Finał europejski odbędzie się już 6-7 maja 2010 roku na niemieckim torze wyścigowym w Lausitz i wystartuje w nim 221 studenckich zespołów z całej Europy.
Celem było zaprojektowanie pojazdu, który może pokonać najdłuższy dystans na zaledwie jednym litrze paliwa. W tegorocznej edycji Shell Eco-marathon Europe wystartują zespoły studentów z 24 państw. Po raz pierwszy w zawodach weźmie udział Ukraina. 221 konkurujących ze sobą pojazdów będzie napędzanych przez następujące typy energii: olej napędowy, etanol, GTL (gas-to-liquid), wodór, propan butan (LPG - liquefied petroleum gas), benzynę lub energię słoneczną.
W 2010 roku 31 procent wszystkich pojazdów wystartuje w ramach kategorii UrbanConcept, co w porównaniu do roku 2009 stanowi wzrost o 15 procent. Z Polski, w tej kategorii wyzwanie podejmą dwa zespoły – z Politechniki Gdańskiej oraz z Politechniki Warszawskiej. Ich pojazdy to: Mietek i Mikrus. Z kolei polskie Prototypy to: Kropelka i Hussar – z Politechniki Warszawskiej oraz pojazd z napędem elektrycznym z Politechniki Lubelskiej.
Poza wyzwaniem akademickim i technicznym, Shell Eco-marathon to wydarzenie, które pomaga promować wśród studentów takie wartości, jak praca zespołowa. Przygotowanie oraz zagwarantowanie sobie startu wymaga dobrej organizacji, silnego ducha współpracy, oraz wspólnej odpowiedzialności wśród wszystkich członków zespołu.
Jak komentuje Matthias Bichsel, dyrektor ds. Projektów i Technologii w Royal Dutch Shell oraz Patron Shell tegorocznej edycji Shell Eco-marathon Europe: „Pomysłowe projekty i nowatorskie technologie, które studenci tworzą na potrzeby tego programu, być może nie wszystkie zamienią się w rozwiązania, które wejdą w końcu na rynek. Jednak nie to ma znaczenie: konkurencja pomaga promować ten rodzaj innowacyjności i lateralnego myślenia, które są niezbędne, by stanąć do naszego wspólnego wyzwania. Studenci, którzy uczestniczą w Shell Eco-marathon Europe są inspiracją dla nas wszystkich.”
W roku 2010 Shell Eco-marathon po raz pierwszy staje się prawdziwie globalną inicjatywą, gdyż zawody odbywać się będą w Europie, w Ameryce, a także – po raz pierwszy – w Azji. W tym roku wystartuje w nich około 5 tysięcy studentów i ich profesorów z całego świata. Obecnie zarejestrowano już 393 pojazdy, pochodzące z 316 szkół. W sumie do dziś 42 kraje wystawiły swoje reprezentacje.
Polskę w zawodach reprezentuje 5 pojazdów:
• Kropelka – SKAP, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej,
• Mikrus – SKAP, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej,
• Hussar – Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej
• Elektra - Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej
• Mietek – Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej