- Aż 40 proc. kierowców skarży się, że ich światła świecą źle lub za słabo
- Niektórzy próbują poprawić ich wydajność montując retrofity LED – problem w tym, że to rozwiązanie jest w Polsce nielegalne
- Wiele z takich zestawów nie tylko poprawia jakość oświetlania drogi, ale także oślepia innych kierowców
- ITS przekonuje, że są na rynku zestawy, które faktycznie działają i są bezpieczne - trzeba je jednak wcześniej specjalistycznie przebadać w połączeniu z konkretną lampą
Jak tanio poprawić wydajność świateł w starszych autach i tych, w których konstrukcyjnie świecą słabo? Coraz więcej kierowców, w tym także zawodowych, montuje tzw. retrofity LED, czyli zastępuje zwykłe żarówki halogenowe o wiele jaśniej świecącymi zamiennikami wykonanymi w technologii LED. Możliwe, że kierowcy odczuwają znaczną poprawę wydajności i zasięgu reflektorów, ale pojawia się jeden poważny problem. Montaż retrofitów LED jest w Polsce nielegalny. Jak twierdzi ITS, to nie jedyna wada tego rozwiązania.
Niestety, problem oślepiania na polskich drogach jest poważny! Z danych ITS wynika, że aż 98 proc. polskich kierowców doświadcza oślepiania przez inne samochody, a 40 proc. skarży się, że ich światła świecą źle lub za słabo.
Są też retrofity, które można zalegalizować
Z drugiej strony eksperci z ITS dają nadzieję, że retrofity nie są na skreślonej pozycji. Jednak aby wybrać zestawy, które są bezpieczne (nie oślepiają) i rzeczywiście poprawiają komfort jazdy w nocy, przed dopuszczeniem do ruchu taki zestaw powinien być bardzo dokładnie przebadany.
ITS ma pomysł jak zalegalizować retrofity
Instytut Transportu Samochodowego zaproponował rozwiązanie znacznie prostsze i bardziej uniwersalne, czyli badanie konkretnej pary zamiennik-reflektor już na pojeździe za pomocą analizatora świateł. Dzięki niemu można by w serwisie lub na stacji kontroli pojazdów szybko i precyzyjnie zmierzyć całą wiązkę świetlną wychodzącą ze zmodyfikowanego reflektora.
Takie badanie, udokumentowane potwierdzonym wydrukiem, jeśli dałoby wynik pozytywny, mogłoby w przyszłości upoważniać do poruszania się po drogach publicznych pojazdem wyposażonym w zamienniki LED. Oczywiście po urzędowym dopuszczeniu takiej procedury i z obowiązkiem posiadania oraz okazywania potwierdzenia badania przy każdej kontroli.