Logo

Siła legendy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W2000 r. Amerykanie kupili samochodów najwięcej w historii motoryzacji - ponad 17 milionów.

Siła legendy
Zobacz galerię (8)
Auto Świat
Siła legendy

Wprawdzie w grudniu rynek w USA się załamał, ale podczas salonu nikt nie dopuszczał myśli, by branża motoryzacyjna zmierzała ku kryzysowi. Wręcz odwrotnie! Przedstawiciele wielkiej trójki, a więc GM, Forda i DaimlerChryslera twierdzą, że firmy mają się dobrze, mimo przestojów, nadprodukcji i zapowiedzi likwidacji niektórych marek (Oldsmobile). Firmy japońskie, a szczególnie europejskie, przypuszczają coraz silniejszy atak ma pozycje amerykańskie w tak charakterystycznych dla tamtejszego rynku segmentach jak trucki i vany.Pod obstrzałem znalazł się też segment aut sportowych, m.in. za sprawą Por-sche, BMW, Nissana.Stany Zjednoczone są dowodem na to, że mamy z jednej strony do czynienia z globalizacją w produkcji, zarządzaniu i finansach, a z drugiej z wyraźnym określaniem cech i stylu poszczególnych rynków. Samochody amerykańskie muszą być większe, z mocniejszymi silnikami, o wyraźnym stylu. I takie auta oglądaliśmy w Detroit. Nie był to salon obfitujący w premiery popularnych modeli. Chyba że do popularnych zaliczymy Mercedesa klasy C i nowego Jeepa.Niemniej są tostandar-dy ame-rykań-skie. Na-tomiast każdy zproducen-tów starał się pokazać coś niezwykłego. Czasem była to kontynuacja legendy, jak w przypadku Chryslera,prezentującego nowego Jeepa Cherokee, który teraz będzie się nazywał Liberty. Ma zmieniony przód, wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa, ale pozostawiono mu klasyczną linię nadwozia. W tym samym duchu odnowiony jest Dodge Viper, który zachował swoją dynamiczną i piękną linię. Jest to pierwsze auto o tajemniczej dla nas charakterystyce 3x500. Dla Amerykanów jest to podobno jasne - samochód o pojemności silnika 500 cali sześciennych, mocy 500 koni mechanicznychi momencie obrotowym500 funtów-stóp.Głębiej do sentymentów sięgnął Ford. Nowy Thunderbirdnawiązuje wyraźnie do auta o tej samej nazwie, cieszącego się wielką popularnością w latach sześćdziesiątych. A koncept Ford 49 to współczesna interpretacja tego modelu z końca lat czterdziestych. Oba modele mają niezwykle spokojną, elegancką linię, zupełnie odmienną od stylu Focusa czy zaprezentowanych przed rokiem modeli studyjnych 24-7. Jako ciekawostkę wypada dodać, że nowy Thunderbird produkowany będzie w 25 tys. egzemplarzy rocznie, a cała roczna produkcja jest już sprzedana. Czy model 49 będzie produkowany, jeszcze nie wiadomo. Do tradycji sięgnął też Nissan i szykuje się do produkcji modelu Z. Dwudrzwiowe auto wyposażone ma być w sześciocylindrowy silnik 3.5 o mocy 260 KM i dwa rodzaje skrzyni biegów. Inna myśl przyświecała Mercedesowi. Pokazał on amerykańskim klientom to, co ma obecnie w ofercie. Światową premierę miał model T, czyli kombi klasy C. Ponadto można było podziwiać całą gamę Mercedesów AMG, na czele z CLK55 AMG z silnikiem o mocy 342 KM.Siłą swoich maszyn chce zaimponować także BMW. Model M3 i X5 z silnikiem 4.6si mają przyciągać miejscowych klientów. Największe wrażenie na oglądających zrobił koncept X coupé.Silny, agresywny styl BMW X coupé idzie w parze z przedziwnie ukształtowaną klapą bagażnika, dzielącą ukośnie tylną część nadwozia. Zdania co do urody tego auta były bardzo podzielone, natomiast nie można odmówić mu oryginalności.Sportowe auta miały silną reprezentację. Konkurować z Viperem chce też Lexus swoim roadsterem SC 430 z ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 4,3 litra i mocy 300 KM. Ofensywę na rynek USA przygotowuje Porsche. Oferuje całą gamę na czele z Porsche 911 GT2ze zmodyfikownym silnikiemo poj. 3,5 l i mocy 415 KM. Z takimi samymi ambicjami wystawiała się Mazda z modelem RX-8 czy Subaru ze swoją Imprezą.Prawdziwy atak przygotowano na segment aut typu SUV (sportowe pojazdy użytkowe). Volvo pokazało dwa modele studyjne. ACCposłuży do zbierania opinii na temat pierwszego samochodu Volvo w tym segmencie. Pojawi się on za dwa lata. Przeznaczony dla czterech osób ma się cechować dobrymi osiągami i właściwościami jezdnymi, komfortem, wysokim poziomem bezpieczeństwa i niskim poziomem emisji substancji toksycznych w spalinach. Z kolei drugi model, SCC jest wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych pozwalających kierowcy zwiększyć panowanie nad pojazdem. Mamy tam więc szereg elektronicznych systemów poprawiających widoczność z fotela kierowcy, bezpieczeństwo jazdy. Toyota Matrix jest z kolei propozycją auta typu SUV dla młodego klienta. Auto zbudowane na platformie Corolli będzie wyposażone wsilnik 1.8 o mocy 130 KM. W przyszłości otrzyma także silnik o mocy 180 KM.Chrysler pokazał trzy studyjne modele: kolejną wersję limuzyny Hemi, przeurocze auto terenowe Willys oraz sportowe auto Crossfire. Największy pokazał najwięcej. Tak w skrócie można ocenić ekspozycję General Motors. GMC Terracross jest kombinacją auta typu SUV, vana i pikapa z napędem na cztery koła, silnikiem sześciocylindrowym o mocy 185 KM. Z kolei Cadillac Vizon to projekt auta bezpiecznego, o wysokiej technologii. Oldsmobil 04 z silnikiem 1.0 o mocy 115 KM, opracowany wspólnie z Bertone, jeśli marka nie upadnie, mógłby być przepięknym autem dla młodzieży. Starsi klienci mogą spodziewać się Buicka Bengala. Ten concept car o bardzo opływowych liniach ma już amerykańskie cechy, czyli silnik V6 o mocy 250 KM.Dwie ciekawe stylistycznie i w pewnym sensie podobne do siebie propozycje samochodów będących połączeniem aut typu SUV i truck przedstawiły dwie japońskie firmy: Isuzu GBX i Honda Model X. Z europejskich firm warto też zauważyć Land Rovera należącego od roku do Forda, który na USA kieruje całą swoją ofertę na czele z Freelanderem wyposażonym w silnik V6, licząc na szeroki oddźwięk klientów. Z kolei Audi ze swoim projektem Steppenwolf mieści się jak najbardziej w stylu amerykańskich aut typu off-road.Niektóre modele przedstawimy szerzej na łamach "Auto Świata" w kolejnych numerach pisma.Józef Szewczyk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: