Na trasach rajdowych w 2010 roku pojawi się przynajmniej 7 samochodów klasy S2000, chociaż można oczekiwać, że także kolejni producenci dołączą do tej klasy przyszłości światowych rajdów.

Najwięcej będzie samochodów Peugeot S2000, a w dalszej kolejności Skoda Fabia S2000 i wchodzący na arenę Ford Fiesta S2000. Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom nie zrobił większej kariery Fiat Punto Abarth S2000 który na trasach pozostaje już w wersji śladowej i nie osiąga spodziewanych sukcesów.

Fabryczny zespół Skoda Motosport zamierza walczyć o najwyższe trofeum w serialu IRC, a także w nowej kategorii Rajdowych Mistrzostw Świata - SWRC. Na koncie ma już pierwsze zwycięstwo w Rajdzie Szwecji 2010 (Per - Gunnar Andersson). Ale także drugie i trzecie miejsce w Monte Carlo. Wiele samochodów tej marki pojawi się w mistrzostwach krajowych: w Cechach, Słowacji, Włoszech, Polsce, Bułgarii, Belgii czy na Węgrzech, gdzie miejscowi kierowcy pojadą przy wsparciu importerów.

Nowy Ford Fiesta S2000 zadebiutował mocnym uderzeniem - od zwycięstwa Mikko Hirvonena w Rajdzie Monte Carlo 2010 oraz drugiego i trzeciego miejsca w klasie w Szwecji. Sukces odniósł także w Azji Nassar Al.-Attiyah, który jednak w kolejnych eliminacjach przesiada się do Fabii. Andreas Mikkelsen pojedzie w barwach zespołu fabrycznego Forda w kilku rundach IRC. Janne Tuohino czy Martin Prokop powalczą zapewne w RMŚ. Fordów zacznie też przybywać w rozgrywkach narodowych.

Peugeot 207 S2000 to konstrukcja sprawdzona i stale jeszcze udoskonalana. Trzykrotny Mistrz Polski – Bryan Bouffier wraca 207-ką do startów w Mistrzostwach Francji, realizując program „fabryki”. W Rajdzie Monte Carlo Stéphane Sarrazin nie zdołał wjechać na podium (choć nie z powodów technicznych, ale opuszczania drogi). Sébastien Ogier, Kris Meeke czy Luca Betti rajdu nie ukończyli. Peuegoty bez wątpienia pokazywać się będę w mistrzostwach większości europejskich krajów...

Wciąż próbuje się przecierać Proton Satria S2000. Od dawna trwają testy, które realizują znani i doświadczeni kierowcy. Auto jednak wciąż nie jest w pełni gotowe do walki z najlepszymi.

W RPA powstają nowe wersje S2000 VW Polo i Toyoty Aulis, które startują w regionalnych mistrzostwach i być może pojawią się także w niektórych eliminacjach.

Nie zabraknie także Polaków. W RMŚ samochodem Ford Fiesta S2000 wystartuje aktualny Wicemistrz Świata Michał Kościuszko, który jednak zmieniając klasę, będzie miał w tym roku o wiele trudniejsze zadanie i realnie oceniając konkurentów - już miejsce na podium będzie jego wielkim sukcesem.

Leszek Kuzaj wystartuje w Mistrzostwach Poski, przy wsparciu polskiego importera, samochodem Skoda Fabia, a Grzegorz Grzyb takim samym samochodem w Mistrzostwach Słowacji i Czech. Dwukrotny Wicemistrz Europy, Michał Sołowow pozostaje wierny 207-ce. Nie będzie to zapewne jedyny Peugeot w rozgrywkach...

Niewykluczone, samochodów klasy S2000 pojawi się w polskich rajdach przynajmniej kilka, ale do momentu zakończenia różnych rozmów nie można jeszcze ujawnić żadnych konkretów.

Jedno jest jednak pewne – wielkich emocji na rajdowych trasach bez wątpienia w tym roku nie zabraknie!

Ich między innymi zobaczymy (lub zobaczyliśmy w tym roku) w tych samochodach:

Skoda Fabia S2000: Dimitar Iliew, Leszek Kuzaj, Guy Wilks, Jan Kopecký, Juho Hänninen, Jaroslava Orsák (CZ), Per-Gunnar Andersson , Patrik Sandell, Grzegorz Grzyb, Piero Longhi, Freddy Loix, Nicolas, Rashid Al Ketbi, Eyvind Brynidsenn, Pablo Gutierrez.

Ford Fiesta S2000: Mikko Hurvonen, Bernardo Sousa, Martin, Burcu Cetinkaya, Andreas Mikkelsen, Federico Villagra, Jaromír Tarabus, Janne Tuohino, Julien Maurin, Michał Kościuszko, Xavier Pons, Charl Wilken, Conrad Rautenbach.

Peugeot 207 S2000: Rafael Tulio, Bryan, Bruno Magalhãesem, Kris Meeke, Stéphan Sarrazin, Luca Betti, Franz Wittmann Jr., Sébastien Ogier, Jacques Julien Renucci, Jean-Sébastien Vigion, Daniel Oluveira, Andrej Jereb, Ricardo Trivino, Yazeed Al Rajhi, Michał Sołowow.

Proton Satria S2000: Alister McRae, Francois Duval, Matti Rantanen, Anton Alén, Chris Atkinson.

Fiat Punto S2000: Giandomenico Basso, Luca Rossetti, Toni Gardemeister, Albert Llovera.

Volkswagen Polo S2000: Jan Habig, Enzo Kuun.

Toyota Auris S2000: Johnny Gemmel, Mark Cronjé.

Fot.: Andrzej Ejnik