W Klasyfikacji Producentów zespół Citroën Total World Rally Team ma 5 pkt przewagi nad swoim głównym rywalem. W tej sytuacji wielkie znaczenie dla umocnienia pozycji zespołowej będzie miał wynik, jaki w ostatnim rajdzie przed letnią przerwą w trakcie sezonu wywalczą Dani Sordo i Marc Martí.

Rajd Portugalii wrócił do kalendarza WRC 4 lata temu. Wytyczany na trasach wokół miasta Algarve, cieszy się popularnością typową dla rajdów organizowanych w krajach południowych.

- Najbardziej ze wszystkiego podoba się nam entuzjazm portugalskiej publiczności. To piękny region, na ogół jest ładna pogoda i na każdym kroku czuje się, że ci ludzie naprawdę kochają rajdy. Czego więcej można wymagać? – mówi Sébastien Loeb.

Rajd Portugalii 2010: Citroën po raz trzeci? Foto: Auto Świat
Rajd Portugalii 2010: Citroën po raz trzeci?

Sześciokrotny Mistrz Świata, który wygrał dwie ostatnie rundy Rajdu Portugalii, może mieć w nadchodzącej eliminacji tylko jeden cel.

- Bardzo lubię ten rajd, ale nie uważam go za łatwy do rozegrania” – wyjaśnia Loeb.- „Na wszystkich trasach, jakie pokonywaliśmy od początku tego sezonu, było dużo ślepych szczytów – miejsc, w których poprzeczny grzbiet zasłania dalszy przebieg drogi. Z reguły kryją one zakręt, w który trzeba wchodzić polegając na dokładności opisu. W Portugalii takich skoków przez ślepe szczyty jest najwięcej spośród wszystkich rajdów. Jednak poza tym runda ta nie kryje jakichś szczególnych trudności. Jest jakby podsumowaniem wszystkiego, co można spotkać na trasach szutrowych. Są tam zarówno partie szerokie i szybkie, jak i bardzo kręte, przejeżdżane z niskimi prędkościami.

Francuz, mający w tym sezonie na swoim koncie trzy zwycięstwa i dwa miejsca na podium, pozostaje zdecydowanym liderem w tabeli kierowców. W ostatniej rundzie, Rajdzie Nowej Zelandii, zaliczył swój najgorszy rezultat od początku sezonu, a i tak było to trzecie miejsce. Podsumowując swój występ na Antypodach, podkreśla, że jego bilans jest pozytywny:

- Przyjeżdżając do Auckland mieliśmy 40 punktów przewagi nad Petterem Solbergiem, a wyjeżdżamy z przewagą 36 pkt nad Jari-Matti Latvalą. O cztery punkty mniej i o jeden rajd bliżej do końca sezonu, to całkiem opłacalna rozgrywka. W tym roku o wygrane w rajdach poważnie walczy aż sześciu kierowców. Na razie miejsca zajmowane w kolejnych rundach dają nam korzystną sytuację, ale przed nami jeszcze ciężka praca. Na tym etapie nie możemy pozwolić sobie na żadne rozluźnienie.

Dla Daniego Sordo Rajd Portugalii jest prawie jak występ na własnym terenie.

- Obok Hiszpanii i Meksyku to runda, w której czuję się u siebie. Publiczność kibicuje mi bardziej niż innym, bo reprezentuję i cały świat łaciński. Ale to w niczym nie zmienia mojego podejścia do walki. Wiem, że Citroën oczekuje ode mnie jak największej liczby punktów zdobytych dla umocnienia pozycji w Klasyfikacji Producentów. Tak, jak zwykle, startuję z nadzieją na miejsce na podium. W dwóch poprzednich rundach byłem w Portugalii trzeci. Będę szczęśliwy, jeżeli w tym roku uzyskam co najmniej tak samo dobry wynik.

W Rajdzie Portugalii wszystkie C4 WRC zespołu Citroën Total World Rally Team oklejone będą w barwach kampanii bezpieczeństwa na drogach Make Roads Safe, zainicjowanej przez FIA, a wspieranej przez Citroën Racing i jego załogi.

Mówi Frédéric Banzet, Dyrektor Generalny marki Citroën* Jak Citroën ocenia sytuację po pięciu rajdach rozegranych do tej pory w bieżącym sezonie?

- Dzięki swoim trzem zwycięstwom Sébastien Loeb i Daniel Elena prowadzą w Klasyfikacji Kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata, a Citroën jest liderem wśród Producentów, a więc nasz bilans jest bardzo dobry. W Nowej Zelandii co prawda nie wygraliśmy, uważam jednak, że byliśmy aktorami niezwykle emocjonującego widowiska. W kategoriach całego sezonu nic nie jest jeszcze rozstrzygnięte i nie wolno nam spocząć na laurach. W Klasyfikacji Producentów prowadzimy małą przewagą: tych zaledwie 5 punktów oznacza, że rywalizacja z naszym głównym konkurentem jest bardzo zacięta. Z uznaniem obserwuję determinację Daniego Sordo, postępy Sébastiena Ogier i odwagę Kimiego Räikkönena. Nasze cztery załogi znakomicie reprezentują barwy Citroëna.

* Zaangażowanie Citroëna w rajdy WRC wydaje się czymś oczywistym, głęboko zakorzenionym. Z jakich powodów tak jest?

- Nasza marka w całej swojej historii angażowała się w różne zawody sportowe rozgrywane na drogach. Po tylu latach rajdy są już częścią kodu genetycznego Citroëna, a WRC to rajdy samochodowe na najwyższym światowym poziomie. Ta popularna i ceniona dyscyplina sportu w sposób naturalny wpisuje się w naszą filozofię. Dla producenta tak innowacyjnego jak Citroën, stale poszukującego nowych rozwiązań technicznych, rajd jest jak okno wystawowe - daje doskonałą sposobność do wypróbowywania i pokazywania nowych technologii. Poprzez każde nasze zwycięstwo demonstrujemy całemu światu Créative Technologie.

* Będzie Pan obecny na Rajdzie Portugalii. Co, Pana zdaniem, oznacza ta runda dla Citroëna?

- Przede wszystkim, Portugalia jest dla nas ważnym rynkiem zbytu. Należymy tam do liderów w kategorii sprzedaży samochodów osobowych i zdecydowanie prowadzimy w kategorii pojazdów użytkowych. W okresie od początku roku do końca kwietnia wielkość sprzedaży naszych samochodów osobowych w Portugalii wzrosła o 19%. Ale liczy się także to, że Rajd Portugalii jest jedną z historycznych rund Rajdowych Mistrzostw Świata. Co więcej, jego organizatorzy nie tkwią w przeszłości. Są nowocześni, ich działania w zakresie promocji są wręcz wzorcowe. Wszystko robi się z myślą o publiczności, dla ludzi – przykładem jest superoes rozgrywany na stadionie w Algarve. Citroën, jego przedstawicielstwa i partnerzy mogą wykorzystywać stworzone tu warunki do szeregu działań w zakresie public relations. Nasz zespół i załogi wspierane będą w najbliższy weekend przez dużą grupę związanych z nami ludzi!

Informacje szczegółowe* Nawierzchnia: szuter; miejsce: Vilamoura

* Informacje praktyczne: Park serwisowy usytuowany jest naprzeciw Stadionu Algarve, o 8 km od Faro. Baza rajdu i biuro prasowe znajdują się na terenie tego stadionu. Różnica czasu pomiędzy Portugalią (GMT +1) a Polską (GMT +2) wynosi 1 godzinę. Kiedy w Faro jest godzina 12:00, w Warszawie jest 13:00. Miejscową walutą jest Euro.

* Sprawy techniczne: Silniki Citroënów C4 WRC przeznaczone na Rajd Portugalii zostały już wykorzystane w dwóch poprzednich rajdach: Meksyku i Turcji. Komplet części zamiennych (skrzynie biegów, mechanizmy różnicowe, przednia i tylna rama pomocnicza, zębatka kierownicza i turbosprężarki) dzielone są pomiędzy dwie rundy i muszą wystarczyć na Rajd Finlandii.

* Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 42 szt. opon Pirelli Scorpion WRC o twardej mieszance, w tym 6 na odcinek testowy.

* Trasa: o całkowitej długości 1223,07 km, w tym 18 odcinków specjalnych (9 różnych) na łącznym dystansie 355,32 km.

* Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 30 maja, od godz. 14:45.

* Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 30 maja, o godz. 15:30, w biurze prasowym rajdu.

Statystyki załógSébastien Loeb i Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1998 (Saxo Kit-Car / nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 129. Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 57. Tytuły Mistrza Świata WRC: 6 (od 2004 do 2009).

Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (Mitsubishi Lancer /18 m.). Liczba startów w WRC: 76. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (Peugeot 309 /21 m.). Liczba startów w WRC: 140. Liczba zwycięstw: 3. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).

Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Portugalii: Sébastien Loeb i Daniel Elena wystartują w nim po raz trzeci. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4 WRC / 1); 2009 (C4 WRC / 1). Dani Sordo weźmie udział w Rajdzie Portugalii po raz trzeci. Dotychczasowe wyniki: 2007 (C4 WRC / 3); 2009 (C4 WRC / 3). Marc Martí stanie na stracie Rajdu Portugalii po raz 5. Dotychczasowe wyniki: 1998 (20); 2000 (nie ukończ.), 2007 (C4 WRC / 3); 2009 (C4 WRC / 3).