Pierwsza część tegorocznego Rajdu Dakar brutalnie przerzedziła szeregi zawodników. Trudów nie wytrzymują najlepsi. Tutaj nie wystarczą najwyższe umiejętności, ale także niezbędna jest ekstremalna wytrzymałość maszyn i…dużo szczęścia.

Tatra Loprais Team po niepowodzeniach na pierwszych etapach odrabia straty. Wielkim rozczarowaniem dla Aleša Lopraisa była decyzja organizatorów o odwołaniu siódmego etapu. Uzasadniono to długim odcinkiem piaszczystych wydm, które mogą uniemożliwić przejazd ciężarówek.

”Nie mam z tego żadnej radości, bo przyjechałem tutaj walczyć z konkurentami, a siódmy etap miał aż 100 km odcinek po wydmach. W odróżnieniu od konkurentów właśnie na takiej trasie czujemy się najlepiej i to była nasza wielka szansa na powrót do czołowej dziesiątki. Po stratach byliśmy na pięćdziesiątej pozycji, a teraz jesteśmy już na dwunastej. O problemach technicznych już zapomniałem i wciąż myślę o walce.” – powiedział Aleš Loprais.

Szósty etap z metą w Mendozie, został skrócony do drugiego punktu kontrolnego. Pierwszych 70 km na wydmach okazało się tragedią dla wielu czołowych kierowców. Tutaj swoje nadzieje pogrzebał ubiegłoroczny zwycięzca Dakaru – Hans Stacey, który utknął w w bagnach i urwał kardan. Stąd cały jego zespół skoncentrował się na pomocy Franzowi Bechterowi, który na wydmach stracił tylko 4 minuty do Gerarda De Rooya.

Dobra jazda Tatry Aleša Lopraisa skończyła się około 20 kilometrów przed metą odcinka. Miejsce to wytrzymało przejazd De Rooya i dwóch Kamazów, ale Tarty już nie. Ciężarówka zapadła się aż po kabinę.

Z bagien Tatra wydostała się tylko dzięki pomocy dwóch innych czeskich załóg. ”Tomáš Tomeček i Marek Spáčil zatrzymali się niedaleko nas i za pomocą lin udało się za drugim podejściem wydobyć Tatrę z bagna. Następnie wszyscy pomogliśmy wyciągnąć Tatrę Andre Azvedo, który utkwił 500 metrów dalej. Wcześniej pomagał mu jeden z pojazdów zespołu Volkswagen Motosport, ale też się zakopał. Musieliśmy wyciągnąć również i jego. To jasne, ze ciężarówka bez pomocy drugiej ciężarówki z takiej opresji się nie wydostanie.” - powiedział Aleš Loprais.

Loprais, Spáčil Tomeček i Azevedo linię mety osiągnęli niemalże w jednakowym czasie, ale za stratą dwóch godzin do obu Kamazów. Rosjanie w tym roku rzeczywiście dokonali wielkiego wyczynu, chociaż można mieć zastrzeżenie do przestrzegania przez nich regulaminu. W tym rajdzie nikt jeszcze nie mierzył maksymalnej prędkości przejazdu, bo wtedy ten dystans konkurentów Kamazów byłby zapewne mniejszy.

Pierwszy tydzień rajdu stanowi prawdziwą rzeź faworytów. Gerard De Rooy stracił prowadzenie na rzecz Rosjan, a oba Kamazy dołożyły mu aż 25 minut.Także na wydmach skończył swój udział jego teamowy kolega Duister. Podobnie na tym odcinku przewrócił się Ginaf Roba Vinka, a jego koledzy Van den Drink, Brouwers i Kies dotarli do biwaku dopiero w godzinach porannych. Hans Stacey nie dojechał do mety. Po Ra pierwszy w swojej długoletniej karierze ze względu na awarię przedniego zawieszenie musiał wycofać się weteran Dakaru Joshi Sugavara. Honoru Hino broni od tej chwili jego syn. Martin Macek wycofał się po uszkodzeniu układu chłodzenia i skrzyni biegów, a jego kolega z zespołu Ladislav Fajtldotarł do mety drogą dojazdową.

Taka jest aktualnie sytuacja w kategorii ciężarówek, które dzisiaj do Chile dotrą drogą dojazdową i nie będą uczestniczyły w rywalizacji. Jutro wszyscy uczestnicy Rajdu Dakar 2009 będą mieli dzień wolnego na regenerację sił. W niedzielę etap rozgrzewkowy z meta w La Serena, a w poniedziałek wszystkich czeka przejazd przez piekielną pustynię Atacma. Oczekuje się, iż właśnie w tym momencie Moza nastąpić rozstrzygniecie całego rajdu.

Ciężarówki - klasyfikacja po 6. etapie

PozycjaZałogaZespółPojazd Czas/strata

1.Kabirov / Belysev / MokejevKamaz-MasterKamaz24:45:36 godz.

2.Chagin / Savostin / NikolajevKamaz - MasterKamaz+ 9:32 min.

3.De Rooy / Colsoul / Van MelisDe RooyGinaf+ 25:20 min.4.Mardejev / Mizjukajev / MardejevKamaz-MasterKamaz+ 3:21:13 godz.5.Echter / Ruf / KleinDe RooyMAN+ 4:02:18 godz.6.Tomeček / Moravek / SmolkaLivescoreTatra+ 4:23:18 godz.7.Spáčil / Kubeša / LamačMS - Rally TruckLiaz+ 4:53:40 godz.

8.Van Ginkel / Tijsterman / De RooyGinaf Rally PowerGinaf+ 5:39:28 godz.

9.De Azvedo / Justo / MartinecGinaf Rally PowerTatra+ 4:53:40 godz.

10.Sugawara / Suzuki LivescoreHino+ 5:39:28 godz.

12.Loprais / Stajf / HolanLoprais Tatra TeamTatra+ 9:27:53 godz.

Jiří Vintr, Loprais Tatra Team, Mendoza