Większość zespołów fabrycznych, z wyjątkiem Mitsubishi i Skody, w poszczególnych rundach mistrzostw świata wystawi po trzy samochody. Chociaż wycofał się Seat, liczba teamów walczących o tytuły nie uległa zmianie. Nadal będzie ich siedem. Na miejsce hiszpańskiej ekipy wszedł francuski Citroen.Już podczas pierwszej rundy mistrzostw, Rajdu Monte Carlo nastąpi prezentacja nowego czterodrzwiowego Subaru Imprezy WRC. Zmodernizowane wersje swych pojazdów wystawi tam również Ford i Mitsubishi. W Rajdzie Katalonii dojdzie do światowego debiutu długo oczekiwanego Citroena Xsary T4.Tytułu mistrzowskiego, zarówno w kategorii producentów jak i kierowców, broni Peugeot Sport. Zawodnicy tego teamu w sezonie 2001 wystartują z numerami startowymi 1 i 2. Peugeoty 206 WRC prowadzić będą: obrońca tytułu mistrzowskiego Marcus Grön-holm, Didier Auriol, który poprzednio jeździł dla Seata, i Gilles Panizzi. Dokładny plan startów (w których rundach wystartuje Auriol, a w których Panizzi) miał być przedstawiony na krótko przed Rajdem Monte Carlo. W kręgu zainteresowań Peugeota pozostaje jeszcze fiński kierowca Harri Rövanperä, którego zobaczymy w kilku imprezach za kierownicą "dwieścieszóstki" 206 WRC.W zespole Ford Motor Company (numery startowe 3 i 4) pozostają Szkot Colin McRae i Hiszpan Carlos Sainz. Obaj mają zaliczyć wszystkie czternaście rund mistrzostw świata. W dziesięciu rajdach (w tym w siedmiu pierwszych) pokaże się także Francois Delecour, który został zwolniony z teamu Peugeota. Nowy, trzeci już wariant Forda Focusa WRC, nazwany Focus RS, zostanie przedstawiony w Monte Carlo. W bieżącym sezonie zespół używać będzie nowych opon. Dotychczasowego dostawcę Michelina zastąpiło Pirelli.W ekipie Subaru World Rally Team (numery startowe 5 i 6) pełny cykl startów (czternaście rajdów) mają Brytyjczyk Richard Burns i Norweg Petter Solberg. Utalentowany Estończyk Markko Martin zaliczy co najmniej dwanaście eliminacji. Plany czwartego kierowcy teamu, byłego czterokrotnego mistrza świata, Juhy Kankkunena, nie są jeszcze sprecyzowane. W wybranych rajdach na najnowszej wersji Imprezy WRC wystartuje także zdobywca pucharu FIA dla zespołów prywatnych w minionym sezonie, Japończyk Toshihiro Arai.Marlboro Mitsubishi Ralliart (numery startowe 7 i 8) w tym sezonie nie zaangażował żadnego nowego kierowcy. Nadal skład zespołu tworzyć będą Fin Tommi Mäkinen i Belg Freddy Loix. W sezonie 2001 Mitsubishi zaprezentuje dwa nowe samochody. Pierwszy, czyli nowa wersja Lancera ze zmodernizowanym silnikiem i zawieszeniem, zostanie pokazana w Monte Carlo, drugi, czyli pierwszy pojazd firmy według specyfikacji World Rally Cars, ujrzy światło dzienne na początku października w Rajdzie San Remo.Hyundai Castrol World Rally Team (numery startowe 9 i 10) zgłoszony jest tylko do trzynastu z czternastu mistrzowskich eliminacji. Poza planami startów pozostaje Safari. Szkot Alister McRae wystartuje w trzynastu rajdach, Szwed Kenneth Eriksson zaliczy dziewięć imprez rozgrywanych na nawierzchniach szutrowych, a nowy członek teamu Włoch Piero Liatti ma w kalendarzu startów cztery rajdy asfaltowe.Skoda Motorsport (numery startowe 11 i 12), podobnie jak Hyundai, nie weźmie udziału w pełnym programie mistrzostw świata. Czeska firma ma w planach tylko dwanaście eliminacji, oprócz dalekich wyjazdów do Nowej Zelandii i Australii. Największą zmianą jest zaangażowanie na miejsce hiszpańskiego kierowcy Luisa Climenta doświadczonego Belga Bruno Thiry?ego. Numerem jeden w teamie nadal pozostaje Niemiec Armin Schwarz. Modyfikacje silnika Octavii WRC spodziewane są w połowie sezonu.Automobiles Citroen (numery startowe 14 i 15) to nowy zespół w rajdowych mistrzostwach świata. Dał się już dobrze poznać przed dwoma laty, gdy Philippe Bugalski na Citroenie Xsara Kit Car pokonał armadę pojazdów WRC w rajdach Katalonii i Korsyki. Bugalski nadal obok Jesusa Purasa zostaje regularnym członkiem teamu. Trzecim kierowcą ekipy ma być Szwed Thomas R?dström. Citroen jako zespół debiutujący w mistrzostwach świata nie musi startować we wszystkich eliminacjach. Zaliczy ich tylko cztery - Katalonię, Akropol, San Remo i Korsykę, czyli trzy rajdy asfaltowe i jeden szutrowy. Bugalski i Puras pojadą we wszystkich tych imprezach, R?dström jest specjalistą od imprez rozgrywanych na szutrach. Poza tym Citroen aktywnie włącza się, wspierając młodych prywatnych kierowców, w mistrzostwa kategorii Super 1600.Na trasach rajdowych mistrzostw świata nie zabraknie także Toyoty, którą będą używać zawodnicy spoza fabrycznych teamów. Nową wersję Corolli WRC, nazwaną Step 2, przygotowuje włoski zespół HF Griffone.W pozostałych kategoriach rajdowych mistrzostw świata zaszły istotne zmiany. Być może wreszcie FIA Teams Cup, czyli puchar FIA dla zespołów prywatnych, uzyska odpowiednio mocną obsadę. Zdobywanie punktów za samo uczestnictwo, bez walki, gdy w rajdzie uczestniczył jeden lub dwa teamy, jak to było dotychczas, odchodzi do historii. Władze sportowe Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) wyznaczyły sześć eliminacji mistrzowskich, w których muszą wziąć udział wszyscy zgłoszeni do rywalizacji w pucharze. FIA Teams Cup startuje w Szwecji, potem należy zaliczyć rajdy Portugalii, Akropolu, Cypru, San Remo i na zakończenie sezonu wybrać się do Australii. Być może w tych rozgrywkach zobaczymy polskich kierowców. O planach startów w pucharze FIA zespołów prywatnych przed sezonem wspominali Janusz Kulig, Leszek Kuzaj oraz Krzysztof Hołowczyc.Nowością sezonu 2001 są mistrzostwa kategorii Super 1600. Termin zgłoszeń upływa 1 lutego. Tu także wyznaczono sześć imprez, w których trzeba koniecznie wystartować. Są to rajdy Katalonii, Akropolu, Finlandii, San Remo, Korsyki i Wielkiej Brytanii. W tych rozgrywkach spotkają się młodzi kierowcy ścigający się na samochodach Peugeot 206 Maxi, Citroen Saxo, Ford Puma i Fiat Punto. Tę kategorię nazywa się teraz Formułą 3, a mistrzostwa otrzymały oficjalną nazwę Junior World Championship. Tu także planują start polscy młodzi kierowcy. Czy do tego dojdzie, przekonamy się pod koniec marca na asfaltowych trasach Katalonii.W rywalizacji grupy N zapewne znów będzie triumfował któryś z kierowców jeżdżących na Mitsubishi Lancer Evo VI. Kolejna wersja Evo VII będzie dostępna dopiero w połowie sezonu. Faworytami są czterokrotny mistrz świata tej kategorii Urugwajczyk Gustavo Trelles oraz aktualny zdobywca tytułu Austriak Manfred Stohl. Być może na ich walce skorzysta kto inny. Liczą się wyniki z wszystkich eliminacji, odlicza się jeden najgorszy wynik. Ciekawostką ma tu być start, oczywiście na Mitsubishi, rajdowego mistrza świata z roku 1984, Szweda Stiga Blomqvista.W sezonie 2001 Carlos Sainz zaliczy swój 150 rajd należący do mistrzostw świata. Tommi Mäkinen osiągnie 100 mistrzowski start, a Alister McRae i Freddy Loix bedą obchodzić jubileusz 50 imprez.
Galeria zdjęć
Pozornie podobny
Pozornie podobny