Punktualnie o godzinie 20,00 rozpoczęła się oficjalna uroczystość startu honorowego Rajdu Hiszpanii - w Katalonii. Na Passeig Jaume 1, czyli na nabrzeżu morza w Salou zjawiły się załogi, aby zaprezentować się miejscowym kibicom.Rywalizacja na odcinkach specjalnych rozpocznie sie w piątek, 3 października.

Przed Mikko Hirvonenem bardzo trudne zadanie! Sébastien Loeb jest wielkim faworytem zawodów.

Jak się wydaje dorównać mu może jedynie François Duval, który zastąpił w zespole Forda Jari - Mattiego Latvalę.

Rywalem Hirvonena jest też Dani Sordo, który musi potwierdzić swoją przydatność do zespołu Citroëna.

Interesującej rywalizacji na trasie nie zabraknie.

Informacje o rajdzie

• 44 Rajd RACC Katalonii - Costa Daurada (runda 12/15) (2-5 października 2008).• Nawierzchnia: asfalt.• Miejsce: Salou.• Hiszpania znajduje się w tej samej strefie czasowej, co Polska, nie ma więc żadnej różnicy czasu. Miejscową walutą jest Euro.• Sprawy techniczne: Pod względem wykorzystania tych samych silników i ram pomocniczych pod silnikiem runda ta powiązana jest w parę z Rajdem Korsyki (Tour de Corse). Silniki nie są nowe – mają już za sobą Rajd Niemiec. Każda załoga ma prawo wykorzystać po dwa zespoły skrzynia biegów/mechanizm różnicowy oraz pięć zestawów amortyzatorów i pięć wsporników piasty koła.• Opony: Dopuszcza się tylko jeden typ opon, Pirelli P Zero WRC 235/40ZR18, w dwóch odmianach: na każdy samochód po 24 szt. Soft czyli z miękką mieszanką gumową i 30 szt. ) i po 30 szt. Hard – z mieszanką twardą. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon wynosi 54 sztuk na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym.• Zapoznanie: każda załoga mała prawo przejechać trasę każdego OS-u dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 80 km / godz.• Trasa: o łącznej długości 1313,99 km, w tym 18 odcinków specjalnych (9 różnych), w sumie na dystansie 353,62 km.• Program szczegółowy:Etap 1: piątek, 3 października: 511,52 km, w tym 6 OS-ów (3 różne) o długości 131,76 km. Start z parku serwisowego od godz. 7:30. OS 1: La Mussara 1 (20,48 km); OS 2: Querol 1 (21,26 km); OS 3: El Montmell 1 (24,14 km); OS 4: La Mussara 2; OS 5: Querol 2; OS 6: El Montmell 2. Ostatni samochód w parc fermé o godz. 22.00.Etap 2: sobota, 4 października: 437,58 km, w tym 6 OS-ów (3 różne) o długości 127,98 km. Wyjazd z parc fermé godz. 7:30. OS 7: El Priorat / La Ribera d'Ebre 1 (38,27 km); OS 8: Les Garrigues 1 (8,60 km); OS 9: La Llena 1 (17,12 km); OS 10: El Priorat/La Ribera d'Ebre 2; OS 11: Les Garrigues 2; OS 12: La Llena 2. Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.Etap 3: niedziela, 5 października: 364,89 km, w tym 6 OS-ów (3 różne) o długości 93,88 km. Wyjazd z parc fermé o godz. 7:15. OS 13: Riudecanyes 1 (16,32 km); OS 14: Santa Marina 1 (26,51 km); OS 15: La Sierra d'Almos 1 (4,11 km); OS 16: Riudecanyes 2; OS 17: Santa Marina 2; OS 18: La Sierra d'Almos 2; Ogłoszenie wyników i podium od godz. 15:10.• Uroczystość podium: niedziela, 5 października, od godz. 15:10 na Passeig Jaume 1.• Konferencja prasowa po rajdzie: niedziela, 5 października, od godz. 16:00 w biurze prasowym rajdu w hotelu PortAventura.• Nowości: Trasa, choć podobna jak w poprzednich edycjach, wprowadza dwa nowe odcinki specjalne: Les Garrigues (OS8/11) i La Llena (OS9/12). OS1/4 powiela w znacznej części trasę zeszłorocznego OS Vilaplana, ale na początku ma dodany nowy fragment długości 8,45 km, a jego końcowe 9,73 km wykorzystano w roku 2005. Odcinek Querol (OS2/5) skrócono w stosunku do 2007 r. o początkowe 4,17 km. Pod nazwą Santa Marina (OS14/17) kryje się OS Colldejou użyty rok temu. Wreszcie, El Priorat (OS7/10) otrzymał nowe 9,12 km w środkowej partii.

Loeb i Sordo najszybsi na testowym

Odcinek testowy rozegrany został na trasie długości 2,3 km, wytyczonej pomiędzy miejscowościami Riudecanyes i Vilanova d'Escornalbou, o 21,80 km na północny zachód od parku serwisowego w PortAventura (w Riudecanyes przewidziano strefę serwisową).

Najszybsi okazali się Sébastien Loeb i Daniel Elena.Daniel Sordo i Marc Marti oraz Francois Duval i Patrick Pivato stracili 0,4 sekundy.

Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift Super 1600) zajęli w klasyfikacji JWRC dalsze miejsce, ale dokonywali ostatnich ustawień samochodu.

- Trasa częściowo pokrywa się z zeszłoroczną - powiedział Michał Kościuszko. Choć generalnie wolę jeździć po szutrach, podoba mi się specyfika tych OS-ów i liczę na dobry wynik w swoim trzecim starcie w Rajdzie Katalonii. W niedzielę testowaliśmy samochód we Włoszech. Cały zespół ciężko pracował nad znalezieniem optymalnych ustawień naszego Suzuki Swift Super 1600. Osiągnęliśmy naprawdę dobre efekty – samochód jest nie tylko bardzo szybki, ale też prowadzi się łatwo i pewnie. Jestem naprawdę zadowolony!Jedynym zmartwieniem jakie mamy, jest dopuszczona przepisami liczba opon, których w JWRC możemy wykorzystać tylko 22 podczas całego rajdu. Na tutejszych asfaltach gumy zużywają się bardzo szybko, trzeba więc będzie brać na ten fakt poprawkę i znaleźć kompromisowe tempo, z jednej strony szybkie, z drugiej bezpieczne dla opon. Myślę, że zdecydowanie więcej będziemy w stanie powiedzieć już po pierwszej piątkowej pętli. W zależności od stanu opon i uzyskiwanych rezultatów, będziemy ustalać taktykę na dalszą część rajdu.JWRC wkracza w finałowy etap i teraz każde punkty są na wagę złota. Nasz plan minimum to miejsce na podium i powrót na pozycję wiceliderów mistrzostw. Oczywiście powalczymy o wygraną, choć zdajemy sobie sprawę z tego, że konkurencja jest bardzo mocna i co najmniej pięciu kierowców ma podobny cel. Jesteśmy jednak dobrej myśli i z niecierpliwością czekamy na start.

Wyniki odcinka testowego

Wyniki odcinka testowego w klasie JWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas (min.)1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C2 S1600)1.17,12.Kris Meeke i Chris Patterson (Renault Clio R3)1.17,53.Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 S1600)1.19,14. Alessandro Bettega i Simone Scattplin (Renault Clio 2.0 16V)1.19,75.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Renault Clio S1600)1.20,06.Sergio Perez Donosti i Oriol Juliá (Renault Clio R3)1.20,07.Kevin Abbring i Degandt Björn (Renault Clio R3)1.20,18.Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600)1.20,79.Jaan Mölder i Frederic Miclotte(Suzuki Swift S1600)1.21,610. Stefano Albertini i Piercarlo Capolongo (Renault Clio R3)1.22,1