimem kryje się Chevrolet Aveo, dotarły do FSO w specjalnych skrzyniach wprost z fabryk koncernu GM DAT. "Złożenie pierwszego, próbnego egzemplarza nowego modelu auta wiąże się  z jednoczesnym przygotowaniem dokumentacji opisującej krok po kroku, w najdrobniejszych szczegółach technologię  jego produkcji" -  Gustaw Lipiński, członek zarządu FSO S.A. ds. produkcji. Montażem pierwszego T-250 zajęła się grupa pracowników fabryki, którzy od 5 do 16 marca br. uczestniczyli w specjalnym szkoleniu zakładach GM DAT w Korei Południowej oraz ekipa koreańskich mistrzów produkcji.

Zadaniem przeszkolonej polskiej ekipy jest teraz przygotowanie ok. 400 innych pracowników FSO do produkcji seryjnej żerańskiego Chevroleta Aveo, która zgodnie z harmonogramem rozpocznie się jesienią br. Do tego czasu powstanie jeszcze ok. 150 egzemplarzy testowych T-250. Jako auta szkoleniowe zostaną one wykorzystane przez fabrykę głównie do celów badawczych. Jednocześnie trwają intensywne prace nad przystosowaniem zakładu FSO do tego, aby mogły one równolegle wytwarzać dwa modele aut: nowego T-250 i znanego od wielu lat, ale cieszącego się niesłabnącą popularnością (zwłaszcza na rynkach wschodnich) Lanosa.

Modernizacji zostanie poddana spawalnia - w największym stopniu oraz tłocznia i lakiernia. Zmiany nie ominą także zakładu montażu. Zostaną tu wprowadzone: nowe systemy (m.in. sterowania produkcją), linie podmontażowe (m.in. ramy przedniego zawieszenia), urządzenia (m.in. do znakowania laserowego tabliczek znamionowych na desce rozdzielczej) oraz narzędzia (np. elektryczne klucze z tzw. rejestracją momentu, czyli podające dokładnie datę i czas, kiedy została nimi dokręcona określona śruba).

"W trakcie próbnego montażu mieliśmy okazję część tych nowych maszyn już przetestować. Niezwykle ważne jest to, że pierwszym złożonym modelem było auto o najbogatszej wersji wyposażenia. Dzięki temu zabiegowi tak naprawdę  przećwiczyliśmy wstępnie montaż  wszystkich wersji Chevroleta Aveo, które będziemy produkować" -Wiesław Olechwierowicz, dyrektor zakładu montażu FSO S.A.

Ubiegły rok był pierwszym od wielu lat, który FSO zamknęła zyskiem, a wyniki produkcji i eksportu podsumowujące pierwsze cztery miesiące tego roku świadczą o tym, iż firma działa już przysłowiową pełną parą i jest gotowa na nowe wyzwanie, jakim będzie wprowadzenie do produkcji nowego modelu auta - Chevroleta Aveo. Podczas gdy w od stycznia do kwietnia ubiegłego roku, w żerańskich zakładach wytworzono dokładnie 21 602 sztuki samochodów marki Lanos i Matiz oraz zespołów montażowych, to w analogicznym okresie tego roku liczba ta wzrosła dwukrotnie, bo aż do 41 922 sztuk!

Podobnie rewelacyjne efekty swoich działań spółka odnotowała w eksporcie. W ciągu czterech pierwszych miesięcy ub. roku FSO sprzedała za granicę, głównie do odbiorców ukraińskich - 20 951 sztuk samochodów oraz zespołów montażowych, a na koniec kwietnia tego roku liczba ta również wzrosła dwukrotnie do 42 076 sztuk!