Oczy wszystkich kibiców sportu samochodowego są od dziś do niedzieli skierowane na Walię. Ostatni rajd w tym sezonie zadecyduje, kto zdobędzie tytuł: czy po raz czwarty z rzędu Sébastien Loeb, czy też kończący za trzy dni swoją bogatą w sukcesy karierę Marcus Grönholm.
Tak czy inaczej rok 2007 przejdzie do historii. najpierw nieprawdopodobny wręcz pojedynek stoczyli w ostatniej rundzie Formuły 1 trzej zawodnicy: Lewis Hamilton, Fernando Alonso i Kimi Raikkonen, teraz historia powtarza się w mistrzostwach WRC!
A co o tym tuż przewd startem myślą sami kierowcy i ich szefowie?
- W Walii Sébastien i Daniel wystartują z sześciopunktową przewagą - mówi Guy Fréquelin. A więc oczywiście są w korzystnym położeniu, ale tytuł nie jest jeszcze zdobyty. To jeszcze długa droga! Zresztą w tym roku mogliśmy się przekonać oglądając Formułę 1, że aż do oficjalnego podium nic nie jest przesądzone. W walijskich lasach może dojść do wielu nieoczekiwanych zdarzeń. W grudniu warunki często bywają trudne, jest dużo błota, słaba przyczepność, jazda po ciemku, na pewno mgła, a kto wie, czy nie śnieg i lód... Będzie to mój ostatni rajd w roli dyrektora sportowego naszego zespołu. Traktuję go jako szczególnie ważne zadanie. Jak to przeżyję? Tego jeszcze nie wiem. Na pewno czeka mnie emocjonujące doświadczenie, pełne rozmaitych uczuć. O tym jednak pomyślę dopiero po rajdzie; na razie trzeba zachować pełną koncentrację. Pozycja Loeba i Eleny nie zdejmuje z nas presji, bo aby mieć pewność sukcesu, musimy jeszcze zdobyć cztery punkty. Nie będzie to oczywiście walka o pierwsze miejsce w rajdzie, ale nawet to nie eliminuje niepewności. Wiem, że mogę liczyć na motywację wszystkich członków zespołu Citroën Sport i obu naszych załóg. Postaramy się osiągnąć cel.
- W zasadzie, mając sześć punktów przewagi, nie musimy koniecznie wygrać tego rajdu - wyjaśnia Sébastien Loeb. Jeżeli wygra Marcus, nam do zdobycia tytułu wystarczą punkty za zajęcie piątego miejsca. Mielibyśmy wtedy remisową liczbę punktów, ale na naszą korzyść rozstrzygałaby liczba odniesionych zwycięstw. Będziemy więc musieli znaleźć tempo najlepiej dobrane do zadania, jakim jest zajęcie jednego z pięciu pierwszych miejsc. Nie podoba mi się jazda obliczona tylko na dotarcie do mety, ale w takiej sytuacji i w obliczu naszego zadania to jest logiczne. Jeśli nie liczyć jakiejś wielkiej niespodzianki, faktycznie raczej nie zapiszemy tego rajdu do kroniki naszych sukcesów w 2007 r. Skoro jest to cena, jaką wypada zapłacić za czwarty tytuł mistrzowski, to godzę się z tym bez żalu. Tak jak z Finlandią, będziemy mieli cel na następny sezon! Rzeczywiście, ten rajd jeszcze nie uśmiechnął się do nas, od kiedy jeździmy na trasach brytyjskich samochodem WRC. Rok temu w ogóle się tam nie pojawiłem. Ponieważ jednak w ostatnich latach nie było większych modyfikacji trasy, mam nadzieję, że nie stawia nas to w niekorzystnej sytuacji względem innych. Doświadczenie z Nowej Zelandii podpowiada, że damy sobie radę.
- Tego, czego nie lubię, jest mgła - dopowiada Dani Sordo. Jeżeli nie zna się terenu naprawdę dobrze, szybka jazda w takich warunkach jest niezwykle trudna. Ponieważ tym razem nie spoczywa na nas żadna szczególna presja, chciałbym również po prostu cieszyć się przyjemnością prowadzenia C4 WRC, a zarazem zaliczyć dobre czasy w stosunku do konkurentów bardziej od nas doświadczonych w takim terenie. Wreszcie, trzeba będzie śledzić wyniki Sébastiena i Daniela, aby spróbować pomóc zespołowi, gdyby zaszła taka potrzeba.
- Cóż, sytuacja jest, jaka jest - komentuje Marcus Grönholm. Moim zadaniem jest odniesienie zwycięstwa i czekanie na pomyślny dla mnie rozwój sytuacji. Nic więcej zrobić nie mogę. Jest to ważny dla mnie rajd w kontekście decyzji o zakończeniu kariery. Powalczę! Kimi Raikkonen mógł, to i ja mogę...
- Cały zespół będzie pracował dla naszego lidera - wyjaśnia Malcolm Wilson. Musimy maksymalnie wesprzeć Marcusa w tej trudnej walce podczas ostatniej tegorocznej eliminacji. I dokonamy tego! Zdobycie tytułu już w Irlandii w niczym nie zmieniło naszego bojowego nastroju, wręcz przeciwnie - jeszcze bardziej jesteśmy zmobilizowani...
Podczas pierwszego etapu załogi mają do przejechania 306,80 kilometrów, w tym sześć odcinków specjalnych (trzy różne) o łącznej długości 140,80 km. Są to: OS1: Port Talbot 1 (17,41 km); OS2: Resolfen 1 (25,08 km); OS3: Rheola 1 (27,91 km); OS4: Port Talbot 2; OS5: Resolfen 2; OS6: Rheola 2. Ostatni samochód wjedzie do parcu fermé o 21:00 czasu miejscowego (22.00 - polskiego).
Rywalizacja będzie zacięta, a Rajd Japonii udowodnił, że w sporcie samochodowym nigdy nie można przedwcześnie świętować.
Wyniki odcinka testowego wskazują, że rywalizacja będzie zacięta. Ale na śliskich drogach Walii wszystko zdarzyć się może: już wielokrotnie wydawało się, że sytuacja jest wyjaśniona, tymczasem następowały wielkie zmiany - nawet na ostatnich kilometrach ostatniego OS-u.
Zawodnicy właśnie opuszczają strefę serwisową i udają się na Punkt Kontroli czasu przed pierwszym odcinkiem specjalnym.
Pierwszy odcinek specjalny - Port Talbot 1 (17,41 km)
W bardzo trudnych warunkach atmosferycznych bardzo szybko pojechali Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, którzy zostali pierwszymi liderami rajdu.
Sébastien Loeb i Daniel Elena również uzyskali doskonały czas - Marcus Grönholm i Timo Rautiainen stracili do nich pięć i pół sekundy.
W czołówce bez niespodzianek, choć Henning Solberg i Göran Bergsten (Ford Focus RS WRC 06) stracili do zwycięzców ponad minutę...
W PCWRC zwycięstwo odnieśli Mark Higgins i Scott Martin (Mitsubishi Lancer Evo IX), którzy o 0,7 sekundy wyprzedzili Guya Wilksa i Phila Pugha (Mitsubishi Lancer Evo IX).
Leszek Kuzaj i Craig Parry (Subaru Impreza) zajęli w klasie szesnaste miejsce i stracili 57,6 sekundy. Tuż za nimi uplasowali się Michał Sołowow i Maciej Baran (Fiat Grande Punto Abarth Super 2000) - strata 1.04,8 minuty.
Bardzo dobrze spisali się Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Fiat Grande Punto Abarth Super 2000), którzy zajęli najwyższe miejsce w Polaków (39) ze stratą 2.09,4 minuty do zwycięzcy Hirvonena.
Wyniki: Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC 07), Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC - strata 6,5 sek.), Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC 07 - 12,0 sek.), Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC 06 - 14,7 sek.), Chris Atkinson i Glenn Macneall (Subaru Impreza WRC - 19,0 sek.), Petter Solberg i Philip Mills (Subaru Impreza WRC - 19,3 sek.), Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC - 26,3 sek.), Xavier Pons i Xavier Amigo (Subaru Impreza WRC 2006 - 27,1 sek.), Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC - 31,4 sek.), Matthew Wilson i Michael Orr (Ford Focus RS WRC 06 - 32,9 sek.), Manfred Stohl i Ilka Minor (Citroën Xsara WRC - 33,5 sek.), Andreas Mikkelsen i Ora Floena (Ford Focus WRC - 40,7 sek.).
Powiedzieli:
S. Loeb: Było to bardzo trudne. Szybka próba. Musieliśmy wierzyć opisowi. Warunki sa wyjątkowe.
M. Grönholm: Jechaliśmy we mgle i musieliśmy zwolnić. Nie chcieliśmy zbytnio ryzykować. Rajd dopiero sie zaczął i będzie bardzo trudny.
M. Hirvonen: Nie jestem zaskoczony. Bez ryzyka nie dało sie szybko jechać. było to bardzo zdradliwe.
D. Sordo: Na trasie jest mgła i trudno się jedzie.
H. Solberg: Defekt tylnego koła, dojechałem na obręczy. Jechałem tak od szóstego kilometra. Mam nadzieję, że nic nie uszkodziłem.
J.-M. Latvala: Było trudno ze względu na gęstą mgłę. Nie dało się jechać szybko.
Ch. Atkinson: Mgła, błoto, wszystko co możliwe. Piękny prezent na urodziny. auto zachowywało sie jak niewyważone.
Drugi odcinek specjalny - Resolfen 1 (25,08 km)
Marcus Grönholm podkręcił tempo. Odcinek wygrał co prawda Mikko Hirvonen, ale Sébastien Loeb stracił do Marcusa 4,1 sekundy.
Szybko jedzie Jari - Matti Latvala, który dość wyraźnie góruje nad kierowcami w Subaru. Uskrzydlony po wyniku w Irlandii jest Matthew Wilson.
W PCWRC powtórka z pierwszej próby - wygrał Mark Hinggins przed Guyem Wilksem. Leszek Kuzaj stracił 51,4 sekundy, Michał Sołowow - 1.21,0 minuty. Po dwóch odcinkach Kuzaj jest szesnasty w klasie - 1.49,0 min straty, a Sołowow - siedemnasty: 2.25,8 minuty straty. Michał Kościuszko rozdzielił na mecie obu kolegów.
Wyniki próby: Mikko Hirvonen, Marcus Grönholm (strata 4,8 sek.), Sébastien Loeb (8,9 sek.), Jari - Matti Latvala (12,9 sek.), Dni Sordo (16,2 sek.), Petter Solberg (19,9 sek.), Chris Atkinson (36,8 sek.), Manfred Stohl (37,9 sek.), Henning Solberg (38,8 sek.), Matthew Wilson (43,3 sek.).
Klasyfikacja po dwóch odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen; 2. Sébastien Loeb (15,4 sek.); 3. Marcus Grönholm (16,8 sek.); 4. Jari - Matti Latvala (27,6 sek.); 5. Petter Solberg (39,2 sek.); 6. Daniel Sordo (42,5 sek.); 7. Chris Atkinson (55,8 sek.); 8. Manfred Stohl (1.11,4 min.); 9. Matthew Wilson (1.16,2 min.); 10. Xavier Pons (1.22,8 min.); 36. Leszek Kuzaj (4.32,0 min.); 39. Michał Kościuszko (4.50,1 min.); 42. Michał Sołowow (5.08,9 min.).
Trzeci odcinek specjalny - Rheola 1 (27,91 km)
Marcus wyprzedził Sébastiena. Mikko wciąż zdecydowanie najszybszy.
Niespodziankę sprawił Jari - Matti Latvala, który dojechał na drugiej pozycji za Mikko. Przyspieszył Petter Solberg.
W czołówce nie zaszły większe zmiany. Matthew Wilson wyprzedził Manfreda Stohla.
W PCWRC nadal niepokonany jest Mark Higgins. Tym razem wyprzedził on Juho Hānninena z Mikko Markkulą w Mitsubishi Lancerze Evo IX, ale w klasyfikacji drugi jest Guy Wilks.
Dużą stratę zanotował Leszek Kuzaj (3.35,3 minuty) i spadł na piętnastą pozycję w klasie (5.24,3 min.) straty. Michał Sołowow był dwunasty (50,2 sek.) i jest trzynasty (3.16,0 min.).
Wyniki: Mikko Hirvonen, Jari - Matti Latvala (1,8 sek.), Marcus Grönholm (4,6 sek.), Sébastien Loeb (7,0 sek.), Petter Solberg (15,2 sek.), Dani Sordo (17,4 sek.), Matthew Wilson (21,1 sek.), Chris Atkinson (21,4 sek.), Henning Solberg (23,7 sek.), Manfred Stohl (31,9 sek.).
Klasyfikacja po trzech odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen; 2. Marcus Grönholm (21,4 sek.); 3. Sébastien Loeb (22,4 sek.); 4. Jari - Matti Latvala (29,4 sek.); 5. Petter Solberg (54,4 sek.); 6. Daniel Sordo (59,1 sek.); 7. Chris Atkinson (1.17,2 sek.); 8. Matthew Wilson (1.37,3min.); 9. Manfred Stohl (1.43,3 min.); 10. Xavier Pons (1.55,2 min.).
Obecnie załogi zjeżdżają do Parku Serwisowego.
Czwarty odcinek specjalny - Port Talbot 2 (17,41 km)
Scenariusz po przerwie jest podobny do pierwszej pętli - znów bardzo szybki okazał się Mikko Hirvonen. Marcus Grönholm znów nadrobił nad Sébastienem Loebem, ale Francuz jest w pełni bezpieczny, bowiem pozostali rywale nie są w stanie mu zagrozić...
W czołówce bez zmian, choć powoli zaczynają się zarysowywać różnice czasowe pomiędzy załogami. Wyraźnie przyspieszyli kierowcy Subaru, "zadyszki" natomiast dostał Jari - Matti Latvala.
W PCWRC zmiana lidera. Ostry atak przeprowadził Guy Wilks, który wyprzedził Marka Higginsa o 7,1 sekundy, co pozwoliło mu wyjść na prowadzenie z przewagą 1,1 sekundy.
Z Polaków w klasie lepsi był Leszek Kuzaj, który zajął jedenaste miejsce (41,3 sek.), natomiast Michał Sołowow był siedemnasty (1.18,1 min.). W klasyfikacji Michał jest trzynasty (4.28,1 min.), natomiast "Kuzi" - szesnasty (5.59,6 min.).
W klasyfikacji generalnej obu kierowców wciąż "przegradza" Michał Kościuszko.
Wyniki odcinka: Mikko Hirvonen, Marcus Grönholm (4,2 sek.), Sébastien Loeb (6,1 sek.), Petter Solberg (8,8 sek.), Chris Atkinson (10,3 sek.), Jari - Matti Latvala (12,9 sek.), Dani Sordo (15,9 sek.), Matthew Wilson (25,0 sek.), Xavier Pons (27,3 sek.), Manfrede Stohl (27,6 sek.).
Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen; 2. Marcus Grönholm (25,6 sek.); 3. Sébastien Loeb (28,5 sek.); 4. Jari - Matti Latvala (42,3 sek.); 5. Petter Solberg (1.03,2 min.); 6. Daniel Sordo (1.15,8 min.); 7. Chris Atkinson (1.27,5 sek.); 8. Matthew Wilson (2.02,3 min.); 9. Manfred Stohl (2.11,2 min.); 10. Xavier Pons (2.22,5 min.); 35. Michał Sołowow (10.03,8 min.); 38. Michał Kościuszko (10.52,8 min.); 43. Leszek Kuzaj (11.35,3 min.).
Piąty odcinek specjalny - Resolfen 2 (25,08 km)
Dwaj wielcy dojechali do mety w tym samym czasie. Sébastien i Marcus pokonali tym razem po raz pierwszy Mikko Hirvonena.
W "dziesiątce" są zmiany. Chris Atkinson stracił 1.50 minuty i spadł w klasyfikacji., Ostry atak przeprowadził Manfred Stohl, który zdołał wyprzedzić Matthewsa Wilsona.
W PCWRC zdecydowanym liderem, po trzydziestosekundowej stracie Marka Higginsa, został Guy Wilks.
Swoje szanse na dobre miejsca stracili też Michał Kościuszko (strata 5.11,0 min.) i Michał Sołowow (6.01,9 min.). Leszek Kuzaj dojechał na czternastum miejscu w klasie (1.07,1 min.) i zajmuje trzynasta pozycję (7.06,7 min.). Michał Sołowow sklasyfikowany jest na siedemnastym miejscu (8.43,8 min.).
Wyniki próby: Marcus Grönholm i Sébastien Loeb, Mikko Hirvonen (2,4 sek.), Jari - Matti Latvala (6,4 sek), Petter Solberg (24,6 sek.), Dani Sordo (24,6 sek.), Mads Østberg (33,0 sek.), Manfred Stohl (41,4 sek.), Jan Kopecký i Filip Schovanek (Skoda Fabia WRC - 50,3 sek.), Matthew Wilson (51,1 sek.).
Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1. Mikko Hirvonen; 2. Marcus Grönholm (23,2 sek.); 3. Sébastien Loeb (26,1 sek.); 4. Jari - Matti Latvala (46,3 sek.); 5. Petter Solberg (1.16,2 min.); 6. Daniel Sordo (1.38,0 min.); 7. Manfred Stohl (2.50,2 min.); 8. Matthew Wilson (2.51,0 min.); 9. Chris Atkinson (3.15,1 sek.); 10. Xavier Pons (3.23,2 min.); 35. Leszek Kuzaj (14.26,2); 41. Michał Kościuszko (16.01,4 min.); 42. Michał Sołowow (16.03,3 min.).
Szósty odcinek specjalny - Rheola 2 (27,91 km)
Pierwszy przejazd tego długiego odcinka przyniósł nieznaczne różnice. Drugi - ogromne! Walijskie "piekło" zaczęło zbierać swoje żniwo...
Marcus stracił do Mikko Hirvonena ponad szesnaście sekund, a Sébastien - ponad pół minuty.
Swoje szanse pogrzebali Jari - Matti Latvala oraz Henning Solberg.
W PCWRC doskonale radzą sobie w końcówce etapu Gwyndaf Evans i Huw Lewis (Mitsubishi Lancer Evo IX). Po zwycięstwie na szóstej próbie awansowali oni na drugie miejsce w klasie, wyprzedzając Marka Hingginsa. Prowadzenie obronił Guy Wilks.
Michał Sołowow, walczący z problemami technicznymi (silnik), był trzynasty (2.58,7 sek.). W klasyfikacji klasy zajmuje dwunastą pozycję (10.57,6 min.), a w "generalce jest 30. (20.55,1 min.).
W wynikach długo brakowało Leszka Kuzaja i Craiga Parryego, ale na szczęście była to pomyłka organizatora.
Najlepszymi z Polaków po pierwszym etapie są Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak. Na ostatnim odcinku mieli szczęście - warunki poprawiały się wraz z czasem i jadący z dalekim numerem startowym zawodnicy z Krakowa osiągnęli doskonały, piętnasty czas, dzięki czemu awansowali w klasyfikacji rajdu.
Wyniki ostatniego odcinka pierwszego etapu: Mikko Hirvonen, Marcus Grönholm (16,4 sek.), Petter Solberg (17,8 sek.), Sébastien Loeb (31,8 sek.), Danio Sordo (59,9 sek.), Chris Atkinson (1.47,2 min.), - 1.53,1 min.), Stuart Jones (MG S2000 Sport), Alessandro Bettega i Simone Scattolin (Mitsubishi Lancer Evo IX - 2.05,6 min.), Jewgienij Nowikow i Aleksij Aksakow (Subaru Impreza WRX Sti), Matthew Wilson (2.10,3 min.), Xavier Pons (2.34,3 min.), Manfred Stohl (2.47,7 min.), Andreas Mikkelsen i Ora Floena (Ford Focus WRC - 2.51,0 min.); 15. Michał Kościuszko (2.37,6 min.); 41. Michał Sołowow (4.51,8 min.).
Powiedzieli:
S. Loeb: Miałem problemy z rampa świetlną. Mgłowe zupełnie nie świeciły. Jechaliśmy jedynie z włączonymi normalnymi światłami, nie dało się szybciej jechać.
M. Grönholm: Już tylko patrzymy na to co zrobi Seb.
M. Hirvonen: Prawie nic nie widzieliśmy. To było groźne.
P. Solberg: Jest to bardzo zdradliwe. Złamaliśmy amortyzator i auto ciężko sie prowadziło.
D. Sordo: Straszne doświadczenie w tych warunkach. Nie mamy z tego żadnej przyjemności, ale to jest rajd i uczyć sie trzeba.
J.- M. Latvala: Jadę ze złamana wycieraczką szyby czołowej. Wycieraczki ostatecznie przestały działać. Musieliśmy sie zatrzymywać i czyścić szybę. Jeszcze na dodatek uderzyliśmy w jakiś słupek i uszkodziliśmy przód auta. Jutro pojadę Superrally.
Nieoficjalne wyniki pierwszego etapu
Nieoficjalne wyniki w klasie PCWRC
MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Guy Wilks i Phil Pugh (Mitsubisho Lancer Evo IX)1:27.18,8 godz.2.Gwyndaf Evans i Huw Lewis (Mitsubishi Lancer Evo IX)3,2 sek.3.Juho Hānninen i Mikko Markkula (Mitsubishi lancer Evo IX)57,9 sek.4.Mark Higgins i Martin Scott (Mitsubishi Lancer Evo IX)59,1 sek..5.D. Higgins i I. Thomas (Subaru Impreza WRX STi)2.17,66.Alessandro Bettega i Simone Scattolin (Mitsubishi Lancer Evo IX)2.28,1 min..7.Patrik Flodin i Maria Andersson(Subaru Impreza WRX STi)2.42,1 min8.Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX)3.32,0 min9.Andreas Aigner i Klaus Wicha (Mitsubishi Lancer Evo IX)3.32,8 min.10. Stuart Jones i Andy Bull(Mitsubishi Lncer Evo IX)4.21,1 min.13. Leszek Kuzaj i Craig Parry (Subaru Impreza WRX STi) 7.29,1 min.17. Michał Sołowow i Maciej Baran (Fiat Grande PuntoAbarth S2000)12.47,6 min.Fot. Rallyworld©Willy Weyens
.................................................................................................
UWAGA
prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!