Rajd Portugalii czyli Rally de Portugal kończy serię pięciu kolejnych rajdów szutrowych. W lipcu po wakacyjnej przerwie serial powróci na asfalty Po zwycięstwie w Nowej Zelandii załoga Forda Focus RS WRC Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila awansowała na drugie miejsce w klasyfikacji kierowców. Ich koledzy z zespołu Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen zajmują trzecią pozycję ze stratą ośmiu punktów do Latvali.

Rajd Portugalii ma długą tradycję w WRC. Rozgrywany dawniej przez wiele lat na północno- zachodnim wybrzeżu, w 2007 roku powrócił do kalendarza po dłuższej przerwie, ale już w Algarve, turystycznym regionie na południu kraju, z bazą w mieście Faro. Rywalizacja przebiega na odcinkach specjalnych w górach nieopodal miasta, a trasę wytyczono na drogach łączących szybkie fragmenty z trudnymi technicznie sekcjami na twardej nawierzchni, morderczymi dla opon zwłaszcza, gdy jest sucho. W tym roku rajd odbywa się dwa miesiące później niż zwykle, co oznacza, że pogoda może być sucha i upalna, a trasy będą pokryte warstwą luźnego szutru.

Dla Mikko Hirvonena będzie to trzeci start w Rajdzie Portugalii.Przed rokiem Fin zajął drugie miejsce.

Rajd Portugalii 2010: zespół Forda z nadziejami na sukces Foto: Auto Świat
Rajd Portugalii 2010: zespół Forda z nadziejami na sukces

- To średnio szybki rajd, dość techniczny z licznymi zakrętami przez szczyty, dlatego ważny jest precyzyjny opis trasy i tor jazdy.Zanosi się na gorącą i suchą pogodę, a rajd będzie z pewnością morderczy dla ogumienia. Podłoże dróg jest twarde, dlatego podczas drugich przejazdów przyczepność powinna być dobra, ale trzeba będzie zwracać uwagę na zużycie opon. Rajd Nowej Zelandii przyniósł nam rozczarowanie, ale w Portugalii spróbuję odzyskać swoje normalne tempo. Teraz nie myślę już o miejscu w klasyfikacji, chcę po prostu pojechać w Portugalii tempem, na które mnie stać. Długo zastanawiałem się, dlaczego na antypodach zabrakło mi szybkości. Być może cisnąłem zbyt mocno i stąd wynikały moje błędy, dlatego w ten weekend pojadę nieco mniej agresywnie, swoim normalnym tempem i zobaczymy – może to przyniesie lepsze efekty - powiedział Mikko Hirvonen.

Latvala także wystartuje w Portugalii po raz trzeci w swej karierze. 25-letni Fin jest pełen wiary w swe możliwości po zwycięstwie w Nowej Zelandii.

- W tym roku zupełnie inaczej podchodzę do swojej roli w zespole, w którym jestem kierowcą numer 2. Doskonale rozumiem tę rolę. W naszym sporcie chodzi nie tylko o to, by być najszybszym. Trzeba jeździć regularnie i kończyć rajdy, aby mieć szanse na walkę o tytuł. To podejście się sprawdza, chociaż mam jeszcze sporo do zrobienia i pracuję nad tym cały czas - powiedział Fin.

W 2009 roku Latvala zakończył start w Portugalii spektakularnym, bardzo groźnie wyglądającym wypadkiem, „rolując” swojego Forda Focus RS WRC kilkanaście razy w dół skarpy na dystansie ponad 150 metrów!

- Jedziemy ten pechowy odcinek także w tym roku. W czasie zapoznania zwolnimy w tym miejscu i spojrzymy w dół! I z pewnością zmienimy opis tego zakrętu. Ten wypadek to już przeszłość. Pojadę ten odcinek jak każdy inny OS - dodał Jari - Matti Latvala.

Khalid Al Qassimi i Michael Orr wystartują w rajdzie trzecim Fordem Focus RS WRC zespołu, powracając do mistrzostw po przerwie, która trwała od zimowego Rajdu Szwecji.

- W ostatnich miesiącach byłem zajęty startami w zespole Abu Dhabi we wszystkich rundach Mistrzostw Bliskiego Wschodu. Mam nadzieję, że doświadczenia zdobyte w tych trudnych rajdach na szutrowych i piaszczystych nawierzchniach przydadzą się w Rajdzie Portugalii. W zeszłym roku zajęliśmy tu wraz z Michaelem ósme miejsce. Wierzę że stać mnie na podobny lub nawet lepszy wynik w nadchodzący weekend - powiedział Al Qassimi.

Najnowsze informacje* Firma Pirelli dostarczy zespołowi BP Ford Abu Dhabi zgodnie z regulaminem opony o jednym wzorze bieżnika. Ogumienie Pirelli Scorpion będzie dostępne tylko w wersji wykonanej z twardej mieszanki. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.

* W rajdzie wystartuje sześć innych samochodów Ford Focus RS WRC. Henning Solberg i Ilka Minor oraz Matthew Wilson i Scott Martin będą walczyć o punkty dla zespołu Stobart VK M-Sport, a Federico Villagra i Jorge Perez Companc wystartują w barwach zespołu Munchi's Ford. Monster World Rally Team zgłosił załogę Ken Block i Alex Gelsomino, a w rajdzie wystartują także prywatne załogi Rene Kuipers i Erwin Berkhof oraz Laurent Carbonaro i Thierry Leon. Rajd Portugalii będzie piątą rundą serialu S-WRC. Do tej klasyfikacji zgłosiło się pięć załóg w samochodach Ford Fiesta S2000, wśród nichliderzy mistrzostw Xevi Pons i Alex Haro.onadto Rajd Portugalii będzie drugą rundą Pucharu Fiesta SportTrophy International, w którym wystartuje sześć samochodów w specyfikacji R2 i jeden ST. Łącznie 24 z 75 zgłoszonych załóg pojedzie samochodami marki Ford, co stanowi 31 procent zgłoszeń.

* Samochody Ford Focus RS WRC wystartują z logo kampanii FIA na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzonej przez Fundację Make Roads Safe. Celem kampanii jest zmniejszenie ogromnej liczby ofiar wypadków w ruchu drogowym na całym świecie. Na początku tego roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła nadchodzące 10 lat (2011 – 2020) Dekadą Akcji na Rzecz Bezpieczeństwa na Drogach. Logo pozostanie na samochodach do końca bieżącego sezonu WRC.

* W drugiej połowie roku w kalendarzu WRC widnieją aż cztery rajdy asfaltowe, dlatego w zeszłym tygodniu Hirvonen przeprowadził w Millbrook w południowej Anglii trzydniowe testy Forda Focus RS WRC na nawierzchniach asfaltowych.

* W ubiegłą sobotę Hirvonen i Lehtinen oglądali mecz finałowy piłkarskiej Ligi Mistrzów Bayern Monachium – Inter Mediolan na stadionie Bernabeu w Madrycie. Ford jest od lat oficjalnym partnerem tych rozgrywek.

Trasa RajduTrasę rajdu wytyczono na drogach regionów Algarve i Baixo Alentejo na południowym wybrzeżu Portugalii. Organizatorzy wprowadzili pewne zmiany w porównaniu z trasą sprzed roku. Baza rajdu znajduje się ponownie na stadionie Estádio Algarve, zbudowanym na piłkarskie mistrzostwa Europy w roku 2004, niedaleko miasta Faro.

Oprócz parku serwisowego, na stadionie zlokalizowano także Super OS, który rozpocznie rywalizację w czwartek wieczorem, a ponowny przejazd tej próby zaplanowano na niedzielne popołudnie, gdy będzie to ostatni odcinek specjalny rajdu.

Pozostałe odcinki specjalne wytyczono w górach Serra do Caldeirão, na północ od Faro.Każdy etap składa się z dwóch identycznych pętli. Załogi pokonają łącznie 18 odcinków specjalnych o długości 355,32 km, a łączny dystans trasy to 1223, 07 km.