Gdy na rynku pojawia się zupełnie nowy model, koncern stara się, aby jak najszybciej spełnił warunki wzoru Lisaka i otrzymał homologację na auto ciężarowe. Niestety, jak przyznaje Tomasz Tonder, rzecznik prasowy Volkswagena w Kulczyk Tradex, procedury te niekiedy trwają bardzo długo. Tak było w przypadku jednego z liderów segmentu D - Volkswagena Passata, który w wersji Variant (kombi) dopiero w październiku wszedł do oferty jako auto z kratką. Tymczasem dni osobowych ciężarówek są już policzone.

Kratka napędzi sprzedaż

Od stycznia 2010 r. najprawdopodobniej nie będzie można już odliczać VAT od paliwa do nich. Za kolejnych kilka miesięcy można się też spodziewać zawieszenia prawa od odpisywania VAT zawartego w cenie samochodów z kratką. Dlatego pod koniec roku może czekać nas szaleństwo zakupowe aut z kratką, porównywalne do tego z marca i kwietnia 2004 r., czyli ostatnich miesięcy przed wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Wtedy też zmieniały się przepisy w odliczeniach VAT-u.

Przypomnijmy, że sprzedaż nowych aut osobowych, w tym głównie tych z kratką, w kwietniu 2004 r. sięgnęła ponad 45 tys. sztuk. Wynik wydaje się poza zasięgiem, ale popyt na auta z kratką w ostatnim kwartale br. może wywindować sprzedaż o średnio miesięcznie nawet 10 tys. sztuk więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, czyli w grudniu, do prawie 40 tys. sztuk.

Ponad 120 aut bez VAT

Po liczbie oferowanych na rynku modeli z homologacją ciężarową można wnioskować, że koncernom kratka się opłaca. Aktualnie przedsiębiorcy, nie licząc tradycyjnych furgonów (w tym osobowych) i pikapów, mogą wybierać spośród ponad 120 modeli osobowych z homologacją na ciężarowe i liczba ta stale rośnie.

Największy wybór klienci mają w segmencie aut terenowych i SUV-ów - aż 41 modeli oraz w segmencie vanów (w tym mikro-, mini- i kombi-) - 27 modeli. Warto zauważyć, że każda licząca się w sprzedaży flotowej marka posiada auta z kratką w najpopularniejszych segmentach: B, C i D. Niektórzy producenci postarali się nawet o homologację jednego modelu w kilku wersjach nadwozia, jak np. Kia Cee’d, czy Skoda Fabia, które dostępne są jako hatchbacki 3- i 5-drzwiowe oraz kombi.

Innym magnesem może być oferta jednego modelu, ale w wersji 2- lub 4-osobowej, jak np. Ford Fusion. Kto chce więc liczyć się na rynku, musi dostosować ofertę do konkurencji. Tomasz Tonder przyznaje, że VW Passat stracił w oczach wielu klientów z uwagi na wcześniejszy brak kratki, a z kolei sprzedaż VW Tiguan bardzo skoczyła po wprowadzeniu wersji ciężarowej tego modelu.

Czy kratka skończy się równie szybko, jak się zaczęła, przekonamy się pod koniec roku.

W poniższej tabeli prezentujemy najtańsze propozycje aut z kratką w poszczególnych klasach:

Klasa Model Cena netto od [zł]
Klasa mini Fiat 600 22 951
Auta małe Skoda Fabia 30 738
Kompakty Hyundai i30 40 164
Klasa średnia Skoda Octavia kombi 41 041
Klasa średnia premium Mercedes Klasa C kombi 109 377
Klasa średnia wyższa Skoda Superb 66 803
Terenowe i SUV-y Kia Sportage 58 525
Vany Skoda Roomster 40 000
Kombivany Dacia Logan MCV 33 648