Logo
WiadomościAktualnościSięgać coraz wyżej

Sięgać coraz wyżej

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Renault swój najnowszy pojazd Formuły 1 zaprezentowało dwukrotnie. Po raz pierwszy samochód pokazano w Szwajcarii, a trzy dni później wyścigowy bolid wyjechał na tor Paul Ricard znajdujący się w pobliżu Marsylii.

Stało się tak za sprawą sponsora. Renault przedłużyło na cztery lata współpracę z koncernem tytoniowym Japan Tobacco, a jak wiadomo, reklama tych wyrobów jest zabroniona podczas imprez sportowych we Francji."Kończąc ostatni sezon startów na czwartym miejscu w klasyfikacji konstruktorów, zespół Renault F1 Team wypełnił swą misję i pokazał rywalom, że w przyszłości należy się z nim liczyć. Dziś jest gotowy do pokonania kolejnego etapu. Logiczne musi być ustawienie poprzeczki na wyższym poziomie. Na torze chcemy zbliżyć się do zespołów McLarena i Williamsa. W sezonie 2003 zamierzamy stanąć co najmniej cztery razy na podium. Program jest więc ambitny, jednak musimy wypełnić jego założenia, jeśli chcemy odegrać pierwszoplanową rolę w mistrzostwach roku 2004" - mówił podczas prezentacji nowego pojazdu zastępca dyrektora generalnego Renault Patrick Faure.Od przejęcia przez francuski koncern zespołu Benettona w 2001 roku jest to pierwszy samochód Formuły 1 skonstruowany całkowicie przez Renault. Powstał on w systemie dwuzmianowym - jedna ekipa projektantów pracowała nad modelem na sezon 2002, a druga zaczynała prace nad modelem na następny rok. Konstruowanie Renault R23 rozpoczęto już we wrześniu 2001. Pojazd właściwie był gotowy na jesieni ubiegłego roku. Dzięki temu zespół mógł wcześniej zacząć testy poszczególnych układów i podzespołów. 26 listopada 2002 samochód o hybrydowej budowie wyposażony w kadłub, silnik i skrzynię biegów w wersji przygotowanej do tegorocznych mistrzostw po raz pierwszy wyjechał na tor. "Priorytetem było jak najwcześniejsze stworzenie nowej mechaniki, by móc zapewnić jej sprawne działanie podczas pierwszych wyścigów. Następnie konieczne było pewne opóźnienie realizacji projektu aerodynamicznego, aby opracować jego optymalny kształt gwarantujący pełną skuteczność w działaniu. Nadwozie R23 będzie jeszcze ulegało pewnym zmianom w pierwszej części sezonu" - powiedział dyrektor techniczny Renault F1 Team Mike Gascoyne.Silnik nowego pojazdu tylko z wyglądu podobny jest do swego poprzednika. Jego wewnętrzna charakterystyka uległa głębokim zmianom. Zupełnie nowy jest układ uruchamiający zawory. Silnik RS23 ma większą moc i zużywa mniej paliwa.Nowe Renault R23 w wyścigach Formuły 1 poprowadzą Jarno Trulli i Fernando Alonso. Dla Włocha to już siódmy sezon w zawodach Grand Prix i drugi w Renault. Młody Hiszpan w F1 już zaliczył pierwsze starty. W roku 2001, po sukcesach w Formule 3000, reprezentował barwy teamu Minardi."To właśnie doświadczenie w Formule 1 jest decydujące. We wszystkich dziedzinach jestem dziś lepszym kierowcą niż w czasach mojego debiutu. Trudno sobie wyobrazić, że w wieku 29 lat zaliczam się do najbardziej doświadczonych zawodników na torze. Jestem więc dojrzałym kierowcą, a współpraca z Renault rozwija się bardzo korzystnie. Pozwoli mi to pokazać, na co mnie stać" - przed pierwszym startem sezonu 2003 powiedział Jarno Trulli. A tak o swych planach mówi Fernando Alonso: "W bieżącym sezonie chcę dobrze i systematycznie pracować. Przede wszystkim uczyć się. Jarno ma wiele doświadczenia w startach w Formule 1 i będę próbował z tego skorzystać. Chcę także korzystać z każdej nadarzającej się okazji do walki. Jednak celem numer jeden jest jak najlepsza lokata Renault".Kierowcami testowymi zostali Allan McNish i Franck Montagny. Szkot, znakomity zawodnik wyścigów długodystansowych, w minionym roku w Formule 1 ścigał się w zespole Toyoty. Francuz największe sukcesy odnosił w zawodach Formuł 3000 i Telefonica Nissan.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: