• Na Wschodzie aż 90 proc. klientów decyduje się na odmianę z napędem na wszystkie koła
  • Rosyjski Duster jest dostępny z nieco inną gamą silników niż na rynku UE - wciąż można wybierać starsze silniki benzynowe 1,6 l oraz 2,0 l
  • Sesję zdjęciową zrealizowano w Dagestanie, nieopodal Derbent, gdzie można oglądać gigantyczny ekranoplan do zwalczania amerykańskich lotniskowców
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Miłośnicy Dacii mogą się zdziwić. Za naszą wschodnią granicą próżno szukać nowych aut rumuńskiej marki. Dobrze znane modele, jak Logan, Sandero czy Duster, oferowane są w Rosji z logo Renault. Wyjątkiem jest jedynie Logan MCV, który sprzedawany jest jako Łada Largus. Pora na długo oczekiwaną nowość – Dustera kolejnej generacji.

Duster dla Rosji a dla UE – dwa różne samochody

W rosyjskich salonach Renault można już zamawiać najnowszą wersję Dustera, który znacząco różni się od tej, którą możemy spotkać u dealerów Dacii w Polsce. Renault przekonuje, że Duster na lokalny rynek został dostosowany do trudnych rosyjskich warunków. Wspomniano o dodatkowej osłonie podwozia, większym akumulatorze czy wzmocnionym zawieszeniu oraz dodatkowym ogrzewaniu (gwarancja rozruchu przy minus 30 stopniach Celsjusza) i opcji zdalnego uruchomienia silnika, by wstępnie podgrzać kabinę. Na tym nie koniec.

Różnice dotyczą także napędu i silników. Na wschodzie aż 90 proc. klientów decyduje się na odmianę z napędem na wszystkie koła. Niestety, nie wspomniano które wersje silnikowe cieszą się największym wzięciem. Prócz silnika 1.33 (TCe 150) czy diesla 1.5 dCi, znanych z aut dostępnych w naszym kraju, rosyjscy klienci mają bowiem także do dyspozycji benzynowe 1.6 l o mocy 114-117 KM oraz 2.0 o mocy 143 KM.

Renault Duster - Android Auto, Apple CarPlay i Yandex Auto

We wnętrzu także nietrudno znaleźć różnice. Rosyjska odmiana odróżnia się deską rozdzielczą zapożyczoną z modelu Arkana. Duże multimedialne radio z 8-calowym ekranem zawiera nie tylko funkcje Android Auto czy Apple CarPlay, ale także ich lokalny rosyjski odpowiednik, czyli Yandex Auto z nawigacją Yandex Navigator oraz asystentem głosowym Alice. Nie zabrakło także automatycznej klimatyzacji (dostępna tylko w najdroższej odmianie Style).

Najtańszy Duster w Rosji to wersja 1.6 o mocy 114 KM z napędem na jedną oś oraz pięciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Odmiana Access wyceniona jest na 945 tys. rubli (ok. 50 tys. zł). Najtańsza wersja z napędem na wszystkie koła (1.6 117 KM) to wydatek 1,15 mln rubli (ok 61 tys. zł).

W galerii zdjęcia wykonane podczas sesji fotograficznej w Dagestanie, gdzie zorganizowano także jazdy dla dziennikarzy. Nie sposób przeoczyć charakterystycznego wojskowego ekranoplanu (projekt 903) z czasów ZSRR. To pamiątką po wyścigu zbrojeń, gdy radzieccy inżynierowie pracowali nad bronią do walki z amerykańskimi lotniskowcami. Można ją zobaczyć na wybrzeżu Morza Kaspijskiego w pobliżu Derbent.