Logo
WiadomościAktualnościPrzebudzenie autostrad

Przebudzenie autostrad

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na inwestycje drogowe (drogi szybkiego ruchu i ekspresowe, obwodnice) rząd do końca przyszłego roku chce wydać 12,5 mld zł. Z tego na budowę autostrad przeznaczone zostaną w tym roku 2 mld 511,7 mln zł, a w 2006 r.

Przebudzenie autostrad
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Przebudzenie autostrad

- 1 mld 763 mln zł. Większość środków pochodzi z Krajowego Funduszu Drogowego, z funduszy UE (w tym roku 3,2 mld zł) oraz z pożyczek. Wreszcie nie brakuje pieniędzy, ale na efekt inwestycji przyjdzie jeszcze kilka lat poczekać.Pod względem długości autostrad Polska od lat utrzymuje się na szarym końcu wśród państw europejskich. Niewielka Holandia ma ich ponad 2,1 tys. km, podczas gdy u nas są zaledwie 543 km. Bardzo daleko nam nawet do poziomu przedwojennych Niemiec, gdzie w 1938 roku było 3850 km takich dróg. Po wojnie w naszych granicach znalazło się 109 km reichsautobahn. Przez blisko 40 lat, do 1983 roku, były jedynymi autostradami w Polsce. W ciągu ostatnich 15 lat przybyło u nas 332 km najszybszych dróg - 22,1 km rocznie. Najsłabiej pod względem budowy wypadł 1994 rok, kiedy przybyło zaledwie 2 km autostrad (w tym samym roku we Francji wybudowano 305 km!). Najlepiej budowano drogi w 2000 r. Wówczas po 3 latach oddano do użytku 90-kilometrowy odcinek A4: Bielany Wrocławskie - Dąbrówka. W kolejnych latach tempo inwestycji co prawda spadło, ale i tak ostatnio są to dziesiątki, a nie pojedyncze kilometry. Nadzieja nieco przygasła, gdy pojawiły się informacje, że podpisanie Ustawy o ochronie środowiska opóźni budowę nowych dróg z powodu wydłużających się rozlicznych konsultacji. Przedstawiciele Ministerstwa Środowiska i Infrastruktury uspokajają jednak, że nowa ustawa nie wprowadza żadnych rewolucyjnych zmian, a obowiązek badania tzw. rozwiązań wariantowych istnieje już od 1995 roku w odniesieniu do autostrad, a w przypadku dróg krajowych od 2001 roku. Ten rok może okazać się przełomowy. 27 lipca zapadła decyzja o rozpoczęciu budowy A1 (Gdańsk - Toruń - Cieszyn) będącej elementem transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego wybrzeże Bałtyku ze stolicą Austrii. Pierwsze plany tej trasy pojawiły się w latach 70., a koncesję na jej budowę przyznano konsorcjum Gdańsk Transport Company już w 1997 roku. Mimo wielokrotnych zapowiedzi, a nawet uroczystych inauguracji budowy tej trasy w minionych latach, dopiero 29 lipca tego roku udało się ją na dobre rozpocząć. - Rozpoczęliśmy w Goszynie koło Tczewa. Trwają tam prace przygotowawcze pod budowę jednego z większych wiaduktów na tym odcinku A1 - mówi Małgorzata Dobosz z firmy Skanska SA wykonującej wspólnie z firmą NDI SA pierwszy odcinek. Na miejscu pracuje już ciężki sprzęt i po wykarczowanych drzewach widać zarys przyszłej drogi. Do listopada 2008 roku ma powstać pierwszy 90-kilometrowy odcinek A1 od Rusocina koło Gdańska do Nowych Marz niedaleko Grudziądza. Budowa kolejnego, 61-kilometrowego odcinka z Nowych Marz do Torunia (na który koncesję ma także GTC) powinna rozpocząć się w 2006 roku i zakończyć po 2 latach. Według Franciszka Rogowicza, dyr. gdańskiego oddziału GDDKiA, budowy autostrad tak jak innej poważnej inwestycji drogowej nie można rozpatrywać w perspektywie roku czy dwóch. Proces inwestycyjny jest rozłożony na wiele lat i przygotowanie budowy obejmujące sposób finansowania, wykup gruntów, tworzenie dokumentacji trwa dłużej niż sama budowa.Rozpoczęcie prac na A1 to niejedyna dobra wiadomość dla kierowców. - Już w listopadzie br. oddanych zostanie do użytku łącznie 122 km autostrad. 103 km w ciągu A2 i 19 km A4 - mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA. Zgodnie z przyjętym przez rząd Narodowym Planem Rozwoju do 2013 roku sieć autostrad w Polsce ma liczyć 2085 km. O tym, jakie znaczenie w rozwoju gospodarki mają drogi, świadczy chociażby niedawna decyzja zarządu MAN Nutzfahrzeuge AG. Niemiecka firma postanowiła ulokować swoją nową fabrykę ciężarówek w podkrakowskich Niepołomicach. O inwestycji wartej blisko 100 mln euro zdecydował nie tylko dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry pracowników, lecz także bliskość dobrych, szybkich dróg. Planowany przebieg i realizacja autostradZgodnie z Narodowym Planem Rozwoju przyjętym przez rząd sieć autostrad w Polsce do końca 2013 roku ma liczyć 2085 km, w tym 582 km autostrady A1 Gdańsk - Cieszyn, 610 km A2 Świecko - Terespol, 768 km A4 Zgorzelec - Korczowa, 28 km A6 obwodnica Szczecina, 27 km A8 obwodnica Wrocławia i 70 km A18 Olszyna - Golnice. Przejazd wszystkimi odcinkami autostrad z wyjątkiem obwodnicy Szczecina będzie płatny.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: