Rozpoczęło się końcowe odliczanie dla ponad 3 tysięcy studentów i uczniów szkół średnich w Europie. Do rozpoczęcia wyścigu zostało już niecałe trzy miesiące, a 221 załóg z 24 państw buduje swoje pojazdy, które mają ustanawiać nowe rekordy wydajności podczas Shell Eco-marathon Europe.

Olga Chojnacka z zespołu SKAP 1, która ponownie uczestniczy w zawodach, tak komentuje ich wybór: Dla naszego zespołu to już piąty start, jesteśmy więc doświadczonym zespołem. Ale każda kolejna edycja, to kolejne wielkie doświadczenie. Cieszę się, że w tym roku poza naszymi dwoma zespołami z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej dołączył trzeci z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych oraz dwa nowe z Politechniki Lubelskiej i Gdańskiej.

Polecamy w RoadLook.pl

Mniej paliwa, większe odległości

Historia Shell Eco-marathon liczy już ponad 25 lat. Od samego początku celem tego wydarzenia było zaprojektowanie i zbudowanie pojazdu, który może pokonać jak najdłuższy dystans, wykorzystując przy tym jak najmniej paliwa.

W historii zawodów ustanowiono już wiele znaczących rekordów, a rok 2009 - kiedy obchodziliśmy 25 rocznicę tej imprezy i jednocześnie zorganizowano ją po raz pierwszy poza Francją - był kolejnym, w którym udało się po raz następny przekroczyć wcześniejsze granice.

Tor wyścigowy EuroSpeedway w Lausitz bez wątpienia udowodnił swoją wartość i okazał się doskonałym miejscem do ustanawiania nowych rekordów. Teraz okaże się czy zeszłoroczny imponujący wynik, czyli pokonanie odcinka o długości 3771 km (2343 mil) na jednym litrze paliwa, osiągnięty w kategorii prototypów, uda się jeszcze poprawić.

Tor wydaje się sprzyjać nowym rekordom, ale nie zapominajmy, że rekord wszechczasów 3836 km/l (2383 mil) utrzymuje się od 2005 roku!

Spotkanie futuryzmu z rzeczywistością miejską

Podczas zawodów ekipy mogą wystartować w dwóch kategoriach: w kategorii Prototyp, w której projekt skupia się na redukcji spalania i maksymalizacji wydajności, obserwujemy pojazdy o futurystycznych kształtach; i kategorii UrbanConcept, gdzie na linii startu ustawiają się bardziej konwencjonalne samochody, które swoim wyglądem przypominają pojazdy, do jakich jesteśmy już przyzwyczajeni. W edycji 2010 wystartują 153 prototypy oraz 68 samochodów UrbanConcept.

Obydwie kategorie obejmują szeroki zakres różnych typów paliwa, od takich paliw, jak olej napędowy i benzyna po paliwa alternatywne, takie jak etanol, GTL (gas-to-liquid), wodór, energia słoneczna, czy biopaliwa. Tak długo, jak załogi trzymają się zasad bezpieczeństwa, projekty pojazdów ograniczyć może tylko wyobraźnia uczniów i studentów.

Więcej niż tylko zawody

Poza wspaniałym wyzwaniem akademickim i technicznym, Shell Eco-marathon to wydarzenie, które pomaga promować wśród studentów takie wartości, jak praca zespołowa. Przygotowanie oraz zagwarantowanie sobie startu wymaga dobrej organizacji, silnego ducha współpracy, oraz wspólnej odpowiedzialności wśród wszystkich członków zespołu.

Jak komentuje Matthias Bichsel, dyrektor ds. Projektów i Technologii w Royal Dutch Shell oraz Patron Shell tegorocznej edycji Shell Eco-marathon Europe:

- Pomysłowe projekty i nowatorskie technologie, które studenci tworzą na potrzeby tego programu, być może nie wszystkie zamienią się w rozwiązania, które wejdą w końcu na rynek. Jednak nie to ma znaczenie: konkurencja pomaga promować ten rodzaj innowacyjności i lateralnego myślenia, które są niezbędne, by stanąć do naszego wspólnego wyzwania. Studenci, którzy uczestniczą w Shell Eco-marathon Europe są inspiracją dla nas wszystkich

Kolejny przełomowy rok

W roku 2010 Shell Eco-marathon po raz pierwszy staje się prawdziwie globalną inicjatywą, gdyż zawody odbywać się będą w Europie, w Ameryce, a także – po raz pierwszy – w Azji. W tym roku wystartuje w nich około 5 tysięcy studentów i ich profesorów z całego świata. Obecnie zarejestrowano już 393 pojazdy, pochodzące z 316 szkół. W sumie do dziś 42 kraje wystawiły swoje reprezentacje. Zespoły z Polski, które zakwalifikowały się do udziału w tegorocznym Shell Eco-marathonie:

• SKAP 1 – Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej,• SKAP 2 – Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów, Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej,• SiMR Team – Wydział Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej,• Team High Octane - Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej,• Mietek Team – Wydział Mechaniczny Politechniki Gdańskiej.