Z okazji 120-lecia Renault francuska firma pokazała zbiory swoich historycznych modeli, zgromadzonych w fabryce we Flins pod Paryżem. Udostępniła także kilka zabytkowych samochodów do krótkich jazd testowych.

Mieliśmy okazję usiąść za kierownicami takich klasyków, jak: R4, R16, 20, Estafette i Espace. Każdym z tych aut przejechaliśmy po kilkanaście kilometrów lokalnymi drogami.

Zaczęliśmy od rodzinnego R16. Tuż po zajęciu miejsca za kierownicą widać, że to model z lat 60. Koło kierownicy o dużej średnicy i z cienkim wieńcem, zestaw zegarów typowy dla tamtej epoki. Chwili potrenowania wymagało opanowanie zmiany biegów dźwignią przy kierownicy. Po kilku minutach i przejechaniu ok. kilometra nie było problemów z prowadzeniem R16.

{ "caption": "Renault R16", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "b7ea030fb052603c84b4cb94a21a551b" }, "creators": [ { "name": "Roman Dębecki", "uuid": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9", "idref": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9" } ], "copyright": { "note": "Roman Dębecki / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "1f4d318a-60b9-55af-8122-55a5776d9dc5", "size": { "bytes": 247006, "height": 683, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTk7MDA_/b7ea030fb052603c84b4cb94a21a551b.jpeg", "asyncAdSlot": null } Renault R16 Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Renault R16

Znacznie gorsze wrażenie sprawił mały busik (może być też dostawczakiem) o nazwie „Estafette”. Surowe wnętrze, duże połacie „gołej” blachy, niepokrytej tworzywami czy tapicerką. Głośny i dość słaby silnik oraz nieergonomicznie umieszczona dźwignia biegów w podłodze (za daleko cofnięta). Fotel kierowcy ustawiony wysoko, wsiadanie i wysiadanie są przez to niewygodne. Dla pasażerów są przesuwane boczne drzwi.

{ "caption": "Renault Estafette", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "2276dadef735788cc10828a327e1d3ad" }, "creators": [ { "name": "Roman Dębecki", "uuid": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9", "idref": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9" } ], "copyright": { "note": "Roman Dębecki / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "dff16c10-6a56-55de-a46b-265d1ec2af12", "size": { "bytes": 338696, "height": 683, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTE7MDA_/2276dadef735788cc10828a327e1d3ad.jpeg", "asyncAdSlot": null } Renault Estafette Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Renault Estafette

Kolejne auto – malutka „R-czwórka” okazała się ciasnym autem, z dość trudną do opanowania dźwignią zmiany biegów w kształcie... rączki od parasolki. Jednak to auto ma swój charakter, więc mankamenty łatwiej mu wybaczyć.

{ "caption": "Renault 4", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "003907e6af7f1a4c848d57a15e2dcc7a" }, "creators": [ { "name": "Roman Dębecki", "uuid": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9", "idref": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9" } ], "copyright": { "note": "Roman Dębecki / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "52ee1316-fbb4-5fe3-a3aa-d069996e75cb", "size": { "bytes": 295215, "height": 683, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTE7MDA_/003907e6af7f1a4c848d57a15e2dcc7a.jpeg", "asyncAdSlot": null } Renault 4 Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Renault 4

Przesiadka do luksusowego modelu 20 z 2-litrowym silnikiem wynagrodziła wcześniejsze trudy. Choć to auto z lat 80., zapewnia komfort jazdy porównywalny z dzisiejszymi modelami. Wygodne fotele pokryte welurem, dużo miejsca wewnątrz – i z przodu, i na kanapie, mocny silnik zapewniający dobre przyspieszenia i pozwalający osiągnąć 183 km/h. Słowem: same zalety.

{ "caption": "Renault 20", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "3cea94b4faa9787c9072e5a92aab35f5" }, "creators": [ { "name": "Roman Dębecki", "uuid": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9", "idref": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9" } ], "copyright": { "note": "Roman Dębecki / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "b49dcbd8-3234-5255-8262-f5605b500541", "size": { "bytes": 7690717, "height": 3456, "width": 5184 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Yjk7MDA_/3cea94b4faa9787c9072e5a92aab35f5.jpeg", "asyncAdSlot": null } Renault 20 Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Renault 20

Jednak najlepsze wrażenie sprawił ojciec wszystkich vanów, czyli Espace. To była w swoich czasach rewolucyjna konstrukcja: pojedyncze, bardzo obszerne i miękkie fotele, które można dowolnie przestawiać, łatwy dostęp do wnętrza – te zalety pozostały w Espasie do dziś.

{ "caption": "Renault Espace", "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg", "ocdn": "74ad5cc570d5345cf38f24be1f9ad36b" }, "creators": [ { "name": "Roman Dębecki", "uuid": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9", "idref": "fb5fd777-c18b-52c0-b541-fd880ebfa8d9" } ], "copyright": { "note": "Roman Dębecki / Auto Świat", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf" }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "uuid": "cc1ad23a-dfb0-596e-a1b7-a873a96388ab", "size": { "bytes": 377026, "height": 683, "width": 1024 }, "contentSources": [ { "name": "Auto Świat", "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDA7MDA_/74ad5cc570d5345cf38f24be1f9ad36b.jpeg", "asyncAdSlot": null } Renault Espace Foto: Roman Dębecki / Auto Świat
Renault Espace

W galerii zdjęcia aut, którymi odbyliśmy krótkie jazdy testowe.