Z całą pewnością taką zmianę należy uznać za sensacyjną. Większość kariery zawodowej dr inż. Płonki związana jest z motoryzacją, ale rozpoczynał jako pracownik naukowy. Doświadczenie zdobywał u poznańskiego importera BMW, a następnie w Kulczyk Tradex, gdzie był członkiem zarządu i prokurentem spółki.

Początek lat dziewięćdziesiątych to dynamiczny rozwój handlu nowymi samochodami. Marka Skoda należała do chętnie kupowanych. Wówczas aż siedem polskich firm zajmowało się importem tych samochodów do Polski. Model Favorit, socjalistyczny Golf, stanowił wówczas jeden z synonimów dynamicznie rozwijającej się polskiej motoryzacji. Na rynku królowały Fiaty.

Importerzy jednak ze sobą walczyli o prawo wyłącznego reprezentowania interesów czeskiej Skody w Polsce. W wyniku różnych zawirowań generalnym importerem została firma Latowski-Szpak z Sosnowca. Jednak ze względu na brak dobrej oceny rynku, przeinwestowanie, znaczne zadłużenie wobec producenta, firma ta utraciła ostatecznie prawo do reprezentowania producenta na polskim rynku.

W ramach poszukiwania optymalnych rozwiązań z inicjatywy dilerów w Poznaniu podjęto próbę zorganizowania centralnej firmy importerskiej. Ostatecznie przy wsparciu producenta znaleziono mocnego partnera, którym okazała się firma Jana Kulczyka.

Skoda Auto Polska, to firma importerska która powstała ze znacznym udziałem Kulczyk Holding (49 proc.) i Skoda Auto (51 proc.) W 1994 roku zadanie stworzenie w Poznaniu nowej firmy importerskiej powierzono dr inż. Leszkowi Płonce, który w tym celu został delegowany przez Jana Kulczyka.

Zaczynali w jednym pokoju w cztery osoby. Dzisiaj, Skoda Auto Polska to jedna z wiodących w Polsce firm importerskich, która zatrudnia prawie 100 osób. Sukces tego przedsiębiorstwa związany jest nierozłącznie z sukcesem menedżerskim dr inż. Leszka Płonki. Przez wiele lat był on członkiem zarządu, a dopiero stosunkowo niedawno mianowany został na stanowisko prezesa spółki. To pod jego kierownictwem Skoda Auto Polska została importerem numer jeden samochodów osobowych.

Po 13 latach pracy w Skoda Auto Polska dr inż. Leszek Płonka powraca do Kulczyk Tradex z nowymi zadaniami. Nie jest tajemnicą, że importer samochodów marki Volkswagen, Porsche i Audi potrzebuje świeżej krwi i większej dynamiki. Płonka jest znanym menedżerem nie tylko w Polsce. Cenią go w koncernie Volkswagen i zapewne dobre kontakty w Wolfsburgu pozwolą mu na odniesienie kolejnego sukcesu.

Skoda Auto Polska w 2007 roku nie powtórzyła sukcesu, bo importerem samochodów osobowych numer jeden została Toyota Motor Poland. Polski rynek nowych samochodów staje się z roku na rok coraz trudniejszy i nie brak na nim nowych liderów z apetytem na sukces. Należy oczekiwać, że także rok 2008 nie będzie łatwy dla liderów i zapewne dotyczy to Skody Auto Polska. Z całej czołówki producent z Mlada Boleslav dysponuje aktualnie najmniejsza gamą modeli i trudno jest rywalizować z tymi, którzy mają ich kilkanaście. Po odejściu dr inż. Leszka Płonki należy spodziewać się zmian personalnych na kierowniczych stanowiskach. Jednak pewne jest, że pozostaje czeski członek zarządu SAP i jednocześnie wiceprezes spółki Stanislav Chromec.

Nowym członkiem zarządu Skoda Auto Polska został Łukasz Zadworny, który dotychczas pełnił funkcję kierownika marketingu SAP. Można zatem oczekiwać, że udziałowcy chcą oprzeć kierowanie przedsiębiorstwem na doświadczonym przedstawicielu z Mlada Boleslav. Czy po odmłodzeniu kierownictwa Skoda Auto Polska równie będzie odnosiła sukcesy?

Zadworny dotychczas kierował niewielkim zespołem. Z całą pewnością nowy członek zarządu nie ma doświadczenie w kierowaniu tak dużym przedsiębiorstwem jak SAP. Zanim trafił do SAP doświadczenie zawodowe zdobywał w m.in. Bestfoods, której specjalnością były…zupy w proszku oraz lokalnych agencjach reklamowych. Pierwszą i jedyną w jego karierze firmą o profilu motoryzacyjnym jest Skoda Auto Polska.

Na ten temat: