Co więcej, potrafimy wstać w środku nocy,by oglądać wyścig w Australii, czy Japonii. Jednak wciąż niewielu polskich fanów Formuły 1 wie, że rywalizacji Kubicy i Hamiltona towarzyszą inne, równie prestiżowe zawody. To Porsche Mobil 1 Supercup.

Porsche Mobil 1 Supercup to najbardziej prestiżowy i najszybszy monomarkowy cykl pucharowy na świecie, w którym kierowcy ścigają się samochodami Porsche 911 GT3 Cup (Type 997). Wszystkie auta mają jednakowe parametry techniczne. Wyścig od 1993 roku towarzyszy Grand Prix Formuły 1, co oznacza, że oba cykle rozgrywane są na tych samych torach, w ten sam wyścigowy weekend.

Tegoroczny kalendarz Porsche Mobil 1 Supercup składa się z dwunastu wyścigów (o 6 mniej niż w Formule 1). Punkty otrzymuje pierwszych piętnastu kierowców na mecie, według schematu 20-18-16-14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1. W wyścigu startują średnio 24 samochody, więc nie trudno się domyślić, że kierowcy ostro rywalizują o punkty. Każdy wyścig, w tym również Porsche Mobil 1 Supercup, podlega naturalnej ewolucji.

Od 1993 roku liczba startów w sezonie wzrosła z dziewięciu do dwunastu, włączając w to podwójny wyścig w Bahrajnie oraz wszystkie europejskie Grand Prix Formuły 1.

Bahrajn – Monte Carlo – Magny-Cours – …

Najbliższy wyścig Porsche Mobil 1 Supercup oraz Formuły 1 odbędzie się 22 czerwca we Francji na torze Magny-Cours. Obiekt ten początkowo był torem kartingowym. Dopiero jego dalsza rozbudowa pozwoliła w 1991 roku zorganizować pierwszy wyścig z serii Grand Prix Formuły 1. Dwa lata później dołączył do niego Porsche Supercup.

We Francji wyścig Porsche Mobil 1 Supercup odbędzie się na dystansie 61,75 km (14 okrążeń). Dwie godziny później, na tej samej trasie pojawi się Robert Kubica i Lewis Hamilton. W tym roku Magny-Cours po raz ostatni będzie areną dla wyścigów Formuły 1. W maju Bernie Ecclestone, szef Formula One Administration potwierdził, że kolejne Grand Prix Francji odbędzie się w Paryżu, najprawdopodobniej dopiero w 2010 roku. Ta zmiana wpłynie również na kalendarz serii Porsche Mobil 1 Supercup.

VIP-y i miliony widzów

Przykładów na bliskość Porsche Mobil 1 Supercup i Formuły 1 jest wiele. W 1993 roku na torze w Monako zwyciężył Mika Häkkinen. Ten dwukrotny Mistrz Świata Formuły 1 zasiadł za kierownicą VIP-owskiego Porsche z numerem 88. Pierwszym Polakiem startującym w zawodach Porsche Supercup był Krzysztof Hołowczyc, który w 1997 roku również gościnnie brał udział w wyścigu na Hungaroringu.

Cykl Porsche Mobil 1 Supercup gromadzi na torach tysiące widzów. Szacuje się, że w 2006 roku każdy wyścig oglądało z trybun głównych około 125 000 osób. Znacznie więcej, bo ponad 22 miliony, śledzi rywalizację na ekranach telewizorów.

Wysokowydajna współpraca

Sponsorem tytularnym wyścigu Porsche Supercup jest Mobil 1. Współpraca Porsche AG z Mobil 1 rozpoczęła się w 1996 roku. Przez kolejne 12 lat zespoły specjalistów z obu firm wspólnie pracowały nad rozwojem silników, które dla fanów motoryzacji stały się ikoną nowej technologii i wysokiej wydajności. Podobnie zresztą jak Mobil 1. Porsche zalewa tym olejem każdy samochód, który opuszcza linię produkcyjną. Nalepka „Porsche zaleca olej Mobil 1” znajduje się przy korku wlewu oleju we wszystkich samochodach 911, Cayenne, Boxster i Cayman.

Kierowcy Porsche Mobil 1 Supercup dostarczają specjalistom ExxonMobil cenne informacje, wykorzystywane później w dalszym udoskonalaniu produktów smarnych.

- Środki smarne są dla nas istotną częścią procesu rozwoju silnika, kluczem do zapewnienia właściwej ochrony oraz niezawodności. Specjaliści ExxonMobil uczestniczą w rozwoju wszystkich silników Porsche, w tym najnowszej wersji 911 Turbo – powiedział Dr. Heinz-Jakob Neu�er, szef Engine and Development Systems w Porsche AG.

Porsche 911 GT3 Cup

Kierowcy Porsche Mobil 1 Supercup ścigają się modelem Porsche 911 GT3 Cup. W tym sezonie auto powinno być jeszcze szybsze. Od ubiegłego roku moc silnika Porsche 911 GT3 Cup wzrosła z 400 do 420 KM. Poza monomarkowym Supercup, samochód będzie jeździł także w międzynarodowych wyścigach Porsche Carrera Cup oraz GT3 Cup Challenge.

Samochód w wersji pucharowej waży 1150 kg, co daje mu rewelacyjny wskaźnik ciężaru do mocy na poziomie 2,7 kg/KM. 6 biegowa, sekwencyjna skrzynia biegów pozwala kierowcy wrzucić wyższy bieg na pełnym gazie, bez użycia sprzęgła.

Na potrzeby tegorocznego sezonu linię produkcyjną Porsche AG w Stuttgart–Zuffenhausen opuściło ponad 265 nowych aut. 26 sztuk, wyprodukowanych dla kierowców Porsche Mobil 1 Supercup, posiada hamulce wykonane z kompozytów ceramicznych PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes) oraz specjalny system wydechowy, którego brzmienie ma jeszcze bardziej przypominać ryk bolidu Formuły 1.