Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Potężna kara finansowa. Kia Polska oraz jej dealerzy mają zapłacić ponad 405 mln zł

Potężna kara finansowa. Kia Polska oraz jej dealerzy mają zapłacić ponad 405 mln zł

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny ogłosił nałożenie olbrzymich kar na firmę Kia Polska oraz jedenastu dealerów tej marki. UOKiK zidentyfikował zmowę przy sprzedaży samochodów - praktyki naruszające konkurencję i ograniczające klientom możliwość wyboru i negocjacji cen.

Kia Sportage - zdjęcie ilustracyjne
Kia Sportage - zdjęcie ilustracyjneŹródło: Kia
  • UOKiK nałożył olbrzymie kary na firmę Kia Polska i jej 11 dealerów
  • Firma Kia Polska miała zawrzeć zmowę cenową i podzielić rynek z dealerami
  • Kary nałożone na Kię Polska i dealerów wyniosły ponad 405 mln zł
  • Ukarano także pięć osób fizycznych

Jak mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny: "Przeprowadzone postępowanie wykazało, że spółka KIA Polska zawarła zmowę cenową i podzieliła rynek razem z dealerami jej samochodów. Zgodnie z założeniami porozumienia nabywcy samochodów marki KIA przez co najmniej osiem lat, od 2013 do 2021 r., mogli kupić pojazd jedynie od odgórnie wyznaczonego sprzedawcy, bez możliwości otrzymania tańszej oferty od innego dealera. W konsekwencji mogli płacić za pojazdy więcej, aniżeli w warunkach uczciwej konkurencji".

Potężna kara dla Kia Polska. Miała zawrzeć zmowę cenową

Według ustaleń UOKiK cały proces wyglądał następująco: Przedsiębiorcy ustalali między sobą ceny samochodów. Importer przekazywał swoim dystrybutorom cenniki oraz informował o maksymalnych wysokościach rabatów, jakich mogli udzielać dealerzy. Następnie dealerzy Kia Polska akceptowali te ustalenia i odmawiali potencjalnym klientom przedstawienia oferty konkurencyjnej w stosunku do przedstawionej w innym salonie.

Przestrzegania takich niedozwolonych ustaleń miała pilnować Kia Polska. Miały służyć do tego cykliczne wizyty w salonach sprzedaży oraz droga e-mailowa, którą firma miała upominać tych swoich dystrybutorów, którzy sprzedawali pojazdy po cenach niższych niż ustalone.

Co więcej, również sami dealerzy mieli informować Kię Polska i innych dealerów, jeśli któryś z nich nie przestrzegał tej nielegalnej zmowy cenowej.

Dealerzy Kii mieli podzielić rynek między siebie

Według ustaleń UOKiK, dealerzy umówili się również, że będą sprzedawać samochody jedynie osobom mieszkającym lub prowadzącym działalność gospodarczą najbliżej konkretnego salonu samochodowego. Jeśli do któregoś z nich miała zgłosić się osoba z innego regionu, miała być kierowana do innego dealera. Niekiedy miano wprost przekazywać dane kontaktowe takiej osoby. O stosowaniu się do tych ustaleń dealerzy firmy wzajemnie się informowali. Takie informacje miały trafiać także do Kia Polska, która również sama, nie tylko miała monitorować działania dealerów, ale i dyscyplinować tych, którzy się nie stosowali - chcieli sprzedać samochód z obszaru, który nie był im przypisany.

Kia Polska oraz jej dealerzy od 2017 r. mieli podzielić między siebie również rynek samochodów oferowanych ośrodkom szkolenia kierowców. Kia Polska miała udzielać wsparcia sprzedaży pojazdów do nauki jazdy jedynie tym dealerom, którzy w danym województwie wygrali przetarg na dostawę pojazdów do wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego (WORD). W ten sposób miano ograniczać szkołom nauki jazdy możliwość otrzymania konkurencyjnej oferty od innego dealera Kii.

405 mln zł kary dla Kia Polska i jej dealerów

Prezes UOKiK nałożył na Kia Polska oraz jej 11 dealerów ponad 405 mln zł kary. Najwyższą karę, wynoszącą ponad 331 milionów złotych, otrzymała spółka Kia Polska. Oprócz tego nałożono kary na 11 dealerów oraz pięć osób fizycznych, których działania miały bezpośredni wpływ na naruszenie przepisów. Kary otrzymały osoby na kierowniczych stanowiskach w czterech spółkach: KIA Polska (dwie osoby), Wrobud, Landcar oraz Marvel. Materiał dowodowy zgromadzony przez UOKiK wykazał, że swoim działaniem bezpośrednio doprowadziły one do naruszenia przepisów polskiego prawa. Kary dla poszczególnych przedsiębiorców sięgają od kilku do kilkudziesięciu milionów złotych.

Kary nałożone na poszczególnych przedsiębiorców:

  • KIA Polska - 331 021 284,64 zł
  • Marvel - 27 263 871,67 zł 
  • AS Motors Classic - 11 617 847,67 zł 
  • Wadowscy - 8 148 931,36 zł 
  • Gam - 6 880 036,14 zł 
  • Wrobud - 6 687 061,81 zł 
  • Marek Patecki PHU M.Patecki Marek Patecki (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 4 257 688,04 zł 
  • Landcar - 3 661 176,51 zł 
  • Łukasz Patecki Lukas Auto-Park (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 2 068 717,05 zł 
  • Projekt Wola Barbara Patecki (wspólnik spółki cywilnej Autocentrum Patecki) - 1 878 814,93 zł 
  • Autotechnika Jacek Woźniak - 1 443 346,52 zł 
  • Irena Patecka IMP Group (wspólnik spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki) - 1 032 903,49 zł

Kary nałożone na poszczególnych menedżerów:

  • Leszek Sukiennik (KIA Polska) - 437 500 zł
  • Wojciech Szyszko (KIA Polska) - 433 100 zł
  • Paweł Białkowski (Marvel) - 420 000 zł 
  • Michał Krzewiński (Landcar) - 225 000 zł 
  • Agnieszka Adrjan (Wrobud) - 137 800 zł

Prezes UOKiK wydał także dwie decyzje, w których nałożył łącznie 70 tys. zł kary dla wspólników spółki cywilnej Autocentrum Patecki oraz łącznie 93 tys. zł na wspólników spółki cywilnej Auto-Centrum I.M. Patecki za nieudzielenie informacji w trakcie postępowania. Jak informuje UOKiK, nie dostarczyli oni dokumentów, których żądał prezes UOKiK, a które dotyczyły m.in. wysokości obrotów spółek.

Kia Polska nie zgadza się z zarzutami

Kia Polska poinformowała, odnosząc się do decyzji UOKiK, że nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem "wszelkich dostępnych środków prawnych".

Poniżej zamieszczamy oświadczenie firmy:

„Kia Polska nie zgadza się z zarzutami i ustaleniami dokonanymi przez Prezesa UOKiK i zamierza bronić się z wykorzystaniem wszelkich dostępnych środków prawnych. Powstrzymujemy się od dalszego komentowania tej sprawy do momentu prawomocnego jej zakończenia.

Zapewniamy naszych Klientów oraz Partnerów Biznesowych, że decyzja nie wpłynie na naszą codzienną działalność i że w dalszym ciągu będziemy świadczyć wobec nich wysoki poziom usług”.

Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:KiaUOKiKKara
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków