Biorąc pod uwagę wyniki skumulowane sprzedaż samochodów wyniosła 56 567 sztuk, o 26,3 procent więcej niż rok wcześniej.

W okresie dwóch pierwszych miesięcy bieżącego roku sprowadzono do Polski z innych krajów Unii Europejskiej 155 278 samochodów używanych, o niemal 15 procent więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów, deklarowana wartość samochodu sprowadzonego z Unii Europejskiej wyniosła7 773 złote, a wartość zapłaconego podatku akcyzowego 554 złote.

Liderem rynku jest Toyota, której samochody kupiło 6 309 klientów, o 5,9 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugiej pozycji uplasowała się Skoda (5 830 aut - wzrost o 4,3), a na trzecim Opel (5 392 - plus 23,2 proc.). Tuż za podium znalazł się Fiat (5 175 osób - plus 23,2 proc.). Wszyscy wymienieni wyżej producenci odnotowali spadek udziału w polskim rynku, poczynając od Toyoty – z 13,3 do 11,2 proc., poprzez Skodę – z 12,5 do 10,3 proc., po Opla – z 9,8 do 9,5 proc. i Fiata – z 9,4 do 9,2 proc.

Dalsze miejsca zajmują: Volkswagen (4 077 - plus 65,7 proc - rynek 7,2 proc.), Renault (3 414 - plus24,5 proc.), Ford(3 392 - plus 7,4 proc), Peugeot (3 179 - plus 7,5 proc.), Citroen (2 763 - plus 18,5 proc.) i Honda (2 600 - plus 49,3 proc.).

W drugiej dziesiątce największym tempem wzrostu wyróżniają się (Kia - 11. lokata - 2 046 - plus 111,6 proc.), Hyundai (15. lokata - 1 408 - plus 157,4 proc), Mitsubishi (21. lokata - 488 aut - plus 101,7proc.), Lexus (30. lokata - 75 - plus 102,7 proc) i Smart (37. lokata - 17 aut - 466,7 proc.).

Spośród 43 marek dostępnych obecnie na polskim rynku aż 32 osiągnęły większą sprzedaż niż przed rokiem, a co istotne – tendencję rosnącą wykazało pierwszych 18 producentów, do których należy 94,59 proc. rynku.

Pojazdy używane

W gronie najpopularniejszych marek liderem pozostaje Volkswagen (32 tys. - plus11,0 proc.). Dalsze miejsca zajmują:Opel (21,5 tys. - minus 3,2 proc.),Ford (14 tys. - plus 4,4 proc.), Audi (12,2 tys. - plus 23,9 proc.), Renault (11,7 tys. - plus 21,3 proc.), Mercedes (7,5 tys. - plus 34,4 proc.), BMW (5,9 tys. - plus 17,3 proc.), Seat (4,6 tys. - plus 13,0% proc.), Peugeot (4,2 tys. - plus 24,5 proc.) i Fiat (4,1 tys. - plus 14,3 proc.).

Średni rok produkcji sprowadzonych w 2008 roku do Polski aut używanych to 1999.

Pojazdy luksusowe

Utrzymuje się rosnący trend sprzedaży nowych samochodów klasy Premium w tym roku salonu opuściło w Polsce 2 541 sztuk aut, o 17,9 proc. więcej niż przed rokiem.

Liderem jest obecnie Volvo, który opanował 24,4 proc. segmentu, sprzedając 620 swoich aut (plus 13,8 proc.). na kolejnych miejscach znajdują się: BMW (561 - plus 48,4 proc. - udział 22,1 proc.), Audi (530 aut - minus 4,5 proc. - 20,9 proc.) i Mercedes (522 auta- plus 18,9 proc -20,5 proc.).

Rekordowy wzrost sprzedaży odnotowały samochody marki Lexus (75 - plus 102,7 proc. - 3,0% proc. udziału).

Źródło: Samar