Spacerek do mety - tak można w skrócie nazwać sytuacje sześciokrotnych Mistrzów Świata. Sébastien Loeb i Daniel Elena "zdemolowali" wczoraj konkurentów - wygrali wszystkie odcinki specjalne i z ogromna przewagą wyruszają dziś do rywalizacji.
Jest jednak więcej niż prawdopodobne, że w czołówce klasyfikacji zajdzie dzisiaj zmiana. Trudno uwierzyć, aby Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) nie wyprzedzili swoich partnerów z zespołu, Jari-Mattiego Latvalę i Miikkę Anttilę (Ford Focus WRC).
W ubiegłym roku zespół Forda - w przeciwieństwie do teamu Citroën - nie zastosował taktycznej zmiany kolejności. Skutkiem tego było nie zdobycie przez Mikko Hirvonena tytułu Mistrza Świata. Być może takie "zagrywki" taktyczne nie mają wiele wspólnego ze sportem, ale z drugiej strony są nieuniknione...
Trwa jeszcze także rywalizacja o zwycięstwo w klasie SWRC. Ani prowadzący Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta S2000), ani ścigający ich Xavier Pons i Alex Haro (Ford Fiesta S2000) nie ustąpią - walka potrwa prawdopodobnie do ostatnich metrów ostatniej próby...
Polscy kibice nie mają szczególnych powodów do radości. Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak potwierdzili co prawda zarówno pierwszego, jak i drugiego dnia, że mają duży potencjał mozliwości - ale na tym się skończyło: liczą się ci, którzy są na mecie... Na szczęście FIA wprowadziła kilka lat temu widowiskowy system Superally, stąd przed naszymi jedynymi reprezentantami w stawce możliwość wywalczenia punktów...
Trzeci etap liczy 148,0 kilometra, zawodnicy przejadą cztery różne odcinki specjalne o długości 58,54 km. Są to: OS 19: Guanajuato (29,13 km); OS 20: Sauz Seco (7,05 km); OS 21: Comanjilla (17,94 km); OS 22: Superoes 5 (4,42 km). Meta przewidziana jest o godz. 12.10 czasy miejscowego.
Zapraszamy na naszą relację!
Dziewiętnasty odcinek specjalny (Guanajuato - 29,13 km)Sébastien Loeb i Daniel Elena na mecie. Zgodnie z przewidywaniami z dużą stratą do zwycięzców odcinka. Nie tylko dlatego, że "przecierają trasę", ale z powodu spokojnej, wręcz zachowawczej jazdy Mistrzów Świata.
Znakomita taktyka zespołu Citroëna już procentuje - Sébastien Ogier i Julien Ingrassia awansowali na drugie miejsce. Są w znacznie lepszej sytuacji niż Petter Solberg i Philip Mills - jadą po lepszej ("wymiecionej") drodze...
Rożnica 1,4 sekundy zapowiada jednak walkę o drugie miejsce w rajdzie. W przeciwieństwie do Ogiera, młodszy z braci Solbergów nie kalkulował - jechał najlepiej jak potrafi. Przez to może przegrać...
Jari - Matti Latvala już zaczyna tracić - przejechał próbę bardzo spokojnie.
Niespodzianka - Mikko Hirvonen bardzo słabo! Jego Ford nosił na mecie ślady uderzenia po prawej stronie.
Na jego szczęście Henning Solberg też stracił - ponad pół minuty, stąd Fin utrzymał pozycję.
Na trasie pokazał się Dani Sordo. To kolejny - zaskakujący - element taktyki teamu Citroëna!
Jadą także Ken Block i Matthew Wilson.
Z takiego obrotu sprawy najbardziej zadowoleni są kibice~
Bardzo ostry atak na pozycję lidera klasy SWRC przeprowadził Xavier Pons. I udany - Martin Prokop sapał na drugie miejsce.
W PCWRC prowadzenie utrzymał Armindo Araujo.
Michał Kościuszko i Maciej Szczepania w Fordzie Fiesta S2000, którzy powrócili dziś na trasę, przejechali odcinek dość wolno - ze stratą 2.26,8 minuty do zwycięzcy. Polacy utrzymali czwarte miejsce w klasie SWRC, choć są ostro atakowani przez załogę Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud (Škoda Fabia S2000).
Na próbie rywale odrobili do naszych aż 53,2 sekundy i ich strata zmalała do 21,5 sekundy. Polacy muszą przyspieszyć!
Wyniki próby: Sébastien Ogier, Petter Solberg 9strata 4,1 sek.), Jari - Matti Latvala (6,1 sek.), Dani Sordo (11,2 sek.), Mikko Hirvonen (16,2 sek.), Sébastien Loeb (18,0 sek.), Henning Solberg (38,6 sek.), Ken Block i Alex Gelsomino (Ford Focus RS WRC - 42,3 sek.), Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC - 56,0 sek.), Federico Villagra (1.01,2 min.)... Michał Kościuszko (2.26,8 min.).
Klasyfikacja po dziewiętnastu odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC); 2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - strata 40,2 sek.); 3. Petter Solberg i Philip Mills (Citroën C4 WRC - 41,6 sek.); 4. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus RS WRC - 1.32,0 min..); 5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC - 1.58,1 min.); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 2.45,8 min.); 7. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC - 9.54,9 min.); 8. Xavier Pons i Alex Haro (Ford Fiesta S200 - 17.43,0 min.); 9. Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta S200 - 18.00,3 min.); 10. Armindo Araujo i Ramalho Miguel (Mitsubishi Lancer Evo IX - 19.59,4 min.)... 21. Michał Kościuszko (51.27,1 min.).
Dwudziesty odcinek specjalny (Sauz Seco - 7,05 km)Decyzja o odwołaniu tego odcinka zapadła jeszcze przeh rozpoczęciem rajdu Została podjęta przez Zespół Sędziów Sportowych na wniosek Delegata ds. bezpieczeństwa. Elementem nowej próby był bowiem ostry zjazd, bez barierek ochronnych przy drodze. Jazda - zdaniem sędziów - byłaby zbyt karkołomna...
Dwudziesty pierwszy odcinek specjalny (Comanjilla (17,94 km)Sébastien Loeb Loeb na mecie. Zgodnie z przewidywaniami - czas nie najlepszy...
Dojechał Petter Splberg, znacznie szybszy od lidera. Teraz wszyscy czekają na wynik Sébastiena Ogiera.
Jest Ogier na mecie. Emocje rosną. Petter, który ostatecznie uzyskał na OS-ie najlepszy czas, był bowiem szybszy o 0,8 sekundy od Francuza co oznacza, że do drugiego miejsca w rajdzie brakuje mu zaledwie 0,6 sekundy!
- Staram się, to mogę powiedzieć - mówił Petter Solberg.
- Wielka rywalizacja, będzie ekscytująco do końca. Muszę utrzymać koncentrację, przedtem szło mi tam dobrze, ale został jeszcze jeden raz - powiedział Ogier, będąc myślami przy ostatnim OS-e zawodów.
Ostatni odcinek specjalny zapowiada się szlagierowo...
Jari - Matti Latvala stracił prawie minutę... Taki już los drugiego kierowcy!
- Zwolniliśmy, aby przepuścić Mikko przed nas. To moja praca. Mamy identyczną liczbę punktów dla zespołu, ale Mikko potrzebuje ich więcej. Musimy walczyć z Loebem tak, jak się da - stwierdził na mecie próby Fin
Mikko Hirvonen na mecie - stracił niewiele i tym samym awansował na czwarte miejsce w rajdzie. Wszystko zgodnie z przypuszczeniami.
- Nie podoba mi się to, ale to był trudny weekend. Potrzebujemy każdego punktu i dlatego to zrobiliśmy - stwierdził Mikko Hirvonen.
Czy jednak zespół nie przesadził - kibice oczekują obecnie na czas Henninga Solberga, który może niespodziewanie wyprzedzić Latvalę.
Jednak nic takiego się nie wydarzyło - Jari - Matti jest piąty, starszy z braci Solbergów - szósty.
Xavier Pons przed Martinem Prokopem w SWRC. Już chyba nie da sobie wydrzeć zwycięstwa - ma obecnie zbyt dużą przewagę.
Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak spełnili oczekiwania - pojechali bardzo szybko, zajmując dziesiąte miejsce w klasyfikacji odcinka. Najważniejsze jednak, ze okazali się lepsi na OS-ie od Eyvinda Brynildsena i Cato Menkeruda (o 5,4 sek.), dzięki czemu obronili czwarte miejsce w klasie.
W PCWRC wciąż prowadzą wyraźnie Armindo Araujo i Ramalho Miguel.
Wyniki próby: Petter Solberg, Sébastien Ogier (0,8 sek.), Dani Sordo (2,5 sek.), Mikko Hirvonen (3,9 sek.), Sébastien Loeb (14,9 sek.), Henning Solberg (16,5 sek.), Federico Villagra (32,4 sek.), Matthew Wilson (32,8 sek.), Jari - Matti Latvala (56,6 sek.), Michał Kościuszko (56,8 sek.)... Xavier Pons (59,6 sek.), Martin Prokop (1.04,5 min.)
Klasyfikacja po dwudziestu jeden odcinkach specjalnych: 1. Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (26,1 sek.); 3. Petter Solberg i Philip Mills (26,7 sek.); 4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (1.47,4 min.); 5. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (2.13,6 min..); 6. Henning Solberg i Cato Menkerud (2.47,1 min.); 7. Federico Villagra i Jorge Perez Companc (10.12,4 min.); 8. Xavier Pons i Alex Haro (18.27,7 min.); 9. Martin Prokop i Jan Tománek (18.49,9 min.); 10. Armindo Araujo i Ramalho Miguel (21.10,1 min.)... Michał Kościuszko (52.09,0 min.).
Dwudziesty drugi odcinek specjalny (Superoes 5 - 4,42 km)Pierwsze dwie załogi na mecie: Sébastien Loeb o 0,4 sekundy przed Mikko Hirvonenem. Oznacza to, że Francuz odniósł kolejne zwycięstwo w swojej karierze, a także został nowym liderem klasyfikacji Mistrzostw Świata 2010!
Kolejne dwie załogi na mecie: Henning Solberg i Jari - Matti Latvala.
Wszyscy czekali jednak na parę PetterSolberg i Sébastien Ogier. Fantastycznie pojechał Norweg, wygrał różnica 1,7 sekundy, co pozwoliło mu awansować na drugie miejsce w rajdzie!
Po wcześniejszych znakomitych występach Ogiera na Superoesach jest to pewna niespodzianka.
Ale jedno jest pewne - Petterowi Solbergowi należało się to! Był obok Sébastiena Loeba bohaterem Rajdu Meksyku!
- To był i tak bardzo dobry weekend. Na prośbę zespołu nie cisnąłem za mocno, może straciłem trochę wczoraj wieczorem. Jestem trzeci i to dobry wynik - powiedział Ogier.
W SWRC zwycięstwo odnieśli Xavier Pons i Alex Haro (Ford Fiesta S2000). Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta S2000) dzisiaj byli wyraźnie wolniejsi od konkurentów.
Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta S2000) uplasowali się ostatecznie na trzecim miejscu. Polacy odparli próbę ataku ze strony Eyvinda Brynildsena i Cato Menkeruda (Škoda Fabia S2000).
Michał i Maciek kilkakrotnie zajmowali miejsca w pierwszej dziesiątce klasyfikacji na odcinkach specjalnych. Wygrali tez najwięcej - bo aż 9 OS-ów w klasie (Xavier Pons - 5, Martin Prokop - 3). Był to więc udany start, choć zapewne... mogło być znacznie lepiej.
Piąte miejsce zajęli Albert Llovera i Borja Rozada (Fiat Abarth Grande Punto S2000).
Albert Llovera Massana był najmłodszym narciarzem startującym w XIV Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Sarajewie. Rok później, w 1985 miał poważny wypadek i stracił władzę w nogach. Od tego czasu porusza się na wózku inwalidzkim, ale ze sportem nie zerwał. Z narciarstwa przerzucił się na sporty motorowe.
Zaczynał od quadów by ostatecznie zostać kierowca rajdowym. Pierwszym jego sukcesem był triumf w Peugeot Rallye Cup w 1989 roku. Dzięki pomocy Fiata wystartował w JWRC, a w tym roku w nowej kategorii S2000. Mieszkający w Andorze Albert stanął na podium w klasie!
W PCWRC zdecydowany sukces odnieśli Armindo Araujo i Ramalho Miguel.
Wyniki ostatniego odcinka specjalnego rajdu: Petter Solberg, Dani Sordo (1,4 sek.), Sébastien Ogier (1,7 sek.), Sébastien Loeb (2,5 sek.), Mikko Hirvonen (2,9 sek.), Henning Solberg (3,1 sek.), Federico Villagra (3,5 sek.), Jari - Matti Latvala (4,0 sek.), Matthew Wilson (4,9 sek.), Ken Block (5,0 sek.), Martin Prokop (14,6 sek.), Michał Kościuszko (14,7 sek.).
Miejsce | Załoga (Auto) | Czas / strata |
1. | Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) | 3:4241,7 godz. |
2. | Petter Solberg i Philip Mills (Citroën C4 WRC) | 24,2 sek. |
3. | Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC) | 25,3 sek. |
4. | Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) | 1.47,5 min. |
5. | Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) | 2.15,1 min. |
6. | Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC) | 2.48,0 min. |
7. | Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC) | 10.13,4 min. |
8. | Xavier Pons i Alex Haro (Ford Fiesta S2000) | 18.44,4 min. |
9. | Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta S2000) | 19.02,0 min. |
10. | Armindo Araujo i Ramalho Miguel (Mitsubishi Lancer Evo IX) | 21.32,5 min. |
Miejsce | Załoga (Auto) | Czas / strata |
1. | Xavier Pons i Alex Haro (Ford Fiesta S2000) | 4:01.26,1 godz. |
2. | Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta S2000) | 17,6 sek. |
3. | Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta S2000) | 33.36,8 min. |
4. | Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud (Škoda Fabia S2000) | 33.59,8 min. |
5. | Albert Llovera i Borja Rozada (Fiat Abarth Grande Punto S2000) | 35.455,5 sek. |
Miejsce | Załoga (Auto) | Czas / strata |
1. | Armindo Araujo i Ramalho Miguel (Mitsubishi Lancer Evo IX) | 4:04.14,2 godz. |
2. | Toshihiro Arai i Glenn MacNeall (Subaru Impreza WRX STi) | 3.16,7 min. |
3. | Miguel Angel Baldoni i José Diaz (Mitsubishi Lancer Evo IX) | 8.53,0 min. |
4. | Benito Guerra i Javier Martin (Mitsubishi Lancer Evo X) | 17.49,6min. |
5. | Gianluca Linari i Gregoriani (Subaru Impreza WRX STi) | 21.32,7sek. |
Miejsce | Kierowca (Kraj) | Punkty |
1. | Sébastien Loeb (Francja) | 43 |
2. | Mikko Hirvonen (Finlandia) | 37 |
3. | Jari-Matti Latvala (Finlandia) | 25 |
4. | Sébastien Ogier (Francja) | 25 |
5. | Petter Solberg (Norwegia) | 20 |
6. | Henning Solberg (Norwegia) | 16 |
7. | Daniel Sordo (Hiszpania) | 12 |
8. | Matthew Wilson (Wielka Brytania) | 6 |
9. | Frederico Villarga (Argentyna) | 6 |
10. | Mads Østberg (Norwegia) | 4 |
11. | Xavier Pons (Hiszpania) | 4 |
12. | Martin Prokop (Czechy) | 2 |
13. | Per - Gunnar Andersson (Szwecja) | 1 |
14. | Armindo Araujo (Portugalia) | 1 |
Miejsce | Zespół | Punkty |
1. | BP-Ford Abu Dhabi World Rally | 67 |
2. | Citroën Total World Rally Team | 61 |
2. | Citroën Junior Rally Team | 32 |
4. | Stobart M-Sport Ford Rally Team | 28 |
5. | Munchi's Ford World Rally Team | 8 |
Miejsce | Kierowca (Auto) | Punkty |
1. | Martin Prokop (Czechy) | 33 |
2. | Per - Gunnar Andersson (Szwecja) | 25 |
3. | Xavier Pons (Hiszpania) | 25 |
4. | Eyvind Brynildsen (Norwegia) | 22 |
5. | Janne Tuohino (Finlandia) | 18 |
6. | Michał Kościuszko (Polska) | 15 |
7. | Patrik Sandell (Szwecja) | 12 |
8. | Albert Llovera (Andora) | 10 |
9. | Bernardo Sousa (Portugalia) | 8 |
10. | Per-Ane Saav (Szwecja) | 6 |
Miejsce | Kierowca (Kraj) | Punkty |
1. | Armindo Araujo (Portugalia) | 40 |
2. | Patrik Flodin (Szwecja) | 25 |
3. | Anders Grondal (Norwegia) | 18 |
4. | Toshihiro Arai (Japonia) | 18 |
5. | Miguel Angel Baldoni (Argentyna) | 15 |
6. | Gianluca Linari (Włochy) | 14 |
7. | Fabio Frisiero (Włochy) | 12 |
8. | Benito Guerra (Meksyk) | 10 |
9. | Martin Semerad (Czechy) | 10 |
10. | Reijo Muhonen (Finlandia) | 8 |
11. | Paulo Nobre (Brazylia) | 4 |
Fot.: Rallyworld©Willy Weyens i zespoły