Renault 4 był obok legendarnego Citroena 2CV autem, który zmotoryzował Francję. Choć największy konkurent tzw. „kaczki” pojawił się dopiero w 1961 roku, a więc aż 13 lat po debiucie 2CV, odniósł niebywały sukces. 4-ka była następcą dla modelu 4CV.
Szefowie Renault chcieli stworzyć niedrogi samochód który będzie nadawał się dla wszystkich i wszędzie, zarówno do miasta, jak i na wieś, dla singla i dla rodziny, dla kobiety i dla mężczyzny. Renault 4, zwane także R4 czy Renault 4L miało nieproporcjonalnie wysokie nadwozie, dzięki czemu jednak wysocy pasażerowie podróżowali w pełnej wygodzie. Wnętrze 4L jest definicją prostoty i minimalizmu. R4 wyposażono tylko w najbardziej niezbędne dodatki, jednak jeśli dla kogoś było to za dużo, Renault oferował także zubożoną wersję „ekonomiczną” – model „3”. Niestety niewielka różnica cenowa a spora różnica wykonania sprawiła, iż klienci chętnie wybierali 4-kę.
Renault 4 było przełomowym modelem z wielu powodów, jednak jednym z nich był fakt, iż był to pierwszy przednionapędowy pojazd Renault. Początkowo do napędu służył 0,7-litrowy silnik 4-cylindrowy generujący zaledwie 24 KM, co przy masie ok 600 kg było w zupełności wystarczające. Następną jednostką był 0,8-litrowy motor rozwijający od 27 do 34 KM. Ostatnią nowością, w 1978 roku, był 1,1-litrowy silnik o mocy 34 KM. W 1967 roku odbył się pierwszy lifting R4 – auto otrzymało nową atrapę chłodnicy, zderzak, deskę rozdzielczą, a zamiast 3-biegowej skrzyni manualnej zaczęto używać 4-stopniowej skrzyni.
W 1974 roku po raz kolejny zmieniono grill, jednak tym razem chromowany został zastąpiony przez plastikowy. 4 lata później dokonano ostatnich zmian – zastosowano wydajniejszy układ hamulcowy, klejoną przednią szybę, nową deskę rozdzielczą oraz 3-punktowe pasy bezpieczeństwa. W 1992 roku zakończono ostatecznie produkcję Renault 4, a przez cały okres produkcji z fabryk wyjechało przeszło 8 mln egzemplarzy.