Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Renault 4

Renault 4

Ikona samochodu

Renault 4 był obok legendarnego Citroena 2CV autem, który zmotoryzował Francję. Choć największy konkurent tzw. „kaczki” pojawił się dopiero w 1961 roku, a więc aż 13 lat po debiucie 2CV, odniósł niebywały sukces. 4-ka była następcą dla modelu 4CV.

Szefowie Renault chcieli stworzyć niedrogi samochód który będzie nadawał się dla wszystkich i wszędzie, zarówno do miasta, jak i na wieś, dla singla i dla rodziny, dla kobiety i dla mężczyzny. Renault 4, zwane także R4 czy Renault 4L miało nieproporcjonalnie wysokie nadwozie, dzięki czemu jednak wysocy pasażerowie podróżowali w pełnej wygodzie. Wnętrze 4L jest definicją prostoty i minimalizmu. R4 wyposażono tylko w najbardziej niezbędne dodatki, jednak jeśli dla kogoś było to za dużo, Renault oferował także zubożoną wersję „ekonomiczną” – model „3”. Niestety niewielka różnica cenowa a spora różnica wykonania sprawiła, iż klienci chętnie wybierali 4-kę.

Renault 4 było przełomowym modelem z wielu powodów, jednak jednym z nich był fakt, iż był to pierwszy przednionapędowy pojazd Renault. Początkowo do napędu służył 0,7-litrowy silnik 4-cylindrowy generujący zaledwie 24 KM, co przy masie ok 600 kg było w zupełności wystarczające. Następną jednostką był 0,8-litrowy motor rozwijający od 27 do 34 KM. Ostatnią nowością, w 1978 roku, był 1,1-litrowy silnik o mocy 34 KM. W 1967 roku odbył się pierwszy lifting R4 – auto otrzymało nową atrapę chłodnicy, zderzak, deskę rozdzielczą, a zamiast 3-biegowej skrzyni manualnej zaczęto używać 4-stopniowej skrzyni.

W 1974 roku po raz kolejny zmieniono grill, jednak tym razem chromowany został zastąpiony przez plastikowy. 4 lata później dokonano ostatnich zmian – zastosowano wydajniejszy układ hamulcowy, klejoną przednią szybę, nową deskę rozdzielczą oraz 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. W 1992 roku zakończono ostatecznie produkcję Renault 4, a przez cały okres produkcji z fabryk wyjechało przeszło 8 mln egzemplarzy.

Renault 4 - generacje

Ikona samochodu

Renault 4 (1961 - 1992)

Renault 4 - powiązane artykuły

Klasyczne Renault łatwo przerobisz na elektryka. Firma wprowadzi specjalne zestawy

Klasyczne Renault łatwo przerobisz na elektryka. Firma wprowadzi specjalne zestawy

Nie tylko nowe Renault mogą być elektryczne. Firma zaoferuje zestawy, dzięki którym zelektryfikować będzie można także kultowe modele Renault 4 i 5, a nawet Twingo pierwszej generacji.

Renault 4EVER Trophy zapowiada elektrycznego SUV-a segmentu B

Renault 4EVER Trophy zapowiada elektrycznego SUV-a segmentu B

Na salonie paryskim Renault przedstawiło koncept 4EVER Trophy, zapowiadający nowego elektrycznego SUV-a w segmencie B w ofercie marki, który w wersji produkcyjnej powinien pojawić się na rynku w 2025 r.

Volvo z Włoch, BMW z RPA. Poznaj najbardziej zaskakujące miejsca narodzin słynnych aut

Volvo z Włoch, BMW z RPA. Poznaj najbardziej zaskakujące miejsca narodzin słynnych aut

Nie zawsze Volvo musi być produkowane przez Volvo i w ojczyźnie Volvo. Czasem miejsca narodzin znanych aut są wyjątkowo zaskakujące. Poznaj BMW z RPA, Renault z fabryki Alfy Romeo, Buicka ze Śląska i sześć innych sensacyjnych przypadków.

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Kultowe Renault R4 – ma 60 lat i ciągle jest atrakcyjne

Kultowe Renault R4 – ma 60 lat i ciągle jest atrakcyjne

Oto bardzo ciekawa historia samochodu Renault R4 – modelu, który skończył właśnie 60 lat. "Czwórka" była odpowiedzią na starszego o kilkanaście lat Citroena 2 CV. Zmotoryzowała Francję, szczególnie tę prowincjonalną i wiejską, produkowana była przez ponad 30 lat, powstało 8 milionów 135 tys. 424 egzemplarzy w kilkudziesięciu odmianach i wariantach. To auto zasługuje na bliższe poznanie.

Renault 4 przerobione na mobilną altankę. Szezlong pierwsza klasa!

Renault 4 przerobione na mobilną altankę. Szezlong pierwsza klasa!

Francuzi świętują 60. urodziny kultowego Renault 4. A że robią to w dość nietypowy sposób? Może i charakterystyczna "czwórka" stała się teraz mobilną altanką (lub – jak kto woli – meblem ogrodowym), ale wciąż porusza się o własnych siłach.

Renault ma 120 lat

Renault ma 120 lat

Renault obchodzi 120-lecie istnienia firmy. Wszystko zaczęło się w 1898 r. od szopy w ogrodzie, gdzie 19-letni Louis Renault zbudował pierwszy samochód.

Samochody dla ludu - Mini kontra Renault 4 GTL, Volkswagen 1200 L i Citroen 2 CV 6

Samochody dla ludu - Mini kontra Renault 4 GTL, Volkswagen 1200 L i Citroen 2 CV 6

Mini, Renault „czwórka”, Citroën 2CV i VW Garbus są proste w konstrukcji i przystępne cenowo. Niegdyś zmotoryzowały niejedną nację, jednak im dłużej i wierniej służyły, tym mniej uwagi poświęcali im właściciele. Zebranie tego kwartetu dziś w takim stanie wcale nie było łatwe...

Renault 4 GTL - więcej możliwości

Renault 4 GTL - więcej możliwości

W latach 50. Renault chciało budować samochody takie jak... dżinsy – uniwersalne, wytrzymałe i funkcjonalne. Co z tego wyszło? „Czwórka”, czyli pierwszy mikrovan w historii

Łódzki żandarm - Kupujemy Renault 4

Łódzki żandarm - Kupujemy Renault 4

Samochód wydaje się wyjątkowo drogi, ale po przyjrzeniu się mu z bliska widać, że cena ma uzasadnienie. Jeśli szukasz auta, którego nie trzeba od razu naprawiać, to ta oferta jest dla ciebie

Renault 4 - francuskie auto dla ludu

Renault 4 - francuskie auto dla ludu

Ten samochód już fabrycznie nie był idealny, głównie z powodu niedopracowanych detali oraz niskiej jakości wykonania. Miał jednak swój urok, który potrafił zjednać liczne rzesze miłośników.

7 samochodów marzeń sprzed lat

7 samochodów marzeń sprzed lat

W czasach naszego dzieciństwa Polonez czy VW Golf wzbudzały nieskrywany zachwyt. Samochody były tak absurdalnie drogie, że na takie „fury” mogli sobie pozwolić nieliczni. Okazuje się, że dziś te pojazdy stały się wcale nie tak drogimi youngtimerami. Może więc warto spełnić marzenia sprzed lat?

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test