Początkowo było to podstawowe wyposażenie jak skuteczne zagłówki czy bezpieczne zawieszenie. Potem dołączyły nadwozie absorbujące energię zderzenia, poduszki powietrzne oraz ABS.

W 1998 roku zastosowano elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), który do dzisiaj w niebezpiecznych sytuacjach pomaga kierowcom zachować kontrolę nad samochodem.

Kolejne nowoczesne systemy asystujące zainicjowały prawdziwą rewolucję w dziedzinie bezpieczeństwa – od systemu awaryjnego hamowania w mieście (z funkcją City), który rozpoznaje zagrożenie w ruchu miejskim i zapobiega kolizji, aż do czujnika Blind-Spot, dzięki któremu tzw. „martwy punkt” przestaje być źródłem ryzyka podczas jazdy.

Te systemy zastosowano w VW Golfie w ciągu 40 lat:

- napęd na przednie koła – Golf I, 1974 r.

- automatyczne, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa oraz zagłówki we wszystkich wersjach auta – Golf I, 1976 r.

- system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) – Golf II, po raz pierwszy w wersji „syncro”, 1986 r.

- poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera – Golf III, 1992 r.

- ABS seryjny we wszystkich wersjach modelu – Golf III, 1996 r.

- elektroniczny system stabilizacji pojazdu (ESC) – Golf IV, 1998 r.

- asystent hamowania – Golf IV, 1999 r.

- ESC, seryjny we wszystkich Golfach dostępnych w Niemczech – Golf IV, 1999 r.

- pedały niepowodujące urazów kończyn w razie zderzenia (COF) – Golf V, 2003 r.

- automatyczny system regulacji odstępu od poprzedzającego pojazdu, poduszka powietrzna chroniąca kolano kierowcy – Golf VI, 2008 r.

- aktywny tempomat ACC z systemem Front Assist i funkcją hamowania awaryjnego w mieście (City) – Golf VII, 2012 r.

- system automatycznego hamowania po kolizji, system aktywnej ochrony pasażerów (PreCrash) – Golf VII, 2012 r.

- czujnik Blind-Spot z asystentem wspomagającym wyjazd z miejsca parkingowego – Golf Sportsvan, 2014 r.