Auto Świat Wiadomości Aktualności Progi zwalniające przy stacji karetek – ma to sens?

Progi zwalniające przy stacji karetek – ma to sens?

Jako pracownicy białołęckiej stacji pogotowia ratunkowego chcielibyśmy serdecznie „pozdrowić” tych, którzy wymyślili budowanie progów zwalniających przy stacji karetek – wpis tej treści pojawił się na Facebooku w reakcji na rozpoczęcie montażu „śpiących policjantów”. Do tej pory na ulicy Dorodnej w Warszawie stał znak „uwaga, piesi”, ale jak widać, nie wystarczył. Progi zwalniające – zwłaszcza w takim miejscu, mają jednak nie mniej wad niż zalet

Śpiący policjant
Auto Świat
Śpiący policjant
  • Pełne progi zwalniające są budowane tylko na drogach, którymi nie jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej
  • Progi przyjazne autobusom sprawiają, że kierowcy aut osobowych jeżdżą slalomem albo środkiem drogi
  • Źle dobrane progi zwalniające pogarszają nie tylko komfort jazdy, lecz także komfort życia okolicznych mieszkańców

Progi zwalniające, które nazywane są czasem „śpiącymi policjantami”, służą poprawie bezpieczeństwa, ale w praktyce mają one o wiele większy wpływ na lokalną rzeczywistość. Z różnych badań wynika, iż po zainstalowaniu progów na drogach lokalnych ruch w danym miejscu spada nawet o 20 procent – część kierowców wybiera wygodniejsze objazdy. Liczba wypadków w miejscu zainstalowania progu spada o 10-15 proc., rośnie też – w znacznie większym stopniu – poczucie bezpieczeństwa wśród okolicznych mieszkańców.

Przeczytaj też:

Mimo to ludzie, którzy latami prosili w urzędach o zainstalowanie progu pod swoim domem („bo dzieci biegają”), gdy już to się uda, często błagają o... likwidację wybudowanej niedawno przeszkody. To dlatego, że próg zwalniający – zwłaszcza źle dobrany do charakterystyki danego miejsca – nie tylko pogarsza komfort jazdy, lecz także komfort życia.

Progi zwalniające – dobre rozwiązania są, ale...

Są różne rodzaje progów zwalniających – w tym takie, które przeszkadzają tylko kierowcom jadącym zdecydowanie za szybko, a poza tym są mało uciążliwe i trudno jest znaleźć przeciw nim rozsądne argumenty. Jednak znacznie więcej „śpiących policjantów” to rozwiązania prymitywne i uciążliwe dla otoczenia. Te ostatnie dominują w Polsce, budząc powszechny sprzeciw kierowców, ale nie tylko kierowców...

  • Typowy próg ułożony na całej szerokości jezdni; takich progów jednak co do zasady nie stawia się na trasach przejazdu autobusów miejskich ze względu na to, że powodują szybkie zużycie autobusów i nadmiernie pogarszają komfort jazdy. Nie trzeba dodawać, że to samo dotyczy aut osobowych, ale w gruncie rzeczy temu właśnie służą. Takie progi, jeśli zostają zainstalowane komuś tuż pod oknami, stają się zmorą mieszkańców: auta hamują przed progiem, po minięciu go przyspieszają, by przed kolejnym progiem znów hamować... Hałas jest trudny do zniesienia zwłaszcza w nocy, auta emitują też dodatkową porcję zanieczyszczeń. Próg, póki nowy i dobrze widoczny, nie generuje dodatkowych problemów, jednak w miarę zużycia staje się niebezpieczny, zwłaszcza dla kierujących jednośladami;
Śpiący policjant
Śpiący policjantŻródło: Auto Świat
  • Próg z przerwami; w wąskich i ostrych progach zwalniających montuje się „przepusty” dla jednośladów. To jednak w Polsce rzadkość;
  • „Kwadraty” na jezdni – takie przeszkody stawia się na ulicach, którymi jeżdżą autobusy komunikacji miejskiej. Szerokość progów jest taka, że mieszczą się pomiędzy kołami autobusu, a przeszkodą są jedynie dla mniejszych aut. Można nawet zrobić progi tak wąskie, że swobodnie przejeżdżają „nad nimi” furgony (w tym karetki), jednak jest to bardzo ryzykowne rozwiązanie na drogach o niewielkim albo umiarkowanym ruchu: kierowcy aut osobowych natychmiast zaczynają jeździć slalomem albo środkiem jezdni, omijając w ten sposób przeszkody – nie tylko nie zwalniają, lecz jeżdżą bardziej niebezpiecznie, lawirując pomiędzy „kwadratami”.
  • Podwyższenia przejść dla pieszych – rozwiązanie bardzo skuteczne, masowo stosowane (także poza miastami) np. na Litwie, zmniejszają liczbę wypadków na przejściu nawet o połowę. W Polsce można jednak wskazać miejsca, gdzie takie podwyższenia buduje się seryjnie w odległości kilkudziesięciu metrów jedno od drugiego. W efekcie po każdym większym deszczu pomiędzy podwyższeniami robi się... basen. Zwłaszcza, gdy projektanci nie zadbają o skuteczne odprowadzenie wody, tylko po prostu stawiają podwyższenie. Nie trzeba dodawać, że takie podwyższenie ogranicza skutecznie ruch ciężarówek i autobusów;
Aktywny próg zlicowany z jednią
Aktywny próg zlicowany z jedniąEdeva
  • Progi aktywne – to jest zdecydowanie najlepsze rozwiązanie, masowo stosowane np. w Szwecji. Są różne rodzaje takich przeszkód – od całkowicie zlicowanych z jezdnią, wysuwanych automatycznie tylko w sytuacji, gdy nadjeżdża pojazd z niedozwoloną prędkością (ale nie wtedy, gdy zbliża się karetka na sygnale), poprzez mechaniczne – ustępujące, gdy pojazd uderza w próg z małą prędkością i utwardzające się w przypadku „zderzenia” z szybko jadącym samochodem. Nie trzeba dodawać, że w pobliżu stacji karetek na ulicy Dorodnej niczego takiego nie będzie – zwykłe, stałe przeszkody prezentujące standardową liczbę wad i zalet. No cóż – to kwestia pieniędzy.
Aktywny próg zwalniający
Aktywny próg zwalniającyEdeva

Co zamiast progu?

Alternatywą progów zwalniających są „szykany” na całej długości ulicy, które uniemożliwiają rozwinięcie dużej prędkości, ale też nie wymuszają szczególnego zwalniania w żadnym z punktów. Ale to – znów – jest kwestią pieniędzy. Takie rozwiązania trzeba najpierw starannie zaprojektować, a potem przebudować całą ulicę. Próg zwalniający, których wiele pojawia się ostatnio w miastach (a wraz z nią plaga samochodów jeżdżących całą szerokością jezdni) to najtańsze, domyślne rozwiązanie. Nawet przy stacji karetek i nawet wtedy, gdy mieszkańcy nie są z nich zadowoleni.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków