Każdy obserwator wydarzeń, które od majowego Rajdu Elmot do rozegranego w październiku Rajdu Dolnośląskiego towarzyszyły rywalizacji na trasach RSMP może stwierdzić, że emocji nie brakowało.

Sezon 2009 miał w założeniach liczyć siedem rund Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Niestety planowany na kwiecień Rajd Krakowski został odwołany, dlatego też walkę o tytuły mistrzowskie rozpoczął Rajd Elmot – Krause. Od samego początku jednymi z głównych bohaterów mistrzowskiego serialu stali się zawodnicy w Citroënach C2-R2 Max, którzy rywalizowali w programie Citroën Racing Trophy Polska.

Ogółem na start w ramach CRTP zdecydowało się dziewięć różnych załóg (w tym jedna z zagranicy), a na koniec sezonu sklasyfikowanych zostało siedem z nich.

Najlepszym okazali się Tomasz Porębski z Tomaszem Spurkiem, zdobywając dwa tytuły Mistrza Polski w klasach R2B oraz A6. W całym sezonie Porębski wygrał w swojej klasie ponad połowę z rozegranych odcinków specjalnych, ale tylko jeden cały rajd.

Sytuacja punktowa sprawiła, że musiał on walczyć do ostatnich metrów ostatniego OS-u. Głównymi rywalami zwycięskiego teamu byli bracia Marcin i Michał Dobrowolscy. Pomimo dwóch wygranych rajdów, kolejny rok z rzędu załodze z Dzierżoniowa przypadły tytuły wicemistrzowskie.

Dobrowolscy nie tracą jednak zapału do walki, licząc, że przyszłym sezonie uda im się poprawić swoją pozycję zdobywając upragniony tytuł Mistrza Polski.

Ostatnie miejsce na podium w Citroën Racing Trophy przypadło w udziale załodze Jan Chmielewski i Szymon Gospodarczyk. Ubiegłoroczny triumfator klas A6 i R2B miał tym razem mniej udany sezon, ale udało mu się zapisać na swoje konto dwa wygrane rajdy. Co ciekawe oba z nich rozgrywane były na luźnych nawierzchniach.

W czerwcu, tuż przed Rajdem Polski uczestnicy Citroën Racing Trophy Polska wzięli udział w Road Show na ulicy Karowej w Warszawie. W towarzystwie sześciokrotnego Mistrza Świata Sébastiena Loeba oraz jego kolegi z mistrzowskiego Citroen Total World Rally Team, Daniego Sordo, kierowcy C2-R2 walczyli o miano najszybszego na ulicy Karowej.

Najlepszy czas osiągnął Tomasz Gryc pilotowany przez Krzysztofa Zubika.

Początek grudnia dał okazję do powrotu na kultową Karową, a była nią 47. edycja Rajdu Barbórka. Te prestiżowe zawody przyciągnęły na start osiem „cedwójek”, z których pięć miało szansę na zakwalifikowanie się do Kryterium Asów na ulicy Karowej.

Skorzystały z niej cztery załogi w C2-R2 Max, a po pierwszej części rajdu prowadził Tomasz Gryc przed Tomaszem Porębskim, Janem Chmielewskim i Szymonem Kornickim.

Prawdziwy popis jazdy na wieczornym oesie na Mariensztacie dali Jan Chmielewski z Szymonem Gospodarczykiem, dzięki czemu pokonali wszystkich rywali, zdobywając puchary za zwycięstwo w klasie 1.

Drugie miejsce zajął Tomasz Porębski, a niewielki błąd na jednym z hamowań zepchnął Tomasza Gryca na najniższy stopień podium.

Załogi sklasyfikowane w Citroën Racing Trophy Polska w sezonie 2009

Tomasz PorębskiPilot: Tomasz SpurekDebiut w C2-R2: Rajd Krakowski 2008Starty w sezonie 2009: 6Ilość punktów: 62 (R2B), 71 (A6)Najlepsze czasy: 36Wygrane: Rajd RzeszowskiZwycięzca Citroën Racing Trophy PolskaMistrz Polski w klasie R2B Mistrz Polski w klasie A6.

Załoga dwóch Tomaszów przebojem wdarła się do szpicy CRTP w sezonie 2009. Po kilku startach wynajętym samochodem w ubiegłym roku Tomasz Porębski postanowił zbudować swoją rajdówkę C2-R2 Max, która dowiózła go do podwójnej korony w klasach A6 oraz R2B. Jeden wygrany rajd oraz liczba najlepszych czasów na poszczególnych oesach potwierdziły wysokie umiejętności Porębskiego i jego pilota Spurka i są najlepszym dowodem, że zasłużyli oni w tym sezonie na mistrzowskie tytuły.

Marcin DobrowolskiPilot: Michał DobrowolskiDebiut w C2-R2: Rajd Magurski 2008Starty w sezonie 2009: 6Ilość punktów: 59 (R2B), 67 (A6)Najlepsze czasy: 20Wygrane: Rajd Elmot, Rajd DolnośląskiWicemistrz Polski w klasie R2BWicemistrz Polski w klasie A6.

Rodzinna załoga z Dzierżoniowa drugi rok z rzędu do końca walczyła o zwycięstwo w klasie R2B, ale podobnie jak w sezonie 2008 zabrakło przysłowiowej kropki nad „i”. Mimo to nie można braciom Dobrowolskim odmówić woli walki, a kolejne kilometry pokonane dobrze przygotowaną rajdówką z pewnością sprawią, że w sezonie 2010 będą oni jednymi z głównych pretendentów do tytułów mistrzowskich.

Jan ChmielewskiPilot: Szymon GospodarczykDebiut w C2-R2: Rajd Magurski 2008Starty w sezonie 2009: 5Ilość punktów: 55 (R2B), 65 (A6)Najlepsze czasy: 9Wygrane: Rajd Lotos Baltic Cup, Rajd Orlen3. miejsce w klasie R2B3. miejsce w klasie A6.

Po sezonie 2008, w którym Krakowianin zgarnął dwie mistrzowskie korony, rok 2009 nie był dla Jana Chmielewskiego aż tak szczęśliwy. Wygrany Rajd Lotos potwierdzał wysoką formę obrońcy tytułów, ale plany na pozostałą część sezonu pokrzyżował groźny wypadek podczas Rajdu Polski. Koniec końców udało się wywalczyć najniższy stopień podium w CRT Polska, a tuż po zakończeniu RSMP wraz z Ireneuszem Pleskotem, Chmielewski wziął udział w zaliczanym do Mistrzostw Europy Rajdzie Antibes.

Ariel PiotrowskiPilot: Anna WódkiewiczDebiut w C2-R2: Rajd Elmot 2007Starty w sezonie 2009: 6Ilość punktów: 45 (R2B), 52 (A6)Najlepsze czasy: 14. miejsce w klasie R2B4. miejsce w klasie A6.

Ariel Piotrowski był w sezonie 2009 mistrzem regularności. Rajd po rajdzie plasował się w czołówce swojej klasy, ale jego tempo nie pozwalało na walkę o wygraną. Załoga Piotrowski/Wódkiewicz jako jedyna nie dysponowała C2-R2 w wersji Max, mimo to udało się im zakończyć sezon w samym środku stawki CRT Polska.

Tomasz GrycPilot: Krzysztof ZubikDebiut w C2-R2: Rajd Elmot 2009Starty w sezonie 2009: 6Ilość punktów: 42 (R2B), 47 (A6)Najlepsze czasy: 2Wygrane: Rajd Karkonoski5. miejsce w klasie R2B5. miejsce w klasie A6.

Warszawianin pokazał się z dobrej strony już podczas Rajdu Elmot, gdzie wygrał jeden odcinek specjalny. Rajd Lotos poszedł mu już nieco gorzej, ale kolejna zwyżka formy przyszła na Rajdzie Karkonoskim, gdzie Gryc z Zubikiem odnieśli swoje pierwsze zwycięstwo w CRTP. W czerwcu stołeczny rajdowiec udowodnił swoje umiejętności zdobywając tytuł Najszybszego Kierowcy na Karowej podczas Road Show.

Szymon KornickiPilot: Ireneusz PleskotDebiut w C2-R2: Rajd Elmot 2009Starty w sezonie 2009: 5Ilość punktów: 25 (R2B), 30 (A6)6. miejsce w klasie R2B.

Szymon Kornicki był jedynym w stawce CRTP debiutantem w Mistrzostwach Polski. Sezon upływał dla niego pod znakiem zbierania bezcennych doświadczeń i ciągłej nauki szybkiej jazdy Citroënem C2-R2 Max. Postępy w tej nauce widoczne były z rajdu na rajd, a po zsumowaniu punktów za cały sezon Kornicki z Pleskotem uplasowali się na szóstym miejscu w stawce Citroën Racing Trophy.

Sławomir SawickiPiloci: Jarosław Baran, Michał KuśnierzDebiut w C2-R2: Rajd Elmot 2009Starty w sezonie 2009: 4Ilość punktów: 20 (R2B), 24 (A6)7. miejsce w klasie R2B.

Podobnie jak Szymon Kornicki, Sławomir Sawicki był kierowcą z niewielkim jeszcze doświadczeniem w RSMP. Niestety kontuzja odniesiona przed Rajdem Orlen wykluczyła załogę Sawicki/Kuśnierz z możliwości zdobywania cennych punktów i finalnie zajęli oni ostatnie, siódme miejsce w Citroën Racing Trophy Polska.

Dziękujemy!

Citroën Racing Trophy Polska stał się nieodłączną częścią polskich rajdów. Po zakończeniu Rajdowego Pucharu Peugeot w 2007 roku - na szczęście - nie wytworzyła się pustka!

Emocjonująca rywalizacja, prawdziwie sportowe samochody, znakomita atmosfera - to wielkie atuty rywalizacji Citroënów na naszych trasach (bo nie tylko przecież w RSMP!).

Wiele znaczy także fakt, że podczas zawodów i uroczystości związanych ze sportem zawsze obecny jest Dyrektor Generalny Citroën Polska, Philipe Claverol. To bardzo ważne, bowiem podnosi rangę rywalizacji!

A Jerzy Prządka, Dyrektor Public Relations Citroën Polska czy Marta Turska, osoby bardzo kompetentne i co ważne - lubiane w środowisku - wykonały w tym roku kolejny "kawał dobrej roboty" dla polskich rajdów (nie wspominając już o czerwcowej wizycie w Polsce Sébastiena Loeba oraz Daniego Sordo i ich przejazdów po Karowej)!

W imieniu organizatorów imprez, zawodników i kibiców należą im się słowa najwyższego podziękowania!