Zmienne warunki drogowe zadecydowały o kolejności po pierwszym etapie. Zawodnicy kombinowali, jakie założyć opony - nawierzchnia odcinków specjalnych była w pewnych fragmentach biała i zlodowaciała, w innych - mokra i czarna.

Optymalnych "gum" na takie warunki nie ma - trzeba było więc znaleźć kompromis. Jest pewne, że ci, którzy go znaleźli - jak choćby Mikko Hirvonen, zajmują najwyższe pozycje.

Inni tracili. Sébastien Ogier na przykład wygrywał odcinki zdecydowanie, ale na innych- jadąc na slikach - tracił tak wiele, że zajmuje dopiero piąte miejsce ze stratą ponad 1.50 minuty... Francuzowi "przysłużyli" się dodatkowo kibice, którzy wyrzucili na jezdnię śnieg, w którym zakopał się jego samochód.

Polecamy w RoadLook.pl

Podobnie było w przypadku trzykrotnego Mistrza Polski, Bryana Bouffiera, który potwierdził ogromne możliwości podczas prologu, tymczasem wczoraj spisywał się przeciętnie i jest dopiero czternasty.

Nie jadą już obie polskie załogi: zarówno Robert Kubica jak Łukasz Ryznar zostali pokonani przez usterki techniczne.

Tak przejechał Stéphane Sarrazin...

... a tak Sébastien Ogier

Piąty odcinek specjalny (Labatie DAndaure - St Pierre sur Doux: 25.30 km)

Pierwszy odcinek specjalny drugiego etapu wygrał Nicolas Vouilloz. Liderem pozostał Mikko Hirvonen, który dojechał na piątej pozycji.

Dotychczasowi wiceliderzy, Kris Meeke i Paul Nagle (Peugeot 207 S2000) wypadli z trasy.

Stratę (2.47,9 min.) ponieśli Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (Fiat Grande Punto S2000).

Świetnie spisali się Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Subaru Impreza STI), którzy zanotowali szósty czas. Słowa Mistrza Polski, że dziś pojedzie bardzo szybko - sprawdzają się!

Kolejność na odcinku: Nicolas Vouilloz, Juho Hänninen (strata 2,2 sek.), Jan Kopecký (3,1 sek.), Sébastien Ogier (10,6 sek.), Mikko Hirvonen (12,9 sek.), Bryan Bouffier (22,1 sek.), Stéphane Sarrazin (26,04 sek.), Guy Wilks (43,0 sek.), Franz Wittmann (50,4).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000); 2. Juho Hänninen i Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000 - strata 53,7 sek.); 3. Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (Škoda Fabia S2000 - 1.07,4 min.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Peugeot 207 S2000 - 1.48,8 min.); 5. Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes (Peugeot 207 S2000 - 3.15,8 min.); 6. Stéphane Sarrazin i Jacques-Julien Renucci (Peugeot 207 S2000 - 3.29,3 min.); 7. Franz Wittmann i Klaus Wicha (Peugeot 207 S2000 - 4.21,6 min.); 8. Guy Wilks i Philip Pugh (Škoda Fabia S2000 - 4.57,2 min.); 9. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (Fiat Grande Punto S2000 - 5.18,2 min.); 10. Jan Kopecký i Petr Starý (Škoda Fabia S2000 - 5.30,7 min.); 11. Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Subaru Impreza STI - 6.08,7 min.).

Szósty odcinek specjalny (St. Bonnet - St. Julien Molhesabate - St. Bonnet: 25.67 km)

Mikko Hirvonen znów stracił - przebił bowiem przednie kolo. I tym razem był na mecie piąty, ale 44,2 sekundy za zwycięzcą.

Wyprzedził go m. innymi Bryan Bouffier - Francuz uzyskał czwarty czas przejazdu. Bryan i Xavier pozostali na jedenastym miejscu, ale mają ułamek sekundy straty do zajmującego dziesiąte miejsce Toniego Gardemeistera.

Odcinek wygrał Sébastien Ogier, który awansował na podium.

Stéphane Sarrazin, który mozolnie odrabiał straty, po raz kolejny przebił oponę. Dziwna sprawa, bowiem "ścigantowi" zespołu Peugeota przypadki cięcia zdarzają się rzadko... Francuz wpadł w rezultacie w zaspę i stracił ponad dwie minuty.

Wyniki próby: Sébastien Ogier, Jan Kopecký (9,6 sek.), Juho Hänninen (31,6 sek.), Bryan Bouffier (35,2 sek.), Mikko Hirvonen (41,4 sek.), Jean - Sébastien Vigion i Stephane Prevot (Peugeot 207 S2000 - 47,7 sek.), Nicolas Vouilloz (48,1 sek.).

Klasyfikacja po sześciu odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000); 2. Juho Hänninen i Mikko Markkula (44,2 sek.); 3. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (1.07,7 min.); 4. Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (1.14,4 min.); 5. Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes 3.58,1 min.); 6. Franz Wittmann i Klaus Wicha (4.32,2 min.); 7. Jan Kopecký i Petr Starý (4.59,2 min.); 8. Stéphane Sarrazin i Jacques - Julien Renucci (5.08,7 min.); 9. Guy Wilks i Philip Pugh (5.20,2 min.); 10. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (6.02,4 min.); 11. Bryan Bouffier i Xavier Panseri (6.02,8 min.).

Siódmy odcinek specjalny (Lamastre - Gilhoc - Alboussiere: 21.92 km)

Natychmiastowa odpowiedź Nicolasa Vouilloza. Mistrz IRC sprzed dwóch lat powrócił na trzecie miejsce, wypędzając Sébastiena Ogiera.

Mikko Hirvonen zdenerwował się chyba swoją słabszą postawą na dwóch poprzednich próbach i faktem złapania "gumy" - tu wykorzystał opony i uzyskał nad bezpośrednimi konkurentami zdecydowaną przewagę

Juho Hänninen traci obecnie do lidera 1.08,5 minuty.

1.48 minuty - to strataJana Kopeckýego, który przebił oponę.

Jadący na slikach na przedniej osi Bryan Bouffier także tym razem znacznie gorszy - 56,9 sekundy za Hirvonenem. Jest niedaleko za Kopeckým, ale Toni Gardemeister "odskoczył" mu na kilkanaście sekund.

- Założyliśmy z przodu slicki, z tyłu opony z kolcami, stąd jazda jest trochę akrobatyczna - stwierdził Bryan.

Wyniki próby: Mikko Hirvonen, Nicolas Vouilloz (23,2 sek.), Juho Hänninen (24,3 sek.), Stéphane Sarrazin (28,5 sek.), Sébastien Ogier (34,2 sek,.), Toni Gardemeister (39,0 sek.), Guy Wilks (40,5 sek.), Franz Wittmann (51,5 sek.), Bryan Bouffier (56,9 sek.), Jean - Sébastien Vigion (1.00,7 min.).

Klasyfikacja po siedmiu odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000); 2. Juho Hänninen i Mikko Markkula (1.08,5 min.); 3. Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (1.37,6 min.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (1.41,9 min.); 5. Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes (5.03,21 min.); 6. Franz Wittmann i Klaus Wicha (5.23,7 min.); 7. Stéphane Sarrazin i Jacques - Julien Renucci (5.37,2 min.); 8. Guy Wilks i Philip Pugh (6.00,7 min.); 9. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (6.41,4 min.); 10. Jan Kopecký i Petr Starý (6.47,2 min.); 11. Bryan Bouffier i Xavier Panseri (6.59,7 min.).

Załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.

Tymczasem zweryfikowane zostały wyniki. Bryan Bouffier otrzymał karę (30 sek.) za trzy minuty spóźnienia na PKC i spadł na dwunaste miejsce za Jeana - Sébastiena Vigiona.

Ósmy odcinek specjalny (Labatie DAndaure - St Pierre sur Doux: 25.30 km)

Pierwsze zwycięstwo odniósł Juho Hänninen. Fin jedzie bardzo równo, stąd jego wysoka lokata.

Mikko Hirvonen wyraźnie szybciej niż przed południem.

We francuskim pojedynku najszybszy Nicolas Vouilloz przed Sébastienem Ogierem i Stéphane Sarrazinem.

ten ostatni zanotował spory awans w klasyfikacji: przeskoczył nie tylko Franza Wittmanna, ale też rewelacyjnego debiutanta w RMC - Bruno Magalhaesa.

Sarrazin, Magalhaes i Wittmann rywalizują na dziesiątki sekund.

Niestety swoja przygodę z Rajdem Monte Carlo - z powodu awarii koła w Subaru - zakończyli Mistrzowie Polski, Bryan Bouffier i Xavier Panseri.

Kolejność na OS-ie: Juho Hänninen, Mikko Hirvonen (0,9 sek.), Nicolas Vouilloz (2,0 sek.), Sébastien Ogier (4,5 sek.), Stéphane Sarrazin (14,8 sek.), Toni Gardemeister (28,6 sek.), Jan Kopecký (30,2 sek.), Guy Wilks (33,3 sek.), Franz Wittmann (36,8 sek.), Bruno Magalhaes (53,6 sek.).

Klasyfikacja po ośmiu odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000); 2. Juho Hänninen i Mikko Markkula (1.07,6 min.); 3. Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (1.38,7min.); 4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (1.45,5 min.); 5. Stéphane Sarrazin i Jacques - Julien Renucci (5.51,1 min.); 6. Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes (5.55,9 min.); 7. Franz Wittmann i Klaus Wicha (5.59,6 min.); 8. Guy Wilks i Philip Pugh (6.33,1 min.); 9. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (7.09,1 min.); 10. Jan Kopecký i Petr Starý (7.16,5 min.).

Dziewiąty odcinek specjalny (St. Bonnet - St. Julien Molhesabate - St. Bonnet: 25.67 km)

Przetasowania! Sébastien Ogier "przeskoczył" Nicolasa Vouilloza.

Z kolei Franz Wittmann awansował przed Bruno Magalhaesa, a Jan Kopecký - przed mającego duże problemy techniczne z samochodem - Toniego Gardemeistera.

Mikko Hirvonen stracił aż 27,7 sekundy.

Franz Wittmann ostro naciska Stéphane Sarrazina.

Wyniki próby: Sébastien Ogier, Juho Hänninen (9,2 sek.), Jan Kopecký (11,1 sek.), Franz Wittmann (24,7 sek.), Nicolas Vouilloz (25,3 sek.), Mikko Hirvonen (27,7 sek.), Guy Wilks (30,3 sek.), Stéphane Sarrazin (32,4 sek.), Bruno Magalhaes (47,8 sek.), Jean - Sébastien Vigion (1.07,4 min.).

Klasyfikacja po dziewięciu odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000); 2. Juho Hänninen i Mikko Markkula (49,1 sek..); 3. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (1.17,8 min.); 4. Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (1.36,3 min.); 5. Stéphane Sarrazin i Jacques - Julien Renucci (5.55,8 min.); 6. Franz Wittmann i Klaus Wicha (5.56,6 min.); 7. Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes (6.16,0 min.); 8. Guy Wilks i Philip Pugh (6.35,7 min.); 9. Jan Kopecký i Petr Starý (6.59,9 min.); 10. Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (8.32,4 min.).

Dziesiąty odcinek specjalny (Lamastre - Gilhoc - Alboussiere: 21.92 km)

W pojedynku o pierwsze miejsce Juho Hänninen okazał się nieznacznie szybszy od Mikko Hirvonena. Wicemistrz Świata posiada jednak dość wyraźną przewagę, stąd jeśli nie zawiedzie Ford Fiesta S2000, to nie powinien mieć najmniejszych problemów z odniesieniem zwycięstwa.

W pojedynku o podium po raz drugi z rzędu lepszy okazał się Sébastien Ogier. Chyba trudno będzie Nicolasowi Vouillozowi odrobić dzielące ich 24 sekundy.

Z kolei Ogier ma stratę do drugiej pozycji 22,6 sekundy.

Należy jednak pamiętać, że jutrzejsze, finałowe "klasyki" mogą przewrócić klasyfikację...

Franz Wittmann przestał być (chwilowo?) groźny dla Stéphane Sarrazina, stracił bowiem na skutek awarii interkomu do Francuza sporo sekund (dokładnie 47,0).

Druga pętla etapu okazała się dość pechowa dla Bruno Magalhaesa i Carlosa Magalhaesa, którzy spadli po tej próbie o kolejne miejsce w klasyfikacji. Wyprzedził ich Guy Wilks.

Bruno Magalhaes, który po pierwszej dzisiejszej próbie był piąty ukończył etap na ósmym miejscu... Jutro będzie musiał toczyć pojedynek o utrzymanie pozycji - Jan Kopecký traci do niego już tylko 11,6 sekundy.

Wyniki ostatniego odcinka specjalnego drugiego etapu rajdu: Sébastien Ogier, Nicolas Vouilloz (5,5 sek.), Juho Hänninen (6,1 sek.), Mikko Hirvonen (7,5 sek.), Stéphane Sarrazin (17,7 sek.), Jan Kopecký (32,0 sek.), Guy Wilks (39,1 sek.), Toni Gardemeister (48,1 sek.), Pierre Campana i Sabrina De Castelli (Renault Clio R3 - 57,1 sek.), Olivier Marty i Thomas Roux (Fiat Grande Punto S2000 - 1.00,2 min), Jean - Sébastien Vigion (1.00,8 min.), Bruno Magalhaes (1.04,3 min.), Franz Wittmann (1.04,7 min.).

NIEOFICJALNE WYNIKI PO 2. ETAPACH

MiejsceKierowca i pilot (Samochód)Czas / strata1.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta S2000)3:12.44,0 godz.2.Juho Hänninen i Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000)47,7 sek.3.Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Peugeot 207 S2000)1.10,3 min.4.Nicolas Vouilloz i Benjamin Veillas (Škoda Fabia S2000)1.34,3 min.5.Stéphane Sarrazin i Jacques-Julien Renucci (Peugeot 207 S2000)6.06,0 min.6.Franz Wittmann i Klaus Wicha (Peugeot 207 S2000)6.53,8 min.7.Guy Wilks i Philip Pugh (Škoda Fabia S2000)7.07,3 min.8.Bruno Magalhaes i Carlos Magalhaes (Peugeot 207 S2000)7.12,8 min.9.Jan Kopecký i Petr Starý (Škoda Fabia S2000)7.24,4 min.10.Toni Gardemeister i Tomi Tuominen Tomi (Fiat Grande Punto S2000)9.13,0 min.11.Jean - Sébastien Vigion i Stephane Prevot (Peugeot 207 S2000)9.52,4 min.12.Jaroslav Orsák i Karel Vajík (Škoda Fabia S2000)15.32,8 min.13.Andrej Jereb i Miran Kacin (Peugeot 207 S2000)17.15,7 min.14.Kris Princen i Eddy Smeets (Renault Clio R3)18.09,6 min.15.Olivier Burri i Stéphane Rey (Subaru Impreza STI)19.30,0 min.16.Pierre Campana i Sabrina De Castelli (Renault Clio R3)19.40,8 min.17.Vojtěch Štajf i Marcela Dolečková (Subaru Impreza STI)19.49,4 min.18.Thomas Barral i Sabrina Seux (enault Clio R3)21.40,1 min.19.Michele Cinotto i Pietro Cinotto (Mitsubishi Lancer Evo IX)21.50,0 min.20.Richard Frau i Serge Le Gars (Mitsubishi Lancer Evo X)23.24,3 min.21.Eamonn Boland i Mickael Morrisey (Mitsubishi Lancer Evo X)25.18,4 min.22.Olivier Marty i Thomas Roux (Fiat Grande Punto S2000)25.34,1 min.23.Simone Campedelli i Danilo Fappani (Renault Clio R3)26.25,1 min.24.Daniel Oliveira i Carlos Del Barrio (Peugeot 207 S2000)27.56,0 min.25.Gabriele Noberasco i Daniele Michi (Mitsubishi Lancer Evo IX)29.39,5 min.

Fot.: ircseries.com