Auto Świat Wiadomości Aktualności Prawie co drugi płyn hamulcowy nie spełnia norm!

Prawie co drugi płyn hamulcowy nie spełnia norm!

Instytut Transportu Drogowego alarmuje, że cztery na dziesięć płynów hamulcowych DOT-4 nie spełniają polskich norm. Co to oznacza? Złej jakości płyn wydłuża, a w skrajnych wypadkach może całkowicie uniemożliwić hamowanie pojazdu.

Uwaga na hamulce! Radzimy jak je poprawnie serwisować
Auto Świat
Uwaga na hamulce! Radzimy jak je poprawnie serwisować
  • Według ekspertów z ITS stosowanie płynów złej jakości może wydłużyć drogę hamowania, a nawet całkowicie uniemożliwić hamowanie
  • Niestety, równie poważnym problemem jest zapominalstwo kierowców, którzy nie kontrolują stanu płynu hamulcowego
  • Blisko co 4 kierowca przyznał się, że nigdy nie wymieniał płynu hamulcowego w soim samochodzie

Centrum Badań Materiałowych Instytutu Transportu Samochodowego sprawdziło jakość popularnych płynów hamulcowych klasy DOT-4 dostępnych na polskim rynku. Przebadano dziesięć popularnych produktów do pojazdów silnikowych. Eksperci ITS sprawdzili m.in. wartość temperatury wrzenia i lepkość, czyli parametry decydujące o jakości płynu. Wyniki okazały się mocno niepokojące.

- Wyniki badania wykazały, że cztery z dziesięciu płynów nie spełniały określonych w normie wymagań. Zbyt niską wartość temperatury wrzenia płynu wykazały cztery płyny, a dwa spośród nich podczas badania prawie całkowicie odparowały, przy okazji wykazując brak odporności na utlenianie. W ich przypadku na materiałach laboratoryjnych pojawiły się również wżery korozyjne – tłumaczy Ewa Rostek, kierownik Centrum Badań Materiałowych ITS.

ITS alarmuje, że stosowanie takich płynów hamulcowych (niespełniających norm jakościowych) może wydłużyć drogę, a w skrajnych przypadkach nawet całkowicie uniemożliwić hamowanie pojazdu!

Kierowcy rzadko pamiętają o kontroli i wymianie płynu

Problem leży nie tylko po stronie złej jakości niektórych płynów hamulcowych. Kłopoty fundują sobie sami kierowcy, zapominając o kontroli i okresowej wymianie płynu. Trzeba pamiętać, że płyn z czasem po prostu się starzej i traci swoje właściwości, dlatego wszyscy producenci zalecają ich kontrolę co 2-3 lata i ewentualną wymianę.

Oczekiwanie jednak mocno rozmijają się z rzeczywistością. Badania Instytutu z 2014 roku wykazały, że 22 proc. polskich kierowców nigdy (!) nie zlecało jego wymiany, a w 27 proc. kontrolowanych pojazdów kwalifikował się on do natychmiastowej zmiany.

- Musimy pamiętać, że płyn hamulcowy jest higroskopijny tzn. absorbuje wodę z otoczenia. Im mniej wody, tym wyższe parametry wrzenia i większa skuteczność działania. Temperatura wrzenia płynu klasy DOT-4 powinna wynosić co najmniej 230°C, a klasy DOT-5 nie mniej niż 260°C – przypomina Ewa Rostek z ITS.

Jak się ma jakość płynu do drogi hamowania

Sprawne hamulce, z wysokiej jakości płynem w układzie, osiągają pełen potencjał działania po czasie ok. 0,2 sekundy. W praktyce oznacza to (przyjmując, że pojazd poruszający się z prędkością 100 km/h pokonuje dystans 27 m/s), że hamowanie rozpoczyna się dopiero 5 metrów po wciśnięciu hamulca. Mając płyn, niespełniający wymaganych parametrów, droga hamowania będzie nawet 7,5-krotnie dłuższa, a samochód zacznie hamować dopiero po 35 metrach od chwili, gdy pedał hamulca został wciśnięty!

Źródło: ITS

Powiązane tematy:HamulcePłyn hamulcowyIts
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków