Szczególnie w tym ostatnim przypadku pamiętajmy, aby podczas zabawy nie łamać przepisów ruchu drogowego. Quady stają się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Może niekoniecznie nabywamy je na własność, ale coraz więcej firm, agencji zajmujących się organizowaniem wolnego wypoczynku ma w swojej ofercie również i tego typu pojazdy. Quad, nazywany również ATV (od skrótu All Terrain Vehicle - pojazd na każdy teren) lub bardziej potocznie wszędołazem, to najczęściej mały, czterokołowy pojazd, który jednak może skrywać w sobie bardzo mocne jednostki napędowej sprawiając, że jazda nim może nieść ze sobą sporo niebezpieczeństwa.

Podstawowy podział quadów opiera się na te dysponujące napędem 4x2 oraz 4x4. W tym pierwszym przypadku mamy do czynienia z reguły również ze słabszymi jednostkami napędowymi, a same pojazdy służą głównie do sportu i rekreacji, pozwalając zapuścić się w mało wymagające tereny. Quady z napędem na obie osie pozwalają już zapuścić się w dużo trudniejsze tereny, spełniając tym samym rolę malutkich samochodów terenowych. Często wyposażane są w rozwiązania znane właśnie z pojazdów terenowych. Zastosowanie? Poza zabawą w trudnym terenie, także coraz częściej jako pojazdy ratownicze (np. przez GOPR) lub, na razie ze względu na cenę może jeszcze nie w Polsce, w gospodarstwach rolnych.

Przedstawiciele policji podkreślają jednak, że nie można traktować quadów jako zabawki i bez nadzoru starszych osób pozostawiać je młodszym czy nawet dzieciom. Ponadto doświadczenia policjantów wskazują, że coraz częściej użytkownicy quadów łamią przepisy ruchu drogowego, często tłumacząc się po fakcie nieznajomością przepisów w tym zakresie.

Przypominamy więc, że zgodnie z polskim prawem, aby kierować quadem wymagane jest posiadanie prawa jazdy kategorii B lub B1. W przypadku osób niepełnoletnich (powyżej 13 roku życia) również możliwa jest jazda quadem, ale tylko traktowanym jako motorower (pojemność silnika do 50 cm3, maksymalna prędkość do 45 km/h; powyżej tych parametrów quad traktowany jest jako pojazd samochodowy) i pod warunkiem posiadania karty motorowerowej. Kierowanie quadem bez powyższych uprawnień może nas kosztować nawet 500 zł mandatu. Ponadto niezbędne jest również zarejestrowanie quada oraz ubezpieczenie się od odpowiedzialności cywilnej. Niedopełnienie tych obowiązków może skutkować zatrzymaniem i odholowaniem quada (plus koszty) oraz karą za brak OC (nawet do równowartości 100 euro).

Powyższe zasady dotyczą jednak ruchu po drogach publicznych. Niezarejestrowanym oraz/lub nieubezpieczonym quadem możemy z powodzeniem poruszać się poza drogami utwardzonymi (w lasach, na łąkach, polach), jednak by dojechać na miejsce przeznaczenia należy takiego quada przewieźć bądź w jakiejś przyczepie, bądź np. w ciężarówce. Ponadto nie na wszystkich drogach leśnych czy górskich możemy jeździć quadem. W przypadku np. parków narodowych poruszanie jest możliwe tylko po wyznaczonych traktach. Również przy wjeździe do lasu mogą pojawić się znaki, które ograniczają możliwość poruszania się po nich pojazdem.

Aby móc jeździć czterokołowcem po drodze publicznej niezbędne jest m.in. jego zarejestrowanie. A do tego niezbędna jest jego homologacja, dlatego kupując quada przeznaczonego również do takiego celu należy wybierać wyłącznie spośród tych, które posiadają homologację. Jeszcze do niedawna status prawny quadów nie był do końca regulowany i były one rejestrowane jako motocykle czy też traktory. Obecnie quady należą do kategorii "pojazdy samochodowe inne" (L7e).