Opublikowane niedawno rezultaty badań (wśród 9 tys. kierowców z dziewięciu krajów Europy, w tym i z Polski) ujawniają najczęstsze nawyki europejskich kierowców. Ponad trzy czwarte (79%) polskich kierowców przyznaje się do przekraczania dozwolonych prędkości, a połowa (50%) przyznaje się do jedzenia podczas prowadzenia pojazdu.

Ponieważ po drogach Europy jeździ ponad 300 tys. pojazdów ciężarowych marki Scania, nie dziwi więc, że bezpieczeństwo jest jednym z głównych zagadnień, za które szwedzka firma czuje się odpowiedzialna. Koresponduje to z wynikami badań, według których prawie trzy czwarte (73%) zmotoryzowanych użytkowników dróg w Polsce uważa, że kierowcy ciężarówek są główną przyczyną zagrożenia bezpieczeństwa drogowego. Mimo to 73% respondentów przyznaje jednocześnie, że przyswaja sobie pewne nawyki kierowców ciężarówek, jak np. sygnalizowanie kierunkowskazem pojazdowi z tyłu, że może wyprzedzać. Jedna trzecia (35%) uważa, że inni kierowcy mogliby wiele nauczyć się od kierowców ciężarówek na temat bezpieczeństwa drogowego.

Niestety, tylko 6% spośród ankietowanych w Polsce kierowców wiedziało, że droga hamowania ciężarówki z pełnym ładunkiem, jadącej z szybkością 80 km/godz, wynosi aż 45 metrów.

Jeśli chodzi o pozostałe kraje Europy, przeprowadzone przez Scania badania nad bezpieczeństwem ruchu drogowego ujawniły m.in., że:

- najwięcej kierowców mających o sobie dobre mniemanie jest w Wlk. Brytanii - aż 96% uważa się za dobrych kierowców;

- najwięcej kierowców jeżdżących lewym pasem ruchu na autostradzie jest we Włoszech -  przyznaje się do tego jedna piąta;

- najbardziej skłonni do jedzenia podczas prowadzenia pojazdu są kierowcy niemieccy, którzy także częściej niż inni zapominają używać kierunkowskazów;

- trzy czwarte ankietowanych twierdzi, że zauważa posługiwanie się przez kierowców ciężarówek niepisanym kodeksem, dzięki czemu bezpieczeństwo na drogach jest większe;

- 44% wyraża się o kierowcach ciężarówek jako o "strażnikach bezpieczeństwa na drogach", a większość ankietowanych uważa, że mają oni wyjątkowe umiejętności, gdy chodzi o bezpieczeństwo drogowe.