Przykładowo, użycie opon radialnych zamiast diagonalnych może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10-15 proc.. Duża część energii uzyskanej ze spalania paliwa w maszynach rolniczych zużywana jest na przemieszczanie po polu – kluczowe jest, aby energię tę wykorzystać jak najefektywniej. Źle dobrane bądź nieprawidłowo eksploatowane ogumienie może skutkować utratą przyczepności i sprawi, że pojazd będzie się ślizgać po miękkim podłożu. Taki sam efekt powoduje nieodpowiednie ciśnienie w kołach – co dodatkowo wpływa na ich szybsze zużywanie.

Jak wynika z badań, po przekroczeniu 50 proc. procent zużycia klocków na oponie, pojawiają się największe spadki sił trakcyjnych – wartość ta jest także uznawana za graniczną, jeżeli chodzi o żywotność ogumienia w maszynach rolniczych. Dalsze ścieranie bieżnika negatywnie wpływa na ekonomię jazdy – zarówno po miękkim gruncie, jak i po utwardzonych drogach. Zużyta opona skutkuje wzrostem uślizgu i niepotrzebnym zużyciem paliwa, które nie przekłada się na efektywne przemieszczanie po polu. Również na asfalcie – z powodu wzrostu tarcia o podłoże – brak bieżnika powoduje większe spalanie.

Ciśnienie to kolejny ważny parametr w kołach, który wpływa na spalanie w trakcie jazdy po nieutwardzonym terenie. W tym przypadku niższe ciśnienie w oponach pozwala uzyskać optymalną przyczepność pojazdu i zredukować poślizg. Idealnie nadają się do tego opony radialne – ich budowa powoduje, że odkształcają się w odpowiedni i kontrolowany sposób, zwiększając tym samym pole odcisku w glebie. Dzięki temu powierzchnia, po której porusza się pojazd z takim ogumieniem ugniatana jest w mniejszym stopniu, a właściwości trakcyjne opony wzrastają.

Do najważniejszych przyczyn, które wpływają na szybsze zużywanie się bieżnika w oponach rolniczych należą: nieprawidłowa zbieżność – zła geometria kół przyspiesza ścieranie się opon, szczególnie przednich, luzy na drążkach/zużyte łożyska zwrotnic – skutkuje to niewłaściwym nachyleniem kół w stosunku do podłoża zła geometria kół przyspiesza ścieranie się opon, szczególnie przednich oraz źle dobrane ciśnienie – dobrane powinno być do typu podłoża, aby uzyskać optymalną przyczepność, co przekłada się na niższe zużycie paliwa.