Na początek jeden z najnowszych modeli tej klasy, czyli Mazda CX-30. To propozycja pomiędzy miejską CX-3 a flagowym SUV-em marki w Europie, czyli CX-5. W tym przypadku Mazda ponownie idzie własną drogą. Model CX-30 nie kusi atrakcyjną ceną „już od”, która przyciąga uwagę w narzucających się ze wszystkich stron reklamach. Początkowo może wydawać się zbyt drogi, ale w motoryzacji również warto zajrzeć głębiej, przeanalizować szczegółowo ofertę i dokładnie wszystko policzyć.

Mazda CX-30 kosztuje od 101 900 zł. Co dostajemy w zamian? Okazuje się, że już w podstawowej wersji bardzo wiele, i to bez żadnych dodatkowych opłat. W standardzie otrzymujemy samochód z benzynowym silnikiem 2.0 SKYACTIV-G o mocy 122 KM, który współpracuje z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Warto przyjrzeć się wyposażeniu seryjnemu. Już pierwszy poziom Kai zawiera w zasadzie wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego samochodu.

CX-30 jako jeden z najnowszych modeli Mazdy jest przede wszystkim bezpieczny, posiada: komplet poduszek i kurtyn powietrznych, aktywny tempomat, system kontroli martwego pola czy asystenta utrzymania w pasie ruchu, a także tylne czujniki parkowania, układ monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania, rozpoznawanie znaków drogowych (zawsze wiemy jakie ograniczenie prędkość obowiązuje) oraz elektromechaniczny hamulec postojowy z przydatną funkcją Autohold. Na tym nie koniec.

Mazda CX-30 Foto: Auto Świat
Mazda CX-30

Komfort prowadzenia podnosi kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, cyfrowe zegary oraz system informacyjno-rozrywkowy Mazda Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala, wyposażony w radio z 8 głośnikami i nawigację satelitarną. Obsługuje również funkcje połączenia ze smartfonami - Android Auto i Apple CarPlay (są też Bluetooth i porty USB). Nie zabrakło przy tym wykończonych skórą kierownicy i dźwigni zmiany biegów, manualnej klimatyzacji, elektrycznie sterowanych szyb i lusterek. Wygląd auta dodatkowo poprawiają aluminiowe felgi oraz ledowe reflektory, które nie tylko są efektownym, designerskim elementem, ale również skutecznie oświetlają drogę (bardzo jasne światło, szeroki i daleki zasięg).

Za wiele tych elementów u konkurencji trzeba dopłacać. Żeby to sprawdzić do porównania wybraliśmy trzy konkurencyjne modele: Toyotę C-HR, Volkswagena T-ROC oraz Volvo XC40. Dwa pierwsze SUV-y są tańsze od Mazdy – Toyota kosztuje od 94 900 zł, a VW – od 87 200 zł, ale czy ceny końcowe również będą niższe? Trzecie Volvo jest już sporo droższe – od 134 800 zł. Sprawdźmy czy wszystkie auta oferują wspomniane elementy w wyposażeniu standardowym czy może są dodatkowo płatne. Wszystkie porównywane SUV-y w bazowych odmianach mają przedni napęd i benzynowe silniki o mocy: 116 KM (Toyota), 115 KM (VW) i 163 KM (Volvo). Zaglądamy w oficjalne cenniki.

Mazda CX-30 2.0 (Kai) Toyota C-HR 1.2 (Comfort) Volkswagen T-ROC 1.0 (T-ROC) Volvo XC40 1.5 (Momentum)
Kolorowy wyświetlacz head-up tak nie nie nie
System multimedialny z kolorowym ekranem tak tak tak tak
Nawigacja tak nie nie nie
Klimatyzacja tak (man.) tak (aut.) tak (man.) tak (aut.)
Aktywny tempomat tak tak nie tak
System monitorowania martwego pola tak nie nie nie
System rozpoznawani znaków drogowych tak tak nie tak
System monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu tak nie nie nie
Czujniki parkowania tak (tylne) nie nie tak
Czujnik deszczu i zmierzchu tak nie tak tak
Automatyczne światła tak tak tak tak
Reflektory LED tak tak (podst.) nie tak (podst.)
Aluminiowe felgi tak (16”) tak (17”) nie tak (17”)
Bluetooth, USB, Android Auto/ Apple CarPlay tak tak tak tak

Tabela udowadnia, że Mazda CX-30 ma zdecydowanie najbogatsze wyposażenie seryjne. Gdy podsumujemy wszystkie dodatki w pozostałych samochodach, okazuje się, że początkowa, wysoka cena stylowego SUV-a Mazdy w rezultacie okazuje się atrakcyjna w stosunku do tego, co ten samochód oferuje. To rozsądnie skalkulowana oferta.

Dowiedz się więcej o Mazdzie CX-30 - sprawdź ofertę