Na początek jeden z najnowszych modeli tej klasy, czyli Mazda CX-30. To propozycja pomiędzy miejską CX-3 a flagowym SUV-em marki w Europie, czyli CX-5. W tym przypadku Mazda ponownie idzie własną drogą. Model CX-30 nie kusi atrakcyjną ceną „już od”, która przyciąga uwagę w narzucających się ze wszystkich stron reklamach. Początkowo może wydawać się zbyt drogi, ale w motoryzacji również warto zajrzeć głębiej, przeanalizować szczegółowo ofertę i dokładnie wszystko policzyć.
Mazda CX-30 kosztuje od 101 900 zł. Co dostajemy w zamian? Okazuje się, że już w podstawowej wersji bardzo wiele, i to bez żadnych dodatkowych opłat. W standardzie otrzymujemy samochód z benzynowym silnikiem 2.0 SKYACTIV-G o mocy 122 KM, który współpracuje z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Warto przyjrzeć się wyposażeniu seryjnemu. Już pierwszy poziom Kai zawiera w zasadzie wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego samochodu.
CX-30 jako jeden z najnowszych modeli Mazdy jest przede wszystkim bezpieczny, posiada: komplet poduszek i kurtyn powietrznych, aktywny tempomat, system kontroli martwego pola czy asystenta utrzymania w pasie ruchu, a także tylne czujniki parkowania, układ monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania, rozpoznawanie znaków drogowych (zawsze wiemy jakie ograniczenie prędkość obowiązuje) oraz elektromechaniczny hamulec postojowy z przydatną funkcją Autohold. Na tym nie koniec.
Komfort prowadzenia podnosi kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, cyfrowe zegary oraz system informacyjno-rozrywkowy Mazda Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala, wyposażony w radio z 8 głośnikami i nawigację satelitarną. Obsługuje również funkcje połączenia ze smartfonami - Android Auto i Apple CarPlay (są też Bluetooth i porty USB). Nie zabrakło przy tym wykończonych skórą kierownicy i dźwigni zmiany biegów, manualnej klimatyzacji, elektrycznie sterowanych szyb i lusterek. Wygląd auta dodatkowo poprawiają aluminiowe felgi oraz ledowe reflektory, które nie tylko są efektownym, designerskim elementem, ale również skutecznie oświetlają drogę (bardzo jasne światło, szeroki i daleki zasięg).
Za wiele tych elementów u konkurencji trzeba dopłacać. Żeby to sprawdzić do porównania wybraliśmy trzy konkurencyjne modele: Toyotę C-HR, Volkswagena T-ROC oraz Volvo XC40. Dwa pierwsze SUV-y są tańsze od Mazdy – Toyota kosztuje od 94 900 zł, a VW – od 87 200 zł, ale czy ceny końcowe również będą niższe? Trzecie Volvo jest już sporo droższe – od 134 800 zł. Sprawdźmy czy wszystkie auta oferują wspomniane elementy w wyposażeniu standardowym czy może są dodatkowo płatne. Wszystkie porównywane SUV-y w bazowych odmianach mają przedni napęd i benzynowe silniki o mocy: 116 KM (Toyota), 115 KM (VW) i 163 KM (Volvo). Zaglądamy w oficjalne cenniki.
Mazda CX-30 2.0 (Kai) | Toyota C-HR 1.2 (Comfort) | Volkswagen T-ROC 1.0 (T-ROC) | Volvo XC40 1.5 (Momentum) | |
Kolorowy wyświetlacz head-up | tak | nie | nie | nie |
System multimedialny z kolorowym ekranem | tak | tak | tak | tak |
Nawigacja | tak | nie | nie | nie |
Klimatyzacja | tak (man.) | tak (aut.) | tak (man.) | tak (aut.) |
Aktywny tempomat | tak | tak | nie | tak |
System monitorowania martwego pola | tak | nie | nie | nie |
System rozpoznawani znaków drogowych | tak | tak | nie | tak |
System monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu | tak | nie | nie | nie |
Czujniki parkowania | tak (tylne) | nie | nie | tak |
Czujnik deszczu i zmierzchu | tak | nie | tak | tak |
Automatyczne światła | tak | tak | tak | tak |
Reflektory LED | tak | tak (podst.) | nie | tak (podst.) |
Aluminiowe felgi | tak (16”) | tak (17”) | nie | tak (17”) |
Bluetooth, USB, Android Auto/ Apple CarPlay | tak | tak | tak | tak |
Tabela udowadnia, że Mazda CX-30 ma zdecydowanie najbogatsze wyposażenie seryjne. Gdy podsumujemy wszystkie dodatki w pozostałych samochodach, okazuje się, że początkowa, wysoka cena stylowego SUV-a Mazdy w rezultacie okazuje się atrakcyjna w stosunku do tego, co ten samochód oferuje. To rozsądnie skalkulowana oferta.
Dowiedz się więcej o Mazdzie CX-30 - sprawdź ofertę