Grupa Renault zdołała zrealizować wyznaczony sobie cel polegający na zwiększeniu udziału w rynku światowym.

Wzrost produkcji zaplanowany na rok 2009, a także odnowienie gamy pozwoliły zwiększyć penetrację rynku w drugim półroczu i zakończyć rok wzrostem udziału w rynku.

W sektorze pojazdów osobowych i użytkowych łącznie Grupa Renault zwiększyła swój udział w rynku do 3,7 % (+ 0,1 %). Na rynku światowym, na którym zanotowano spadek o 4,7 %, wyniki Grupy zmniejszyły się jedynie o 3,1 % (wielkość sprzedaży: 2,309 mln samochodów).

W sektorze pojazdów osobowych udział Grupy Renault w rynku wynosił 4,3 %, czyli zwiększył się o 0,2 %. Na rynku światowym, na którym zanotowano spadek o 4,2 %, sprzedaż koncernu wzrosła o 0,7 % (wielkość sprzedaży: 2,032 mln samochodów).

Marka Renault ponownie zajęła trzecie miejsce w Europie Zachodniej, głównie dzięki sukcesowi rodziny Mégane i Twingo.

Na rynku pojazdów użytkowych marka Renault zajmuje w Europie Zachodniej pozycję lidera od 1998 roku.

Marka Dacia zanotowała wzrost sprzedaży o 91 % (214 500 samochodów) w Europie, jej penetracja rynku kształtowała się na poziomie 1,3 %. We Francji Dacia wkroczyła do dziesiątki najlepszych marek samochodowych.

Renault Samsung Motors zwiększył o 0,8 % swój udział w rynku (9,3 %), a jego sprzedaż wzrosła o 31 %. W ten sposób Korea Południowa stała się trzecim co do wielkości rynkiemkoncernu w 2009 roku.

Po raz pierwszy od dziesięciu lat, w związku z załamaniem na niektórych rynkach, m.in. w Rosji i Rumunii, Grupa Renault zanotowała spadek sprzedaży poza Europą, choć udało jej się utrzymać sprzedaż globalną poza Europą na poziomie 34 %.

Wyniki na 15 największych rynkach

Piętnaście największych rynków reprezentuje 85 % całości sprzedaży Grupy.

Na zakończenie 2009 roku na jedenastu z nich zanotowano wzrost udziałów w rynku (na koniec czerwca zanotowano wzrost na ośmiu), jeden utrzymuje się na stabilnym poziomie, a na trzech obserwuje się spadek.

Region Europa: Grupa zyskuje 0,7 % udziału w rynku pojazdów osobowych, z czego 1,5 % w drugim półroczu.

Pojazdy osobowe + pojazdy użytkowe: na rynku, na którym spadek wyniósł 4,5 %, udział w rynku Grupy Renault wzrósł do 9,5 % (+ 0,6 %).

Pojazdy osobowe: na rynku, na którym spadek wyniósł 0,9 %, Renault zwiększyło sprzedaż o 7,4 %, a jego udział w rynku wzrósł do 9 % (+ 0,7 %). Od maja 2009 roku obserwuje się comiesięczny wzrost udziału koncernu w rynku samochodów osobowych w porównaniu do roku 2008.Marka Renault odzyskuje trzecią pozycję w rankingu marek w Europie Zachodniej.

Pojazdy użytkowe: na rynku, na którym spadek wyniósł 30,1 %, sprzedaż Grupy Renault zmniejszyła się o 24 %. Udział koncernu w rynku wzrósł o 1,2 % do poziomu 15,2 %. Marka Renault zachowała pozycję lidera w Europie Zachodniej.

Dane w podziale na kraje

Pojazdy osobowe plus użytkowe:

Europa

• We Francji: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 0,6 % (do 26 %) przy wzroście sprzedaży o 7,3 %. Udział koncernu w rynku wzrósł pomimo spadku bezpośredniej sprzedaży leasingodawcom o blisko 16 000 samochodów. Penetracja rynku wzrosła o 0,6 % dzięki wzrostowi o 0,9 % na rynku pojazdów osobowych oraz wzrostowi o 1,1 % na rynku pojazdów użytkowych.

• W Niemczech: koncern zyskał 1 % udziału w rynku (udział w rynku rzędu 6 %) dzięki programom złomowania oraz sukcesowi Dacii (wielkość sprzedaży koncernu wzrosła o 45,1 %). To najlepszy wynik w ciągu ostatnich sześciu lat.

• We Włoszech: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 0,4 % (udział w rynku rzędu 5,3 %) przy wzroście sprzedaży o 5,3 %.

• W Hiszpanii: udział w rynku wzrósł o 0,6 %. Udział w rynku osiągnął wartość 10,9 % dzięki sukcesowi odnowionej rodziny Mégane. Marka Renault zajmuje pierwsze miejsce w sektorze samochodów osobowych.

• W Belgii: udział koncernu w rynku wzrósł o 0,9 %, kształtując się tym samym na poziomie 11,1 %. Marka Renault zajmuje pierwsze miejsce w Belgii – jej udział w tamtejszym rynku wynosi 10,3 %.

• W Szwajcarii: udział koncernu w rynku wzrósł o 0,9 %, kształtując się tym samym na poziomie 7,3 %. Marka Renault zajmuje drugie miejsce w Szwajcarii – jej udział w tamtejszym rynku wynosi 6,3 %.

• W Zjednoczonym Królestwie, w związku z niekorzystnym parytetem, koncern stracił 1,1 % udziału w rynku, który spadł tym samym do 3,4 %. Plan powiększania udziału w rynku, którego realizację rozpoczęto latem, pozwolił jednak zakończyć rok na lepszym poziomie – penetracja rynku w ostatnim kwartale wyniosła 4,8 %.

• Marka Renault jest liderem w Portugalii, gdzie ma 11,9 % udziału w rynku.

Region poza Europą

Grupa notuje poprawę wyników na większości dużych rynków międzynarodowych, na których działa.

• Korea Południowa: kraj ten stał się trzecim co do wielkości rynkiem koncernu Renault. Udział koncernu w tamtejszym rynku wyniósł 9,3 % (+ 0,8 %). Sprzedano o 31 % więcej nowych samochodów, a wzrost na rynku wyniósł 20 %. Sprzedaż Renault Samsung Motors wzrosła w Korei o 31 %, co oznacza wzrost udziału w rynku pojazdów osobowych o 0,8 % do 10,8 %. SM3 i SM5 znalazły się w pierwszej dziesiątce pod względem wyników sprzedaży w Korei.

• W Rosji: udział koncernu w rynku wzrósł o 1,3 % (do 5,0 %). Dzięki sukcesowi, jaki odniosła Dacia Logan, Renault zyskało na rosyjskim rynku piątą pozycję w rankingu.

• Na Ukrainie: udział w rynku wzrósł o 1 % (do 4 %).

• W Rumunii: na rynku, na którym nastąpił bardzo duży spadek (- 53,7 %), koncern umocnił się na pozycji lidera, zwiększając swój udział w rynku o 1,6 % do 35,9 %. Dacia zajmuje na rynku pierwsze miejsce dzięki modelom Dacia Logan i Dacia Sandero. Renault plasuje się wśród Top 10 marek na pozycji piątej z modelami Symbol i Mégane.

• W Algierii: wzrost udziału w rynku wyniósł 6,4 % (udział koncernu w rynku podskoczył tym samym do 24 %), liczba sprzedanych nowych samochodów wzrosła o 29,4 %, choć na całym rynku zanotowano spadek o 5,2 %. Renault zajmuje pozycję lidera na rynku dzięki modelowi Symbol, który jest najlepiej sprzedającym się samochodem. Dacia zajmuje na rynku szóstą pozycję.

• W Maroku: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 5,9 % (do 34,1 %) przy wzroście sprzedaży o 8,4 %, choć spadek na rynku wyniósł 10,3 %. Renault zajmowało pierwszą pozycję na rynku, a Dacia drugą. Najlepiej sprzedającym się samochodem w tym kraju była Dacia Logan.

• W Republice Południowej Afryki spadek na rynku wyniósł 26,5%. Koncern Renault zanotował mimo to wzrost o 67,2% dzięki rozpoczęciu w tym kraju produkcji Dacii Sandero. Udział koncernu w rynku wyniósł 2,1 % (+ 1,2 %).

• W Argentynie: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 0,4% (do 12,4 %) dzięki planowi rozwoju sprzedaży, wdrażanemu od początku roku. Na rynku, na którym spadek wyniósł 14,3 %, Renault radziło sobie lepiej – jego sprzedaż zmniejszyła się o tylko 11,7 %.

• W Kolumbii: koncern zanotował wzrost udziału w rynku o 2,8 % (do 16,4 %) dzięki sukcesowi Dacii Sandero (Dacia Logan zajęła pod względem sprzedaży drugie miejsce na rynku, a Sandero trzecie). Wielkość sprzedaży Renault wzrosła w porównaniu z 2008 rokiem o 1,9 %, choć spadek na rynku kolumbijskim wyniósł 15,6 %.

• W Turcji: udział koncernu w rynku pojazdów osobowych + pojazdów użytkowych utrzymał się na tym samym poziomie, tj. 14,9 %. Na rynku pojazdów osobowych udział w rynku marki Renault zwiększył się o 1,1 % do 16,1 %.

• W Brazylii: koncern ustanowił w tym kraju nowy rekord sprzedaży, sprzedając prawie 118 000 samochodów. Wielkość sprzedaży wzrosła o 2,1 %. Mimo to koncern nie odczuł bardzo dynamicznego wzrostu na tym rynku, na którym padł nowy rekord w postaci 3 milionów sprzedanych samochodów. Udział koncernu w rynku spadł o 0,4 % do 3,9 %.

• W Iranie wzrost wyników koncernu zahamowały problemy finansowe z miejscowymi partnerami. Udział koncernu w rynku wyniósł 2,7 %, a sprzedaż spadła o 34 %.

Najważniejsze produkty w 2009 roku

W 2009 roku kontynuowano odnawianie gamy koncernu Renault.

Powiększyła się rodzina Mégane, do sprzedaży wprowadzono Clio III faza 2 oraz Fluence.

Gama I

• Twingo, który we Francji zajmuje pierwsze miejsce, w Europie pod względem sprzedaży jest trzeci w swojej kategorii. Clio z kolei zajmuje w Europie w swoim segmencie miejsce piąte.

• W 2009 roku w Europie sprzedaż nowych Twingo wzrosła o 33,6 %. W 2009 roku sprzedano prawie 175 000 nowych Twingo, dzięki czemu model zdobył 9,9 % udziału w rynku w swoim segmencie. We Francji Twingo jest niezaprzeczalnym numerem jeden w swoim segmencie. Ma 30,5 % udziału w rynku w swoim segmencie i w stosunku do roku 2008 jego sprzedaż wzrosła o 64,3 %. W Belgii model zajmuje w swoim segmencie pierwsze miejsce, a w Niemczech trzecie.

Gama M1

• Rodzina Mégane zajmuje na rynku europejskim trzecią pozycję w swoim segmencie. Jest liderem w swoim segmencie na rynku francuskim (gdzie sprzedano ponad 153 000 nowych samochodów z tej rodziny). Mégane zajmuje w swoim segmencie pierwsze miejsce nie tylko we Francji, ale również w Belgii i w Portugalii.

• Od listopada 2008 roku Nowy Mégane Sedan i Coupé zdążyły odnieść duży sukces zarówno w sieci salonów, jak i wśród klientów. Odnowione modele z rodziny Mégane odniosły na rynku zamierzony efekt dzięki wprowadzeniu do sprzedaży w 2009 roku modeli Scénic i Grand Scénic.

• Scénic jest najlepiej sprzedającym się samochodem jednobryłowym w Europie.

Pojazdy użytkowe

• Dzięki jednej z najszerszych gam pojazdów użytkowych w 2009 roku, marka Renault umocniła pozycję lidera na rynku pojazdów użytkowych w Europie Zachodniej, zajmowanej od 1998 roku: sprzedaż tych pojazdów w ubiegłym roku wyniosła 196 100 sztuk.

• Gama Dacii znalazła dla siebie klientów i zapewniła koncernowi dodatkowy wzrost wyników sprzedaży.

• Obecna sytuacja rynkowa mocno dotknęła sektor samochodów dostawczych; mimo to koncernowi udało się zwiększyć swój udział w rynku dzięki wysokiej jakości produktów i usług przeznaczonych dla firm.

Gama Entry

• Gama Entry jest prawdziwą siłą napędową rozwoju koncernu, a prawdziwym atutem okazała się w Europie, gdzie Dacia wyprzedziła prognozowane zapotrzebowania klientów. Dacia stała się jednym z najważniejszych uczestników świata motoryzacji.

• Samochody należące do gamy są produkowane w ośmiu krajach (Rumunia, Rosja, Kolumbia, Maroko, Iran, Indie, Brazylia, Republika Południowej Afryki) i sprzedawane w 86 krajach pod dwiema markami, Renault i Dacia.

• Rok 2009 umocnił sukces Gamy Entry: pod obiema markami Renault i Dacia sprzedano 533 500 samochodów, co oznacza wzrost sprzedaży o 4,5 %.

Podsumowanie i prognozy na 2010 rok

Udział koncernu w rynku światowym wzrósł do poziomu 3,7 %.

Pod koniec 2009 roku na piętnaście największych rynków koncernu, reprezentujących 85 % jego sprzedaży, na jedenastu rynkach nastąpił wzrost udziału w rynku, na jednym wyniki utrzymały się na stabilnym poziomie, na trzech zaś nastąpił spadek. Wzrost na rynku został spowolniony i tak też będzie zapewne w 2010 roku.

W Europie koncern będzie więc działał na rynku, na którym spadek sprzedaży wyniesie 8–10 %. Pozytywne skutki pomocy rządowej będą miały się ku końcowi, a sytuacja w przemyśle motoryzacyjnym pozostanie nadal napięta. Koncern zamierza nadal zwiększać udział w rynku, czyli kontynuować dobrą passę z drugiego półrocza 2009 roku oraz dbać jednocześnie o realizację celów finansowych.

Udział koncernu w rynku w sektorze pojazdów osobowych:

KrajZmiany udziału w rynkuUdział w rynkuFrancja+ 0,9%25%Niemcy+ 1,2%5,9%Włochy+ 0,5%5,2%Hiszpania+ 1,0%10,3%Belgia+ 0,8%10,7%Szwajcaria+ 0,8%6,7%Portugalia- 0,1%11,9%Zjednoczone Królestwo- 1,0%3,2%